- Satyricon
- Medlem ●
Jag skriver bara ut bilder till familjealbumet i storleken 10 x 15 cm och de bilderna blir väldigt bra, trots att jag har en PowerShot A 60 med bara 2 MP. Vad som stör mig lite är den digitala "platthet" som bilderna uppvisar. Blir denna digitala känsla mindre om bilderna tas med en kamera på t.ex. 5 eller 6 MP (vid samma utskriftsstorlek), eller är detta något man helt enkelt får acceptera än så länge? Någon med erfarenhet av detta?
Knappast mindre digitalkänsla med bättre kamera. Det är en ren känsla det är frågan om och det är därför många utställningsbilder fortfarande kopieras analogt. Det är alltså inget "fel" på de digitala utskrifterna (oavsett klass), man är helt enkelt van vid att se bilder som analogt kopierade. Därför "känns" de bättre.
Experter (bildkunnigt folk) ser i blindtest en skillnad, men kan inte riktigt peta på vad den är.
Man kan ju även trixa med att mäta in din utenhets och pappersmaterialets maximala omfång och sedan göra en profil som utnyttjar detta. I nuläget används säkerligen sRGB i alla delar av kedjan och då blir det kompromisser.
Jag skriver bara ut bilder till familjealbumet i storleken 10 x 15 cm och de bilderna blir väldigt bra, trots att jag har en PowerShot A 60 med bara 2 MP. Vad som stör mig lite är den digitala "platthet" som bilderna uppvisar. Blir denna digitala känsla mindre om bilderna tas med en kamera på t.ex. 5 eller 6 MP (vid samma utskriftsstorlek), eller är detta något man helt enkelt får acceptera än så länge? Någon med erfarenhet av detta?
Jag tror att det du upplever är skillnaden i dynamiskt omfång som gäller mellan digitala och analoga bilder. Det är ungefär samma skillnaden du upplever när något är filmat med videokamera i stället för med en riktig filmkamera.
Problemet är att ccd:n (och andra sensorer) inte klarar att återge lika många nyanser som de kemiska filmerna. I viss mån kan man dock förbättra plattheten som du beskriver, med hjälp av Photoshop och olika RAW-konverterare.
Du kommer att uppleva plattheten oavsett kamera - dock kan man säga att vissa kameror ger dig bättre förutsättningar att påverka bilden i efterhand, men direkt ur kameran så skiljer det väldigt lite just i den här frågan.
Sen kan ju skrivaren/digitallabbet vara mer eller mindre bra. Testa om du kan få lite mer liv genom att öka kontrast och mättnad till exempel. Kör du på bläckstråle kan det ju vara värt att testa ett digitallabb istället, det blir ju dessutom billigare.
Mitt tips är att jobba med skärpedjupet. Med min dåliga kamera kan jag inte ta porträtt bilder utomhus alls då jag får superskärpa änd in i oändligheten. Det ser så dåligt ut. men efter en duvning i PS så blir det hyfsat.
PP
Mitt tips är att jobba med skärpedjupet. Med min dåliga kamera kan jag inte ta porträtt bilder utomhus alls då jag får superskärpa änd in i oändligheten. Det ser så dåligt ut. men efter en duvning i PS så blir det hyfsat.PP
Har det inte med optiken att göra? En liten kompakt digital med hur många pixlar som helst har ju ofta bara ett ganska litet objektiv, jämfört med en analog systemkamera t.ex. Så har jag fattat det i alla fall!
Om du med "litet" objektiv menar kort brännvidd, så stämmer det. Kort brännvidd=stort skärpedjup. Lång brännvidd gör att man kan frilägga motivet genom att bakgrund och förgrund läggs i oskärpa.
En storformatskamera kan ha ett normalobjektiv på 150 mm, en digitalkamera har väl ofta 15 mm. Det digitalfotografen vinner på enkelt handhavande förlorar han i minskade bildmöjligheter.
Sen verkar det som om en 2MP-kamera har en mindre sensor än en 5MP-kamera och att objektiven anpassas efter detta. Det skulle innebära att en 2MP-kamera får större skärpedjup och att bilderna kanske uppfattas som plattare på grund av detta. Är det så?
Dynamiskt omfång tänker jag också på när jag hör ordet "platthet". Det är dynamiken som jag upplever som den största begränsningen. Det har gjorts vissa försök att förbättra det, av Fuji om inte andra, men filformaten måste stödja dynamiken också.
Vad händer om man skannar in en bra analog bild? Blir den "plattare" på samma sätt?
