- William WM
- Medlem ●
- Umeå
Helskön idé
Man kanske ska sätta sig på flyget och komma ner för detta...
Var står det att man måste vara kille?
/ [V]
Nu vill jag veta om det verkligen blir något... Vi kan inte låta en sån här bra ide gå till spillo.
Uppdatering 2001-12-08
Innan man går så långt att man väljer lokal måste man vara säker på att vi kan se hela sändningen i bra kvalitet.
Att ha en nedlänk ifrån den satellit som har sändningen kräver att Teracom kommer med en fet buss och parabolantenn. Kostnaden är ca 70.000 kronor för bara denna sändning.
Hur man än gör så är detta för mycket - jag kan inte tänka mig att man kan få in så mycket sponsorpengar eller inträdesbiljetter.
Såvitt jag kan tänka mig så är enda möjligheten att förlita sig på en webcast via quicktime och en über-fet videoprojektor.
Speedmania kan fixa fram en 3000 ANSI videoprojektor för detta ändamål - och vi kan säkert fixa en lokal med 100mbit internetanslutning någonstans centralt i Stockholm utan problem.
Frågan är: räcker det ?
För 60:- känns det som värt det, för även om webcasten strular en aning så är väl halva meningen att träffas och ha trevligt?
Jag tror att stor projektor och snabb lina är en bra kombination I övrigt
/ [V]
Martin (och övr berörda)
Är ni inte lite fel ute med att prata om den 7 januari??
Keynoten hålls ju den 8 jan på förmiddagen i SF (framåt kvällen i Sverige).
Akta så det inte blir en massa felbokningar, bara...
Själv tänker jag sitta på plats och skrika "99MAC" så ni hör det till Sthlm!
Och vem tror jag vågar...?
Uppdatering 2001-12-10
Har diskuterat denna 99mac - MWSF 02 träff med flera personer idag som hade en massa roliga tankar:
8:e Januari är förstås det datum som gäller - inte den 7:e som vi tidigare felaktigt har utannonserat. Palle vinner med 1-0.
Ölkväll - Naturligtvis måste vi ut och fira alla nya prylar som lanserats. Vad sägs om en ett besök på närmaste pub efteråt?
Fet stream - Enligt en inside rykte så kommer Apple att arrangera en live visning endast för Apple centers i Stockholm.
Jag ska undersöka möjligheten att strömma ut deras signal (i fullformat) via en Quicktime Streaming server till vår lokal. Då har vi bästa strömmen i världen - utan risk för att tappa signalen...
[ 10-12-2001: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]
Hade det varit möjligt att hänga på den strömmen hit ner till skåne?
Jag skulle nämligen då kunna ordna en mindre variant av samma evenemang på Lunds Universitet. Jag kan ordna en G4 Gigabitkopplad mot Sunet genom en dubbel 133 Mbit.
Vi har många trevliga föreläsningssalar med goda projektorer som jag tror vet skulle funka bra.
Finns det intresse hos dem som bor i de sydligaste delarna av Sverige att komma på ett sådant evenemang i så fall?
Hittar vi någon på västkusten och någon i norrland som vill göra samma sak så kan vi täcka in hela Sverige
Det borde att gå att fixa här i Umeå också, inga större problem kan jag tänka mig. Men det hänger lite på hur många som skulle vara intresserade och om man kan garantera en bra ström.
Jag startar en ny diskussion om detta
[ 10-12-2001: Meddelandet ändrat av: iBib ]
Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
[*]Fet stream - Enligt en inside rykte så kommer Apple att arrangera en live visning endast för Apple centers i Stockholm.
Jag ska undersöka möjligheten att strömma ut deras signal (i fullformat) via en Quicktime Streaming server till vår lokal. Då har vi bästa strömmen i världen - utan risk för att tappa signalen...
Jodå, fick precis Apples inbjudan, så jag tror jag går på den istället för 99mac, sorry... Vad kan jag säga, Apple har garanterat bra bild... och de lottar ut iPod! (iofs har jag redan, men...)
Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Finns det intresse hos dem som bor i de sydligaste delarna av Sverige att komma på ett sådant evenemang i så fall?
Jag skulle komma! Om det inte blir av åker jag självklart till Stockholm men det känns rimligare att hålla sig till södra Sverige speciellt som jag har Tenta dagen innan.
Enligt Maccentral:
Macworld Expo keynote moved ahead one day
December 12 - 11:08 ET: Apple CEO Steve Jobs will present the Macworld Expo San Francisco keynote on Monday, January 7—a day earlier than previously scheduled—according to MacCentral. No reason was provided for the change in date.
