Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om mail klienters storhet & fall...

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det bara jag som tycker att det inte finns någon riktigt superoptimal mail klient för osx?

Jag har provat mer eller mindre varenda klient (som är gratis/shareware/demo) och har fortfarende inte hittat en som är riktigt optimal. Mina krav har varit att det ska vara enkelt att hantera stora mängder mail och stöd för IMAP.

Jag gillar verkligen Mail.app. Men det finns ett par småsaker som förstör lite för mig. Framförallt blir den seg vid foldervisning när man har runt 1500+ mail. Och IMAP upplevs som ganska segt, något som nog mer hör ihop med protokollet än just Mail.app

Thunderbird är också trevlig (kör den just nu), dock så känns den direkt hemma i osx pga att den är skriven med mozilla crossplatform XUL. Men det som är mest jobbigt är att det mesta inkommande blir markerad som spam fortfarende efter två veckors intensivt användande! detta till trots för filter regler som "do not mark as spam" vilket inte verkar ha någon större effekt. Desutom krascher den oftast efter ett dygn (oftast när din ligger i bakgrunden och gör ingenting)

De andra shareware/freeware/demo produkter tycker jag inte har varit någon höjdare, förutom kanske Barebones' MailSmith, som tyvärr inte klarar IMAP (vad jag har hittat iaf)

Jag kör just nu Mutt på det konto där jag får mest mail om dagen (främst ifrån mailinglistor), men även om den är ganska effektiv för att hantera stora mängder mail så känns det ärlig talat som ett gigantiskt steg bakåt (och hantering av tex attachments är/kan vara något jobbig).
Det är pinsamt att den klient som är bäst på att hanterar mängder med mail snabbt och effektivt är terminal baserat...

</rant>

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 12:39

Själv använder jag Mail 1.3.9 på Macen och Eudora 6.1.2 på PC-hojen. I och för sig kör jag med POP och inte IMAP, men ändå.

Det optimala är webbmejl tycker jag. Om jag skulle börja om i dag skulle jag ha enbart webbaserad epost.

De flesta webmailsystem jag har användat, men undantag för google's gmail, är allmänt klumpiga och inte alls lika "snabbjobbade" som en riktig klient..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 12:48
Ursprungligen av johan dansk:

De flesta webmailsystem jag har användat, men undantag för google's gmail, är allmänt klumpiga och inte alls lika "snabbjobbade" som en riktig klient..

Jo det är klart. Ofta är gränssnitten utomordentligt dumt utformade. Hur går det med Googles GMail? Är de på banan?

Kan bara meddela att Gmail bland det bästa i webbmail väg jag någonsin provat. Känns smidigt för att vara en webbklient och med smidiga javascript så känns det delvis som en riktig klient.

Måste bara säga att jag gillar Entourage skarpt. Visserligen inte gratis, men bra

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-12 23:34
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Måste bara säga att jag gillar Entourage skarpt. Visserligen inte gratis, men bra

Dito. Inte 100%, men närapå. Projekt Center i senaste passar mig perfekt åxå.
Lite putt är jag dock på att dom släppt nån klåfingrig jäkel lös på loggorna i hela senaste Office-paketet som försört dom fullständigt. Jag måste blunda vid upppstart. Men de får man ta...

Ursprungligen av Danne V:

Dito. Inte 100%, men närapå. Projekt Center i senaste passar mig perfekt åxå.
Lite putt är jag dock på att dom släppt nån klåfingrig jäkel lös på loggorna i hela senaste Office-paketet som försört dom fullständigt. Jag måste blunda vid upppstart. Men de får man ta...

Dito och dito. Entourage funkar klanderfritt för mig. En nackdel tycker jag: allt samlas i en gigantisk fil. Mails lösning med en fil för varje mapp är smartare, särskilt vid backup. Dessutom är det dumt att databasen krymper först när man optimerat den. (Det var visst två nackdelar...)

