Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läsarreaktioner på grafisk form

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-03 14:58

Jag gjorde en förstasida till B-delen i Sydsvenskan häromdagen. (se nedan) I dag kom det ett e-brev till redaktionen med följande innehåll... Vad svarar man?

Tack för den intressanta och tankeväckande artikeln i onsdagens Sydsvenska! Jag är prenumerant sedan 1960 i Malmö, sedan 1973 i Kristianstadstrakten och uppskattar Sydsvenskan mycket.

Beträffande "ingressen" sidan B1 måste jag ställa en fråga. Varför har rubriksättaren skrivit den kemiska formeln för vatten på ett fullständigt galet sätt?
I ett uppslagsverk (t ex Nationalencyklopedin) är formeln för vatten tydligt angiven.
Jag anser, att man måste respektera detta, även om man inte är naturvetare. En "snitsig" rubriksättning ursäktar inte avvikelsen från det korrekta skrivsättet.
Likaväl som en tidning ska vara ett gott föredöme beträffande språkbehandling, ska den också vara det i behandling av fakta. Det har jag i min lärargärning framhållit för elever i gymnasieskolan i egenskap av lektor i kemi vid Österänskolan i Kristianstad. Sedan 1998 är jag pensionerad.

Jag skulle uppskatta ett svar på min fråga. Jag anger nedan mitt telefonnummer som komplement till e-postadressen.

Med vänlig hälsning

NN

adress
telefon

Hade jag varit du hade personen ifråga fått ett spydigt svar om att PRO säkert anordnar aktiviteter för pompösa, pensionerade kemilärare, förlåt lektorer, med alldeles för mycket fritid.

Edit:
kompletterande förolämpning

Senast redigerat 2004-09-03 15:19
  • Medlem
  • 2004-09-03 15:06

Gubbe?

Jag vet inte vad du ska svara, men det var jävligt roligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 15:14

Om jag anstränger mig lite kan jag förstå hans poäng...

Det var väl ändå hyfsat gulligt skrivet. Han kanske verkligen vill veta varför? Det är ju bara att svara. I.s.fall vill jag också veta ;).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-03 15:19

Jag vet inte om jag ska gråta eller skratta. Stackars gubbe.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 15:25

Känner personen ifråga...

Tänker inte nämna hans namn, men han går väl att karakterisera som en något äldre herre.

Som kuriosa kan nämnas att en golvfläkt på Krischansta Nation i Lund uppkallades efter honom - den väsnades mycket och gjorde liten nytta...

Hehe, skriv att det inte hade fått plats om du inte hängt bokstäverna under varandra

Seriöst, en sådan typ av "förvrängning" brukar jag själv bara tycka vara rolig. B-delen brukar ju också trots allt vara en lite mer avslappnad del än A.
Räcker det inte med att skriva att rubriken var av mer konstnärlig art?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 15:59

Åh...
Säg bara att det är en:

"konceptuell anfang"
...ett mellanting mellan illustrerande bild och stilelement som går tillbaka på både gamla tiders väl smyckade anfanger så väl som bildsnitt på titelsidan...
...en modern variant på ett gammalt typografiskt element använd bara för att bryta den brist på fantasi som så ofta förekommer i dagens slentrianmässiga texter...

...eller något

För övrigt var ju just "H2O" snyggt som fasen, ävn om jag skulle förskjutit 2:an lite åt höger för att ha kvar lite av hur "formeln" skrivs...

Sicken jäkla gnällgubbe

  • Medlem
  • 2004-09-03 16:24
Ursprungligen av Pär:

För övrigt var ju just "H2O" snyggt som fasen, ävn om jag skulle förskjutit 2:an lite åt höger för att ha kvar lite av hur "formeln" skrivs...

Tackar! Jag trixade med tvåan fram och tillbax men kom fram till att det där så bäst ut till slut.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Snygg sida!

Tack tack! Tänk vad man kan göra med qxp 3.32...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 17:09
Ursprungligen av Baron:

Tackar! Jag trixade med tvåan fram och tillbax men kom fram till att det där så bäst ut till slut.

Skit samma med det nu, det är ju tryggt att det är tryckt

Fast jag tycker du kunde skicka upp lite vatten från helsingborg - de har synnerigen gott kranvatten där…

Snygg sida! Men sådär är det, alla kan inte älska det man gör. Mitt förslag till svar är.

"Tack för dina synpunkter. Jag skall ge dem den uppmärksamhet de förtjänar..."

Alternativt:

"Bäste herr NN. Tack för Ert brev och Era synpunkter. Efter omsorgsfullt övervägande har jag dragit den välgrundade slutsatsen att Er uppfattning suger fett.

Nu ljuger jag, det hade jag inte alls svarat. Jag hade svarat sakligt och trevligt, men det är ju kul att testa såna där elaka svar för sig själv iaf

  • Medlem
  • 2004-09-03 16:21

Jag och chefen komponerade något om att redigerarna har en viss konstnärlig frihet, i synnerhet i B-delen och att rubriken omöjligen kan mistolkas, åtminståne bland dem som känner till formeln. Nåt sånt.

Ursprungligen av Baron:

Jag och chefen komponerade något om att redigerarna har en viss konstnärlig frihet, i synnerhet i B-delen och att rubriken omöjligen kan mistolkas, åtminståne bland dem som känner till formeln. Nåt sånt.

Låter bra

  • Medlem
  • 2004-09-03 16:23

Han har ju helt rätt !!! skärpning Baron !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-03 16:28

Touché Baron! (re Rönnbäck )

Seriöst, "gubben" har ju rätt i sak. Man kan inte behandla saker hur som helst. Men jag ser det som en bild och inte en rubrik, så han har väl fel ändå.

Snyggt, förövrigt.

Underhållning på hög nivå!

Är det månne ett exempel på tivoli-design skapad i Quark?

Det var en snygg sida Baron!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-09-03 20:54

Snyggt gjort!
Jag kan för alldel se herr lektorns poäng, men eftersom just formeln för vatten är så allmänt känd så tycker jag att ditt sätt att skriva den "fel" inte spelar nån som helst roll. Men hade artikeln handlat om tex. svavelsyra (H2SO4) så hade det kanske inte varit lika självklart att skriva den på det där sättet. Men i det här fallet funkar din idé klockrent. Tydligt och jäkligt snyggt.

Mina 2 öre.

v
a
t
t
e
n

Jag tycker att många i den här tråden är onödigt fördömande mot han som klagade. Det är en vettig fråga han ställer, och det finns lika vettiga svar på den (det som ni redan skrivit, om typade, konstnärliga rubbar).

Han skulle säkert inte ha irriterat sig lika mycket på ett ORD skrivet på höjden, trots att ord precis som formler (enligt vad vi lärt oss i skolan) ska skrivas horisontellt. En poäng som Saffran fick fram på mycket färre ord än jag ...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 18:45

Lite kulturkrock. Tyvärr. Men det är ju faktiskt så att många äldre människor fick kämpa hårt på andra sätt än vi och kanske därför är så måna om att hålla på sina åsikter? Vet inte, försöker bara förstå. Eller så tycker de att det är fint att kallas Messerschmidt i andranamn.

1
Bevaka tråden