Att de har flyttat Keynoten till den 7/1 är
både spännande och irriterande.
Spännande eftersom det kan tyda på extra intressanta presentationer och ev svårigheter för dem att få till det normalt så effektiva och imponerande smygandet med en färdig mässhall då Steve har sagt Amen på själva keynoten.
Irriterande för att Martin får 1-1 mot mig och man måste gasa från L.A snabbare än beräknat.
Men vad offrar man inte för nya iMacs och PowerMacs...?!
Jag kommer med stor sannolikhet befinna mig på Apples egna event denna dag. Så jag kan tycärr inte komma på denna.
Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Jag börjar mer och mer väga åt att flyga ner för evenemangets skull. Vore kul om man kunde få svenska Apple med på ett hörn dock!
/JO
Att flyga från Uppsala till Stockholm måste vara en exceptionell bragd...
Självklart kommer man. Någon som snackat med Apple? Annars tar jag ett snack med dessa imorgon ang. detta, och om deras ståndpunkt. Vore kul att veta vad de tycker. Och det där om sagan om ringen.. lugnt.. och sen bira efter det... eller blir det väldigt sent?
<p>
Någon borde, när allt är fixat, posta definitiv tid/plats på framsidan samt maila (om det går) de som anmält intresse.
Uppdatering 2001-12-15
Jag har diskuterat vår Expo noggrant med Petter Mårtensson (vår andra administrator på 99mac) och kommit fram till några punkter:
- Att bygga hela vår 99mac Expo på en rent internetbaserad stream är ganska riskfyllt. Det finns ju en chans att vi inte lyckas få en ström som fungerar trots att vi sitter på en 10mbit eller 100mbit lina.
Om vi blir 100 personer och vi blir utan en videoström så vill inte jag vara ansvarig
- Detta kan bli en av de mest populära Expo sändningarna någonsin. Intresset har ökat varje år för Expo livesändningarna och just i år när den är förlängd med 1 timme och nya iMac kommer att lanseras (till 99.9%) så kan det innebära att det blir svårare än någonsin att få en videoström.
- Apple har fixat en länk ifrån Teracom (70.000 kronor) som kommer ta ned signalen ifrån satellit - det ger PERFEKT bild. Länken kommer att finnas på Nalen (regeringsgatan i Stockholm) men bara vara tillgänglig för Apple återförsäljare.
Samtidigt kommer det finnas en buffé och det vanliga för Apple åf.
- Vårt nya mål: att hitta en lokal i anslutning till Apples länk så att vi garanterat får en perfekt bild. Lyckas vi med det så har vi en garanterat trevlig kväll!
Kan man inte koppla upp sig med satellit själv?
Vi som skall träffas här i Umeå skulle kanske vilja göra det istället för en strömning om det är möjligt... Men går det över huvudtaget? Är den inte kodad?
Jag tror inte signalen är kodad faktiskt.
Däremot så ligger inte signalen på någon av dom vanliga satelliterna gissar jag, men vad vet jag. Skulle inte tro att det räcker med en vanlig "astra-parabol" eller någonting sådant.
Uppdatering 2001-12-19
Ok. Goda nyheter! Vi har kommit väldigt långt med planeringen och imorgon går vi ut med info och möjlighet att boka plats. Det är nu helt klart att vi kör MWSF!
Det här kommer att bli ÄNNU bättre än ni vågar hoppas på - vänta bara tills vår release imorgon!
Plats: Fet lokal i centrala Stockholm
Datum: Måndag 7/1 2002
Tid: Insläpp 16.00. Sista insläpp 17.00. Vi räknar med att avsluta vid 22.00.
Bar: Javisst! Bemannad bar med fullständiga rättigheter
Antal platser: 150 personer sittande och 50 stå platser med ståbord nära baren (!).
*Martin är glad idag*
Martin Björnström skrev: Jag tror inte signalen är kodad faktiskt.
Kanske inte kodad men Teracom kanske måste göra om signalen från NTSC och över till PAL. Finns det några uppgifter om vilken satelit, kordinater eller vad det nu heter som den sänds över. TV-huset i Göteborg har en massa megastora paraboler som kan ta in det mesta.. så jag chansar på att stanna här och få det trunkat till vår egen lilla biograf. OM detta funkar rent tekniskt så kan jag be om tillstånd att ha max. 30-40 gäster som kan se det här - är inte 100 på att jag får tillstånd att ha ett sådant studiebesök... men värt att luska vidare på. OM jag måste arbeta vid det klocklslag som det sänds så spricker i den fullständigt...
Olle
[ 19-12-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]