Canon har nån maskin som först sprayar en speciell vätska på pappret innan bläcket läggs på, men om det är bra eller ej har jag ingen aning om: http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010003221
Vilken skrivare provade Epson med? De har ju några modeller som använder pigmenterat bläck istället för infärgningsbläck, kanske en sådan ger ett bättre resultat? C64 och C84 är såna skrivare. Jag har själv en C64 och den skriver bra på allt utom blankt fotopapper (funkar bra på fotopapper som är specialanpassat för den skrivaren dock).
Jag antar att det som görs om du skickar pappret på "utmätning" är en ren profilering. Utskrivna färgfält mäts upp och en profil skapas som anpassas för att utskriften ska hamna så nära originalet som möjligt. Den profilen kommer gälla just det bläcket och det pappret så man kan inte snika med billiga piratbläck sen om färgerna fortfarande ska stämma.
Det stämmer att du kommer att behöva tre profiler om du ska ha färgstyrning hela vägen. Men det går bra utan scannerprofil, har du bara en kalibrerad skärm så rattar du ju färgerna i photoshop tills de blir bra och sen bakas ju rgb-profilen in och matchas mot skrivarprofilen vid utskrift. Fördelen med en scannerprofil är att du slipper lägga tid på att justera färgfel från själva scannern.
Får du ingen ordning på det alls, kanske du ska överväga ett annat papper?