Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 1.1 uppgraderingen - $20!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läs denna artikeln, om det som sägs verkligen stämmer är det riktigt jäkla dålig stil av Apple, tycker jag. Någon som håller med?

"So, what is this about which I have to offer such a preamble? I am talking about the free Mac OS X 10.1 update that is going to cost you and me US$20. That´s right, Apple is going to charge us US$20 for a free update to Mac OS X, and at this point there just isn’t any possible way for you to get that free upgrade for free. "

http://www.macobserver.com/columns/thebackpage/2001/20010831.shtml

Här kan ni läsa lite kommentarer från folket på siten jag skriver mest inlägg på, ShackNews. I grund och botten en site för personer med PC som spelar mycket - men det finns en hel del intressanta människor där också.
http://www.shacknews.com/funk.y?comments=15843

[ 05-09-2001: Meddelandet ändrat av: Venger ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-05 23:51

Håller inte med.
Tycker att det finns ganska många alternativ:
1. Köpa det genom jobbet
2. Inte kan ladda ned det från HL
3. Kopiera av någon kompis.
4. Köpa CD:n med några polare och dela på kostnaden.

Så det känns inte som något att jobba upp magsyra för.

Från ett annat forum:

Just got off the phone with the Apple Store. Talked with a representative by the name of Farley....

He said that there is no information on when it will be released or when they will start getting to take orders. Farley mentioned that I was the twentieth person today to call about that. From the sounds of it alot of us called Apple last week.

He stated that Apple is trying to decide how they are going to release 10.1. Whether by CD, download or both. Mind you in July at MacWorld Phill Schiller stated to MacCentral that it would be a CD update ONLY. So to hear from an Apple rep that they are considering a download option is interesting. Or they´re just trying to keep the peace?

[ 06-09-2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Jag kan förstå priset på 20$, då detta skall vara ett självkostnadspris. Mac OS X skall enligt rykten nämligen levereras så som Public Beta levererades, fast med tre cd-skivor. En med uppdateringen till Mac OS 9.2.1, en med 10.1-uppdateringen och en med utvecklingsverktygen till 10.1.

Ett sådant paket skulle för vissa användare bli för mycket att ladda ned. Och 20 dollar, vad är det egentligen för "världens mest avancerade operativsystem"?

Hade det däremot "bara" varit en, låt säga, 50 MB:s-fil, till priset av 20$, då hade jag nog också tjurat...

[ 06-09-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Precis..

Men själva 10.1 uppdateringen borde även komma som nedladdningsbar fil. Så kan man välja o vraka själv i möjligheterna att sitta o tanka ner 9.2.1 o 10.1 o missa utvecklarverktygen..

eller kort o gott köpa hela rasket för 20 dollares..

  • Oregistrerad
  • 2001-09-07 21:56

Vi är Macfreaks så vi köper ju allt... men jag kan inte undgå att tänka att om man köpt en ny Mac nu och fått med OS X så är ju det operativet inte fullständigt. Ska man inte få tanka hem uppdateringen som lovar bättre funktionalitet - utan att behöva betala en slant till Apple? Många har nog köpt ny Mac nu i sommar för att Titanium och iBook är så trevliga och för att OS X ingår, så man kan börja labba med det. Säga vad man vill om Windows, men servicepackarna är ju gratis i alla fall.

Å andra sidan kan Apple behöva lite stash, dessutom är det ett bra sätt att förhindra typ 1000 0000 000 okynnesbeställningar

Problemet är inte att det faktiskt kostar, problemet är att det inte är självkostnadspris. Om skivorna kostat typ 5 dollar och så frakt på det hade det varit ok.

MacOS X som det är nu är ju inte färdigt och så ska man betala för att uppgradera, jag tycker att det är skrutt. Jag orkar inte hitta på några otroligt målande jämförelser jag tror ni förstår mitt resonemang.

1
Bevaka tråden