Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac drabbad av virus?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 15:32

Jag undrar vilka OSX- och classicanvändare här som faktiskt bliviit drabbade av virus? Och vad som hänt. Och Hur man isåfall gick til väga för att sig göra sig av med det.

Är nyfiken -- har aldrig drabbats själv vad jag vet. Även om jag ibland blir lite nojig, när jag tycker nåt saggar för mycket. Eller när man får meddelande i Mail om att den inte kunnat leverera brev som man inte tror sig ha skickat...

• Medlem
  • 2004-09-13 15:39

Jag tror att jag fick ett Macrovirus, som gjorde att det scrollade en text i fönsterraden i Word någon gång runt -92. Jag är inte säker på att det var ett virus, men det är det närmsta jag eller någon jag känner har kommit ett virus till Mac.

Det finns massor av virus till Mac, men de flesta är till System 6 eller 7. Vad jag vet finns inget riktigt virus till OS X. jag har aldrig hört talas om någon som haft virus i OS 9 eller X.

Virus? OS X? De orden varkar inte riktigt passa ihop!
Ang. mailen är det säkert någon spammare som använder din e-mailadress... Har varit med om det förr...
Var inte orolig!!!

Macrovirus på OS X hade en kund till mig.
Det enda han märkte av det var att kunder som han mailade till klagade över att mailen inte kom fram utan hade blivit stoppade av antivirusprogram på PC.

Så vi installerade norton 9 och jag blev glatt överraskad när jag såg att norton nu även tar bort PC-virus.

Ursprungligen av D Damlin:

Macrovirus på OS X hade en kund till mig.
Det enda han märkte av det var att kunder som han mailade till klagade över att mailen inte kom fram utan hade blivit stoppade av antivirusprogram på PC.

Så vi installerade norton 9 och jag blev glatt överraskad när jag såg att norton nu även tar bort PC-virus.

Hmmm. kan du förklara närmare?
Menar du att alla mail han skickade skulle "osynligt" lagt till en bifogad fil som mottagarens epostserver avvisat eller att själva mailet skulle ställt om till elakt HTML-mail.
Vad hände om han skickade mail till sig själv? Såg han bifogade filer eller konstiga formateringar i mailet?
Är väldigt nyfiken på detta...

Ursprungligen av Micke W:

Hmmm. kan du förklara närmare?
Menar du att alla mail han skickade skulle "osynligt" lagt till en bifogad fil som mottagarens epostserver avvisat eller att själva mailet skulle ställt om till elakt HTML-mail.
Vad hände om han skickade mail till sig själv? Såg han bifogade filer eller konstiga formateringar i mailet?
Är väldigt nyfiken på detta...

Hmm.. glömd ju nämna att det var när han mailade iväg word-filer

så det var alltså inte mer mystiskt än så

Som sagt - någon har använt din avsändaradress för att skicka spam, eller så är det ett virus som drabbat någon PC där du finns med i adressboken. Virus plockar ibland upp slumpvis adresser från någon PC och skickar sig vidare med den avsändaradressen.

Det har konstruerats ett "virus" för Mac som öppnar ett dokument när du dubbelklickar på en mp3-fil för att öppna den i iTunes, men "viruset" gör inget elakt, sprider sig inte vidare automatiskt, och fungerar inte om du har de senaste uppdateringarna till OS X. Det konstruerades enbart för att bevisa att det var teoretiskt möjligt att göra virus till OS X.

Det påstås även att man kan få hem en fil som raderar hela hemkatalogen om man försöker tanka hem Word 2004 över fildelningsprogram som Kazaa, men om man försöker ta hem piratad programvara så får man kanske skylla sig själv?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Det har konstruerats ett "virus" för Mac som öppnar ett dokument när du dubbelklickar på en mp3-fil för att öppna den i iTunes, men "viruset" gör inget elakt, sprider sig inte vidare automatiskt, och fungerar inte om du har de senaste uppdateringarna till OS X. Det konstruerades enbart för att bevisa att det var teoretiskt möjligt att göra virus till OS X.

Det är förstås inte något virus. En trojan möjligen men inte ett virus. Apropos. En utvecklare la in en funktion i sitt program så att användarens hemkatalog raderades om man skrev in ett tjuvat serienummer (Skrolla ner till Piracy Protection?!).

• Oregistrerad
  • 2004-09-13 19:02

Snood

[font="times"]Fast den gjorde ju inte det iofs - utan sa det bara i en serie "fy bubblan på dig" -dialoger…
Ganska kul att se så ladda ned snood (ev. förra versionen eller så) och leta reda på ett gamalt "ökänt" serienummer (finns på internet eller vad det heter) och njut av dom skojiga dialogerna.
Jag gjorde det och det var kul
[Har du redan en Snood - riktig - inlagd - som ju alla bör ha - så skapa en user enkom för detta Xperiment, och radera sen den usern… …nä just det - det var ju det snood skulle göra ][/font]

Ursprungligen av thevil:

Det är förstås inte något virus. En trojan möjligen men inte ett virus. Apropos. En utvecklare la in en funktion i sitt program så att användarens hemkatalog raderades om man skrev in ett tjuvat serienummer (Skrolla ner till Piracy Protection?!).

Du har så rätt om min taskiga terminologi.

Jag undrar om utvecklare som pysslar med att radera folks filer har funderat över vilka ekonomiska värden som kan förstöras. Om man läser lite längre ner på sidan så ser man dock att funktionen har plockats bort från det aktuella programmet.

Skulle man överhuvudtaget våga installera något sådant, ens med ett riktigt serienummer?

1
Bevaka tråden