Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget stöd för mac på Hockey Live

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 09:37

Nu har hockey säsongen startat. Det är många som kommer att följa årets elitserie pga NHL lockouten.
Detta märks bl a i att Elitseriepremieren fått oerhört stor media täckning. Förra säsongen kunde man följa matcherna via live radio. Sk. Hockey Live. Glad i hågen så skulle jag lyssna på matcherna igår.
Men till min stora förvåning så går det inte längre...
Tjänsten stödde i o f s bara för windows förra säsongen. Men det va enkel real ström som fungerade utmärkt. Min önskan är att alla hockeyälskande Mac användare mailar hockeligan och klagar på detta undermåliga stöd för mac.

Nuff said

• Oregistrerad
  • 2004-09-21 09:54

MPS Broadband har supporten - verkar ju mest vara WiMP9 och Flash, vilket väl en mac borde klara...
(men inte min peze )

p.s.
Indianerna är ett juste speedwaylag
d.s.

• Oregistrerad
  • 2004-09-21 10:38
Ursprungligen av Pär:

MPS Broadband har supporten - verkar ju mest vara WiMP9 och Flash, vilket väl en mac borde klara...
(men inte min peze )

p.s.
Indianerna är ett juste speedwaylag
d.s.

Tyvärr så har dom en automagisk kontroll av din webläsare och plugg ins. Om du inte matchar så släpps du helt enkelt inte in. Dessutom så är wimp 9 inte helt säker för mac eftersom vi inte kan komma åt de nyare varianterna...
Försökte med Explorer men den känner inte av att du har flash installerad. M a o ingen peze inge hockey live..

Dålit

• Oregistrerad
  • 2004-09-21 20:21
Ursprungligen av macmicke:

Tyvärr så har dom en automagisk kontroll av din webläsare och plugg ins. Om du inte matchar så släpps du helt enkelt inte in. Dessutom så är wimp 9 inte helt säker för mac eftersom vi inte kan komma åt de nyare varianterna...
Försökte med Explorer men den känner inte av att du har flash installerad. M a o ingen peze inge hockey live..

Dålit

Hjälper nog inte ens med flash och wimp på mac:en - för om jag hittar rätt bland alla script och grejor så hamnar man på en mps_installer2.msi vilket är en windowsinstaller som installerar någon extrajunk i burken oxå…
Dom som gjorde sidan måste gått många kurser på MS för grova pengar

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-09-21 14:36

Tur då att man har säsongskortet.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-09-21 19:53

tur att man inte är sportinteresserad...

• Medlem
  • 2004-09-22 03:00
Ursprungligen av smurf:

tur att man inte är sportinteresserad...

Samma här.

• Oregistrerad
  • 2004-09-23 11:20

Jag skickade mail och fick följande svar av svenska hockeyligan:

Hej Björn.
Vi har valt att basera tjänsten, Hockey Live, på Windows XP med Internet
Explorer som webläsare. Detta val är gjort av olika skäl bl.a för att
kombinationen Windows XP med Windows Media Player och Internet Explorer
är idag den dominerande kombinationen av operativsystem och webläsare på
marknaden. Att anpassa tjänsten för denna komination var således det
naturliga valet givet att tjänsten skulle kunna vara nåbar av så många
som möjligt till spelstart.

Kombinationen Windows/Internet Explorer bedömmer vi vara den lösning som
är mest komplett konfigurerad från början. På så sätt kommer så många
som möjligt, datorvana som rena noviser, ha möjlighet att nå Tjänsten.

Windows Media Player, den komponent i Windows som används för att spela
upp strömmande media har bedömts ge bäst videokvalitet givet tillgänglig
bandbredd. Den bästa upplevelsen av Tjänsten fås således via den valda
systemkonfigurationen.

Tillåt mig att hånskratta!

Men hallå....!

Börjar bli ganska tröttsamt. Finns det inte system för sådana sändningar som är plattformsoberoende?

Ni som är haj på sånt – vad skulle de kunna använda istället?

• Oregistrerad
  • 2004-09-24 11:16

Kan inte en mac klara en enkel windowsmedia ström? Då hade de ju endast kunna lägga upp en simpel sajt för mac och andra att ströma radiosändningarna från, genom en enkel länk och inget flash-gui osv.

I övrigt, kan man inte trixa till det lite så att ens mac säger att den är en PC/win? De tar ju informationen från din dator, välj vad du lämnar ut liksom?

IE/win/pc pratet börjar bli tröttsamt ja.... varför inte plattformsoberoende support? Som Quicktime kanske? ) Finns realplayer till mac? Det är ju ett alt. till win mp.

• Oregistrerad
  • 2004-10-04 05:59

Det tråkiga i sammanhanget är att denna tjänst fungerade utmärkt förra säsongen och hyffsat säsongen innan... Att frångå de streaming standarder som finns för att använda microsoft only e så dålit...
Dessutom så fungerar tjänsten ingalunda lätt för noviser på PC. Och inte bra heller för den delen.... Man tappar strömmen hela tiden.... Nej bort med korkade IT människor som tror sig veta vad som är bäst för marknaden...

• Oregistrerad
  • 2004-10-04 06:04

Hmmm nu blir jag förvirrad!!! Klickade på länken till Hockey live längst ner på Hockeyligans hemsida. Letade efter mail länk för att maila och klaga... Till min förvåning så öppnas förra säsongen hockey live fönster upp?!! Kan det va så att den fungerar? Detta måste testat nästa match... Och om den fungerar, varför inte hänvisa till den då för oss stolta macägare??

hmmm

• Oregistrerad
  • 2004-10-04 12:45

Håller med... Det är den som köper tjänsten som måste veta att dom köpt "fel".

"Om Apple byggde in ett bra DRM-stöd i QT skulle det förmodligen användas mer."

I detta fallet så hade de en fungerande realaudio funktion. Så de har gått från en tjänst som fungerade för "alla" till bara windos....

Borås HC har gjort en alldeles utmärkt hemsida för direktresultat etc. Fungerar klanderfritt med Mac OS 10.3.5 och Safari.
http://www.borashc.nu/

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-11-25 19:10

Men hur är det möjligt?
Finns det ingen lösning på det här problemet?

Jag en ny mac och vill inte installera Windows i den, ville jag köra windows skulle jag ju köpa en PC.

Snälla ni MACNördar som kört Mac ett tag bore väll kunna fixa det här eller?

/Johan

Hehe, 2004, det var ett bra år det...

Hyggligt att kalla alla man vill ha hjälp av för nördar

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-11-27 22:20

Ok, det är ingen som vet om/hur man gör

Är det bara att installera W på sin nya MAC?

Finns det ingen som gillar Hockey som har MAC?

Ursprungligen av joadswe:

Ok, det är ingen som vet om/hur man gör

Är det bara att installera W på sin nya MAC?

Finns det ingen som gillar Hockey som har MAC?

Snälla, skriv inte MAC. Det är något helt annat. (http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address)
Skriv Mac i stället.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-11-28 07:10

Ok, jag ger upp!

Jag gillar hockey och har en Mac (inte en MAC) och det fungerar inte, och ingen vet om eller hur man kan få det att fungera.

Finns det ingen inställning som lurar webservern att tro att man t ex kör Windows XP och IE6?

/Johan

Nepp, hockey är värdelöst.

Eftersom det inte ens fungerar med XP/FireFox så tippar jag på nej, men jag har inte kollat upp det själv.

1
Bevaka tråden