• Medlem
  • International user
  • 2004-08-13 00:46

Jag kör själv också på webbaserad epost för tillfället (mest för för att Mail.app har problem med viss Imap+SSL) och det som jag finner mest störande är saknades av integreration. Oftast så funkar det nästan bättre att bläddra runt, söka m.m. eftersom websystemet oftast ligger på samma server som epostdemonen. Det skall bli intressant och se vad Tigern gör för Mail.apps prestanda.

Dock så är det jobbigt att inte snabbt kunna börja skriva ett brev, inte kunna använda "mailto:"-länkar från Safari och andra program. Just sådana här integrationsdetaljer är ju idag väldigt svåra att lösa med ett webbaserat epostsystem.

Ursprungligen av surak:

Dock så är det jobbigt att inte snabbt kunna börja skriva ett brev, inte kunna använda "mailto:"-länkar från Safari och andra program. Just sådana här integrationsdetaljer är ju idag väldigt svåra att lösa med ett webbaserat epostsystem.

Jag håller med, det är en viktig punkt.

Men för Googles Gmail finns det ett program som fixar just detta:
http://www.macupdate.com/info.php/id/15284

• Medlem
  • International user
  • 2004-08-13 05:59

Risken att bli frånkopplad webbmailen med man skriver ett långt och viktigt brev, eller att webbläsaren kraschar under tiden gör att jag inte använder mig av webbmail i någon större utsträckning.

(visserligen skriver jag breven i textedit och kopierar in dem i webbmailfönstret när det är färdigt, men jag har hört flickvännen skrika och härja över hotmail otaliga gånger ) .

Jag mailar inte allt för mycket heller för den delen.

Webbmailen i .Mac-paketet är riktigt bra. Känns precis som att sitta vid sin egen Macintosh- och allting med en perfekt synkroniserad addressbok som även den beter sig precis som den ska.

Ciryon

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-30 15:11

Vem är det som får prova Gmail? Hur får man tillgång till detta?

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-30 15:24
Ursprungligen av speedy:

Vem är det som får prova Gmail? Hur får man tillgång till detta?

De första Gmail-testarna blev personligt inbjudna av någon som jobbar på Google (uppskattningsvis 100% av den första kullen testare var bloggare, inklusive jag själv), ytterligare testare har i sin tur blivit inbjudna av andra testare som begåvats med ett antal inbjudningar av Google.

Det enda sättet att få Gmail i dagsläget är således att bli inbjuden att använda tjänsten av någon annan testare (vissa har även fått inbjudningar i egenskap av användare på blogger.com). Google har dock begränsat hur många inbjudningar som finns så det är inte alla testare som har inbjudningar kvar.

Du bör dock kunna hitta inbjudningar på nätet, det generella intrycket är att det finns gott om inbjudningar tillgängliga. Exempelvis läste jag för några dagar sedan på www.collantes.us att han hade några kvar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 16:56

Om man tittar in på ebay.com finns det många som säljer inbjudningar. Köpte själv ett konto tidigare idag för $2.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-30 17:18

Hoppsan, fick precis ytterligare en handfull Gmail-inbjudningar. De som känner att de har behov av en suverän webbmail kan skicka mig ett privat meddelande innehållande den epostadress jag ska skicka deras inbjudan till.

Observera att jag helst inte vill "slösa" med inbjudningar på de som bara är lite halv-nyfikna och knappt vet vad Gmail är. Är ni bara nyfikna så sök på Google efter reaktioner och åsikter om Gmail istället, det finns massvis av blogg-inlägg som handlar om hur det är att använda Gmail.

Skolan använder pine och jag börjar gilla det skarpt. Snabbare än med ett GUI tom om man kör det på en annan dator via SSH

Ursprungligen av zodijackyl:

Skolan använder pine och jag börjar gilla det skarpt. Snabbare än med ett GUI tom om man kör det på en annan dator via SSH

testa mutt (mutt.org) istället, gillar jag bättre. trådade diskussioner och annat gött...

För att återgå till topic, jag har bitit i det sura äpplet och avregistrerat mig på en del mailinglistor som jag egentligen inte behövt ligga på (förutom det rena informationssuget ), så det dagliga flödet har minskat lite grann. Dessutom har jag flyttat de flesta mailinglistor till mitt gmail konto, mest för att ha en central plats för referens osv...