.
Vad händer om man skannar in en bra analog bild? Blir den "plattare" på samma sätt?
Nej, faktiskt inte. Jag har skannat in analoga bilder (så att filstorleken blir ungefär som bildfiler tagna med min digitalkamera, ca 700 KB eller mindre) och framkallat dessa på fotolabb. Dessa nya digitala bilder går knappt att skilja från de analoga originalen och känns inte det minsta platta. Är inte detta konstigt? Är en skanner så mycket bättre än en digitalkamera?
[När jag talade om "platthet" i min inledande fråga menade jag inte skärpedjupet (även om detta ibland blir påfrestande stort), utan om vad som antagligen är det dynamiska omfånget.)
Nej, faktiskt inte. Jag har skannat in analoga bilder (så att filstorleken blir ungefär som bildfiler tagna med min digitalkamera, ca 700 KB eller mindre) och framkallat dessa på fotolabb. Dessa nya digitala bilder går knappt att skilja från de analoga originalen och känns inte det minsta platta. Är inte detta konstigt? Är en skanner så mycket bättre än en digitalkamera?
[När jag talade om "platthet" i min inledande fråga menade jag inte skärpedjupet (även om detta ibland blir påfrestande stort), utan om vad som antagligen är det dynamiska omfånget.)
Kör inte nästan alla digitalkameror 8-bitar/kanal?(24 totalt) Det blir ju bara 256 steg i i dynamik. Vet inte om jepg hanterar större färgdjup.. men scannern kör du hu oftas 12 eller 24 bitar/kanal..
Det finns en hel del felaktigheter i resonnemangen ovan:
1.dynamiska omfånget är inte mindre i en modern digitalkamera .
2. plattheten som beskrivs är att det absoluta skärpeplanet beskrivs exakatare/tydligare i en digital bild än hos en filmbaserad bild, detta fenomen finns beskrivet hos bla Imacon som gör både världsledande filmscannrar och digitalbakstycken
3. Jag gjorde tillsammans med Lars Kjellberg en test för att se om folk kunde se skillnad på 23 bilder 20 x 30 cm stora och som var tagna med digitalkamera och film. Tävlingen ägde rum på fotomässan i Jönköping. Ingen gissade rätt på de 23 bilderna.
Pris till de som som hade mest rätt. En digitalkamera från Canon och Nikon.
4. Film som skall översättas till pappersbilder eller till tryck går idag genom en scanner, alltså digitaliseras även dessa bilder.
Tilläggas kan att en av bilderna som var tagna med en digitalkamera på 1600ISO gissades av samtliga som en bild tagen med film. Är det korn som saknas för" den rätta känslan" kan detta göras genom filter eller höga ISO tal även med en digital bild.
mvh
2. plattheten som beskrivs är att det absoluta skärpeplanet beskrivs exakatare/tydligare i en digital bild än hos en filmbaserad bild, detta fenomen finns beskrivet hos bla Imacon som gör både världsledande filmscannrar och digitalbakstycken
3. Jag gjorde tillsammans med Lars Kjellberg en test för att se om folk kunde se skillnad på 23 bilder 20 x 30 cm stora och som var tagna med digitalkamera och film. Tävlingen ägde rum på fotomässan i Jönköping. Ingen gissade rätt på de 23 bilderna.
Tilläggas kan att en av bilderna som var tagna med en digitalkamera på 1600ISO gissades av samtliga som en bild tagen med film. År det korns som saknas kan detta göras genom filter eller höga ISO tal även på en digital bild
mvh
Vad menar du med skärpeplan?
Vad menar du med skärpeplan?
Absolut skärpa finns bara i ett plan i en bild.
Om du sedan bländar ner ett objektiv så ökar du synbart det sk skärpedjupet i en bild.
Men absoluta skärpan finns bara i en specifik punkt/plan i bilden.
Det är detta som avslöjas i en digital bild tagen med en bra digitalkamera.
Film har en mer förlåtande kurva pga av filmbas och dess uppbyggnad och visar inte övergångarna så tvärt som en digitalbild gör. Från skärpa till mindre skärpa, till oskärpa. Därav kan också en digitalbild för ögat ibland se lite plattare ut jmf med en filmbaserad bild.
mvh
Absolut skärpa finns bara i ett plan i en bild.
Om du sedan bländar ner ett objektiv så ökar du synbart det sk skärpedjupet i en bild.
Men absoluta skärpan finns bara i en specifik punkt/plan i bilden.
