Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari eller Firefox? Eller någon annan?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-29 09:56

Tänkte bara höra med folk vilken webläsare de kör och varför de gör det. Själv kör jag Safari, men tyckte jag märke en någorlunda bra skillnad i fart när jag testade Firefox. Stabiliteten vågar jag inte uttala mig om, då jag bara testat programmet i ca 10 min. Är det inte konstigt att inte Apple själva kan göra en lika snabb webläsare som de bakom Firefox?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-08-29 09:58

Kör mest med safari men då den inte fungerar bra kör jag med Camino som jag tycker är mer mac än firefox. Har förstås även explorer men den undviker jag i största möjliga mån.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-29 10:31

Rent tekniskt så är Firefox den mest kompletta, stabila och rent allmänt den bästa webbläsaren idag för både Win och Mac. Sen kan man ju ha synpunkter på GUIn, men min stilla åsikt är att jag vill använda en webbläsare bl.a. för att se/läsa7höra webbsidor med. Hur den ser ut är fullkomligt irrelevant. Jag byter aldrig ett bra verktyg mot ett sämre som råkar se bättre ut.

Nä, det är nog inte konstigt att Mac varken vill, kan eller har resurserna. Mozilla är ju e frivillig organisation med hundratals (tusentals?) mänschor som utvecklar bl.a. Firefiox utan en tanke på personalkostnader osv. Dessutom utvecklar dom bara bara EN typ av produkt (åkej då, ett epostprogram och en debugger åxå...) medan Apple jobbar med en jädra drös applikationer med OS:et som bas...

Tja, vad säger man. I like it

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-29 12:08

Gillar inte Firefox pga att den är väldigt Windows-aktig. Och det är inte bara utseendet då, utan det mesta. Tex så fungerar popupmenyer som de gör på Windows - med en rullningslist istf att man bara drar ner musen.
Tycker inte heller att den känns snabbare än Safari (men det kanske inte märks någon skillnad när man bara har 1 Mbit...).

  • Oregistrerad
  • 2004-08-29 12:13
Ursprungligen av Rajje:

Gillar inte Firefox pga att den är väldigt Windows-aktig. Och det är inte bara utseendet då, utan det mesta. Tex så fungerar popupmenyer som de gör på Windows - med en rullningslist istf att man bara drar ner musen.
Tycker inte heller att den känns snabbare än Safari (men det kanske inte märks någon skillnad när man bara har 1 Mbit...).

Snabbheten märker jag av ganska avsevärt. Snabbheten från långsammaste till snabbaste av de fyra jag har installerat verkar nu vara:
Explorer<Safari<Camino<Firefox

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-29 12:09

Själv kör jag Opera och har gjort så sedan jag bootade upp macen för första ggn. jag har nog aldrig haft några problem med den webläsaren, alla sidor funkar hur bra som helst och utan några formateringsproblem alls..
stabilt och bra, alla plugins funkar utan problem.. den inbyggda versionen av IE som finns i maccen har jag inte kört en enda gång och lär nog aldrig göra det heller..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-29 17:36

Jag kör Firefox, både på Windows och på OS X. Safari är en helt ok webbläsare, men Firefox blir mitt val då den helt enkelt är den bättre webbläsaren, funktionsmässigt. Dessutom så finns en nära oändlig mängd plugins till Firefox, vilket gör det möjligt att välja och vraka bland funktionalitet som man som Safari-användare inte ens kan drömma om.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-29 18:09

Jag kör Firefox mest, men använder även safari och netscape ibland om det är någon sida som skulle krångla i firefox.
(Händer dock väldigt sällan).
Det är alltid bra att ha flera alternativ till hands tycker jag, dom flesta webläsare har ju både för och nackdelar.

Snabbhet:
1. Opera
2. FireFox
3. Safari

Stabilitet:
1. Safari
2. Opera
3. FireFox

Gränssnitt:
1. Safari
2. Opera
3. FireFox

Av detta ser ni kanske att jag använder Safari som min huvudsakliga webbläsare

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-29 18:25
Ursprungligen av kim.achren:

Snabbhet:
1. Opera
2. FireFox
3. Safari

Stabilitet:
1. Safari
2. Opera
3. FireFox

Gränssnitt:
1. Safari
2. Opera
3. FireFox

Av detta ser ni kanske att jag använder Safari som min huvudsakliga webbläsare

Förmåga att förstöra korrekt kodade och validerade webbsidor:

1. Opera
2. Opera
3..Opera
4. Opera
5. IE/Mac
6. IE/Mac
7. IE/Mac
8. IE/Mac
9. Safari
10. FF

Tyvärr, faktiskt...

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-09-06 09:42

Jag kör både Firefox och Safari omväxlande. Tycker dom funkar precis lika bra för mina behov så jag väljer den vars GUI känns bäst för stunden

IE vägrar jag att använda - om sidan jag ska till inte funkar i Safari eller Firefox så dissar jag den.

jag kör safari och camino.

Jag är, precis som Rajje, ordentligt trott på mozillas XUL baserade program, de integrerar helt enkelt riktigt dåligt tillsammans med osx.
Ingen koppling till adressboken, eller stavningskontrollen. tgb-kortkommando är okonventionella och allmänt windows. kan inte tabba mellan knappar i UI element.

Nej, ge mig ett ordentligt cocoa program, istället för nått crossplatform kok-i-hop!