Tycker fortfarende det är skamligt att den bästa mailläsaren är Mutt, ett ncurses baserat program! men som de själv säger; "All mail clients suck. This one just sucks less."

Jag misstänker att jag är ytterst kräsen vad gäller email. Men jag förstår verkligen inte att ingen har lyckats skapa något 'optimalt' på osx för nånting så simpelt som att hantera stora mängder email på ett effektivt sätt, där leder mutt fortfarende.
Dock så faller den på integrationen med resten av gui't. Ingen adressbook integration, jobbigt om man får mycket attachments osv, inga osx-standard gänvägar (dock så är de som finns väldigt effektiva).

Jag är till och med så vilsen att jag funderar starkt på att vidareskicka all mail ifrån mina utspridda domäner till gmail kontot. Jag inser nu att jag nog gjorde ett misstag för många år sen och skapade en massa konton på varje domän som jag nu är fast med...

"All mail clients suck." - johan, 2004

• Oregistrerad
  • 2004-08-31 06:45

mutt är grym!! Kör den på jobbet i kombination med fetchmail och procmail.
Annars är ju GMail riktigt snyggt gjort - härligt nytänkande!
Har testat Entourage men den sög ju mest av alla.
Thunderbird är bra men precis som nån annan nämnde ovan så verkar den inte vilja lära sej av den spam den fått...
Mail.app känns mest bara klumpig men ser ut att få ett rejält ansiktslyft i Tiger!

/jensa

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 08:09

Jag kör parallellt Entourage och Thunderbird just nu. Kommer antagligen köra Thunderbird helt snart, den funkar än så länge otroligt bra för min del. Spam-filtret plockar det mesta, någon spam slinker igenom och någon markeras som spam när det inte är det. Generellt tar den det mesta.

Jag hobbyanvänder det än så länge bara, men onekligen får jag sköna vibbar från Thunderbird.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-31 08:20
Ursprungligen av Linus:

Jag kör parallellt Entourage och Thunderbird just nu. Kommer antagligen köra Thunderbird helt snart, den funkar än så länge otroligt bra för min del. Spam-filtret plockar det mesta, någon spam slinker igenom och någon markeras som spam när det inte är det. Generellt tar den det mesta.

Jag hobbyanvänder det än så länge bara, men onekligen får jag sköna vibbar från Thunderbird.

Jag med, men TB endast som newsreader (den bästa för Mac). Trots en del tillkortakommanden är Entourage utan tvekan den ledande e-postklienten för Mac, eftersom den inte bara har en massa spiffiga features själv, utan även kommeer med kalender, adressbok, och inte minst projektmanagern (i 2004). Dessutom kan man skicka konplex html och göra en massa saker som ingen annan epostklient för Mac kommer ens i närheten av.

Vad gäller Mac-geek-faktorn, så kanske det inte är så kul att gilla ett program från MS. Men om man tänker på att programmet utvecklats utanför MS som Claris E-mailer (med folk från bl.a. Mac, tror jag?) en gång i tiden och anses t.o.m. av många MS-förståsigpåare att vara ett av PytteMjuks bästa program, då känns det redan bättre.

• Oregistrerad
  • 2004-12-01 09:48

Har många år kört Mailsmith från BareBones. Utmärkt mail program om man kör POP. Har dock nyligen gått över till IMAP och Mail vilket har fungerat alldeles utmärkt.

Mailsmith

• Oregistrerad
  • 2004-12-01 10:20

Kör Entourage via firmans Exchange, och det funkar klockrent. Förutom adressbokens synkning med Exchange, men det lider jag inte så mycket av.

Innan de spärrade en massa portar, så körde jag även ett IMAP-konto via Entourage. Kör även Hotmail genom programmet.

Tycker att det funkar mycket bra, har de flesta funktionerna jag behöver. Adressboken är lite väl konstig, men den funkar.

Men lika bra som Claris Mail blir det aldrig.

1
Bevaka tråden