Absolut skärpa finns ingenstans, eftersom man får en viss punktspridning på grund av diffraktion (av linsens apertur om man ska vara noga) samt av imperfektion i materialet. Däremot finns det ett plan som har bästa möjliga skärpa, med minimal punktspridning.
I vår lärobok står det att skärpedjupet är det intervall inom vilket man har max dubbla punktspridningen mot vad man har i fokus. Ganska godtyckligt valt, men någonstans ska man dra gränsen. Stämmer det med allmän praxis? Man kan notera att med mindre apertur ökar skärpedjupet, eftersom strålkonen blir smalare, men samtidigt försämras skärpan i fokus en aning.
Absolut skärpa finns ingenstans, eftersom man får en viss punktspridning på grund av diffraktion (av linsens apertur om man ska vara noga) samt av imperfektion i materialet. Däremot finns det ett plan som har bästa möjliga skärpa, med minimal punktspridning.
I vår lärobok står det att skärpedjupet är det intervall inom vilket man har max dubbla punktspridningen mot vad man har i fokus. Ganska godtyckligt valt, men någonstans ska man dra gränsen. Stämmer det med allmän praxis? Man kan notera att med mindre apertur ökar skärpedjupet, eftersom strålkonen blir smalare, men samtidigt försämras skärpan i fokus en aning.
Bättre ordval.håller med !
bra dyra objektiv med bl 1.0 1.2 har ingen direkt märkbar difraktion men å andra sidan är upplösningen oftast direkt dålig.
mvh
mvh
Vad använde ni för digitalkamera? En systemkamera med minst 6 MP upplösning? I så fall tyder det kanske på att antalet pixlar trots allt har betydelse för känslan av platthet i pappersbilder? Jag tycker faktiskt att det är rätt lätt att skilja digitala pappersbilder från analoga/kemiska. Men jag har nog inte sett pappersbilder tagna med en digital systemkamera.
Det borde ju inte vara den digitala tekniken i sig som är bristfällig eftersom - som påpekats i andra inlägg - även skannade bilder är digitaliserade och dessa inte ger upphov till platthetskänslan. Min budgetskanner för 700 kronor ger naturtrognare bilder än min digitalkamera för flera tusen vid utskrift på digitallabb.
Jag tror, som även antytts ovan, att det är den tvära, knivskarpa övergången mellan olika ytor i bilden som skapar fenomenet. Analoga bilder har mjukare övergångar och får därför inte den platta "mosaikkänslan".
Kanske kan man avhjälpa problemet något genom att lägga på oskarp mask i datorn? Någon som prövat detta?
Vad använde ni för digitalkamera? En systemkamera med minst 6 MP upplösning? I så fall tyder det kanske på att antalet pixlar trots allt har betydelse för känslan av platthet i pappersbilder? Jag tycker faktiskt att det är rätt lätt att skilja digitala pappersbilder från analoga/kemiska. Men jag har nog inte sett pappersbilder tagna med en digital systemkamera.
Det borde ju inte vara den digitala tekniken i sig som är bristfällig eftersom - som påpekats i andra inlägg - även skannade bilder är digitaliserade och dessa inte ger upphov till platthetskänslan. Min budgetskanner för 700 kronor ger naturtrognare bilder än min digitalkamera för flera tusen vid utskrift på digitallabb.
Jag tror, som även antytts ovan, att det är den tvära, knivskarpa övergången mellan olika ytor i bilden som skapar fenomenet. Analoga bilder har mjukare övergångar och får därför inte den platta "mosaikkänslan".
Kanske kan man avhjälpa problemet något genom att lägga på oskarp mask i datorn? Någon som prövat detta?
Bilderna var tagna med Nikon D1X, Canon D60 samt vissa med Canon D30. Allt från 6 ner till 3 milj pixlar. Samtliga kameror hade således en sensoryta på ca 15 x 23 mm
Bilderna från film var dels digitaliserade genom inläsning med en Nikon LS4000 scanner samt gjorda från negativ via ett färglabb i Helsingborg.
Folk använde lupp + andra hjälpmedel för att försöka lista ut vilka bilder som var från de olika digitalkamerorna.
2.
Uppskärpningen och andra fulaktigheter syns tydligare på de små kamerorna med en mindre sensor. Även jag kan tycka att bilder från dessa ser lite konstgjorda ut.
Mvh
4. Film som skall översättas till pappersbilder eller till tryck går idag genom en scanner, alltså digitaliseras även dessa bilder.