Jag kör både Firefox och Safari just nu, men på två punkter är Firefox klart bättre:

1) Ångrafunktion i formulär. Om du markerar allting du skrivit i Safari och råkar radera är det borta för alltid. I Firefox finns en ångrafunktion (i flera steg dessutom!).

2) Extensions, tillägg. För oss webbutvecklare är Web Developer helt oumbärligt. Och precis alla har nytta av alla sökplugins som finns (shameless plug: mina egna sökplugins).

Ja, en sak till är förstås att Firefox/Mozilla har en editor också, så man kan redigera html i nästan WYSIWYG-läge (precis som IE på PC).

Är det bara jag som kör Omniweb av och till? Bra med både popup- och adblocking, möjlighet till url-individuella inställningar, vissa sidor kanske man vill få popups från för att de ska fungera...

Annars är ju safari en favorit.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 10:02
Ursprungligen av sugplopp:

Är det bara jag som kör Omniweb av och till?

Jag kör mest Omniweb, gillar sättet dom presenterar "tabbarna" på samt att man kan använda Workspace för att få bättre ordning i surfandet och även om den kostar pengar tycker jag den är klart värd det..

På min work pc kör jag Firefox

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-14 01:49

OmniWeb

Kör också OmniWeb i demoläge sedan några veckor. Orkade inte hålla på när den var allt beta-aktig. Skall köpa den. Tycker den har ALLT som jag saknar i Safari. Grymt fräckt med "Workspaces". Man kan spara olika projekt under olika WorkSpaces och snabbt växla. Då kommer den ihåg fönsterplaceringar, storlekar, minimeringar, allt.

Man kan också dra tabbar från ett fönster till ett annat. Man kan öppna tab i nytt fönter mm mm mm. Den läser Safaris bokmärken osv. Att den dessutom använder samma motor som Safari är det bästa med den.

Safari är bra men för enkel. OmniWeb skall man helt klart testa om man är ute efter en mer avancerad browser.
¨

  • Medlem
  • 2004-09-06 15:39

jag skulle rekommendera firefox. bättre snabbkommandon och det finns en plugin som stoppar alla fashanimationer.

Firefox med Web Developer- och AdBlock-tilläggen är grymt bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 13:05

AdBlock? Sitter du på pc eller?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-12 16:55
Ursprungligen av Anders Båth:

AdBlock? Sitter du på pc eller?

Vad har PC med saken att göra? PC är inte en webbläsare. Windows är inte en webbläsare. Firefox är en webbläsare, och den är identisk på PC och Mac.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 17:02

AdBlock låter som något som blockerar alla dessa adwares som kommer upp på en peze så fort man använder den. Men jag kan ju ha fel (tydligen). Och sånt finns ju inte för Macen, så därav min fråga. Men AdBlock kanske bara är en helt vanlig popupfönsterdödare?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-12 18:25
Ursprungligen av Anders Båth:

AdBlock låter som något som blockerar alla dessa adwares som kommer upp på en peze så fort man använder den. Men jag kan ju ha fel (tydligen). Och sånt finns ju inte för Macen, så därav min fråga. Men AdBlock kanske bara är en helt vanlig popupfönsterdödare?

"Adblock is a content-blocking module for the Mozilla and Firefox browsers. It is both more robust and more precise than the built-in image blocker.

Once installed it's a snap to filter elements at their source-address. Just right-click: Adblock: done. Filters use either the wildcard character (*) or full Regular Expression syntax. A list pane shows at-a-glance what has or hasn't been blocked. Scripts, backgrounds, even Flash — anything can be caught. Plugin-media sport floating tabs for one-click filtering. A special shortcut quick-hides any element on the page. And, if an ethical urge should overwhelm, just tap the keys and Adblock toggles off — it's that easy."

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-09-12 19:43

Testa FireFix:

• Downloads Firefox nightly build from FTP server
• Unzips the downloaded file and mounts the disk image
• Creates a backup of the previous version on disk
• Copies the new nightly build to its default location
• Optionally launches the new version of Firefox
• Option to undo latest install and revert to last version
• Option to show the change log for past week
• Makes backups of bookmarks and cookie files

Ursprungligen av Anders Båth:

AdBlock låter som något som blockerar alla dessa adwares som kommer upp på en peze så fort man använder den. Men jag kan ju ha fel (tydligen). Och sånt finns ju inte för Macen, så därav min fråga. Men AdBlock kanske bara är en helt vanlig popupfönsterdödare?

Om du tittare närmare på namnet kanske du kan ana vad det gör: Ad Block - blockerar annonser. Inte popupfönster. Sist jag kollade fanns det annonser även inne i webbsidorna...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-09-14 01:54

Camino fungerar bra för mig till det mesta.

Lånar tråden™ litegrann..

Jag upplever småbuggar i FireFox 0.9.3 och OS 10.3.5 (7M34). Jag kan ibland inte klicka på "OK" knappen i ett dialogfönster t.ex.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-30 11:24
Ursprungligen av Andersson:

Lånar tråden™ litegrann..

Jag upplever småbuggar i FireFox 0.9.3 och OS 10.3.5 (7M34). Jag kan ibland inte klicka på "OK" knappen i ett dialogfönster t.ex.

Jag har samma problem (i 1.0 preview oxå), samt att adressraden vägrar att uppdateras när man byter tab.

1
Bevaka tråden