Tilläggas kan att en av bilderna som var tagna med en digitalkamera på 1600ISO gissades av samtliga som en bild tagen med film. Är det korn som saknas för" den rätta känslan" kan detta göras genom filter eller höga ISO tal även med en digital bild.
mvh
Jag vet inte om jag uttrycker mig felaktigt och/eller luddigt, men när jag skrev "dynamiskt omfång" menade jag i alla fall filmens och ccd:ns förmåga att återge de färger och nyanser som motivet hade vid exponeringsögonblicket.
Och mig veterligen så är det så att ingen digital teknik ännu kan registrera lika många nyanser/färger som film. Det finns de som är bättre och de som är sämre. Sedan har jag också förstått det som att den digitala tekniken är skarpare eftersom man där slipper emulsioner etc. Men Miri du verkar ha mer koll på de här bitarna så jag lämnar det öppet
Det stora problemet verkar dock vara att man hanterar digitala och analoga bilder på väldigt likartat sätt. Jag har sett fantastiska resultat med både det ena och det andra, men det bygger ju - som alltid - på att man hanterar tekniken utifrån de speciella egenskaper och förutsättningar som det innebär. Alltså hantera en digital bild på det sätt som lämpar sig bäst där, och den analoga utifrån de förutsättningar som gäller där :rolleyes:
Sedan händer det ju otroligt mycket så alla eventuella - idag - absoluta sanningar, lär ju förvandlas till osanningar fortare än man hinner säga "ost"!
Jag vet inte om jag uttrycker mig felaktigt och/eller luddigt, men när jag skrev "dynamiskt omfång" menade jag i alla fall filmens och ccd:ns förmåga att återge de färger och nyanser som motivet hade vid exponeringsögonblicket.
Och mig veterligen så är det så att ingen digital teknik ännu kan registrera lika många nyanser/färger som film. Det finns de som är bättre och de som är sämre. Sedan har jag också förstått det som att den digitala tekniken är skarpare eftersom man där slipper emulsioner etc. Men Miri du verkar ha mer koll på de här bitarna så jag lämnar det öppet
Det stora problemet verkar dock vara att man hanterar digitala och analoga bilder på väldigt likartat sätt. Jag har sett fantastiska resultat med både det ena och det andra, men det bygger ju - som alltid - på att man hanterar tekniken utifrån de speciella egenskaper och förutsättningar som det innebär. Alltså hantera en digital bild på det sätt som lämpar sig bäst där, och den analoga utifrån de förutsättningar som gäller där :rolleyes:
Sedan händer det ju otroligt mycket så alla eventuella - idag - absoluta sanningar, lär ju förvandlas till osanningar fortare än man hinner säga "ost"!
Det är mer en definitionsfråga:
Idag finns det bakstycken som enligt tillverkaren har ett dynamiskt omfång på 16 steg.
Detta är betydligt mer än en positiv film har.
Vid uppmätning så är det inte den vita sidan som är ett problem , det är den mörka=skuggor. DVS hur långt ner kan man gå i svärta och till vilket brus?
En negativ film har ett större omfång än vad dagens kameror har.
mvh
Idag finns det bakstycken som enligt tillverkaren har ett dynamiskt omfång på 16 steg.
Detta är betydligt mer än en positiv film har.
Menar du inte 16 bitar?
Då får du gärna förklara vad "16 steg" är för nåt. Jag tänkte på upplösning på 16 nivåer, och det vill vi inte ha, tack.
Då får du gärna förklara vad "16 steg" är för nåt. Jag tänkte på upplösning på 16 nivåer, och det vill vi inte ha, tack.
Man beskriver det tonala omfånget hos en sensors genom att se hur många exp. steg den kan återge. På samma sätt kan man exponera och titta på hur en exv en diafilm uppför sig.
Problemet med bedömmningen av sensor är: när är bruset så störande i de mörka partierna att bilden inte är acceptabel. Med detta menas brus, bandningar etc från ccd eller cmos
Med en diafilm kan man se och bedömma var filmen har sin återgivning eller när den inte återgiver något als. Vitt eller svart som natten
skickar med en länk
http://www.digitalsecrets.net/secrets/DynamicRanger.html
mvh
Jag la på ett stänk oskärpa på några bilder i dag och gick ner till digitallabbet med filerna för att se om det blev någon skillnad vid utskrift. Och jag tycker faktiskt det vid en första bedömning. Bilderna är mindre platta och mer lika analoga kopior. Man får väl testa det här i lite större utsträckning och se vad det kan ge.