Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad heter era macar?

Tråden skapades och har fått 279 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 12:22

Okej, kanske inte den mest seriösa tråden, men som rubriken säger.. vad har ni för söta namn på era macar, och varifrån kommer det?

Min förra (som visserligen var en pc) hette eltus. Det var en Shuttle XPC, och vänder man på det blir det elttuhs, vilket inte ser så bra ut, så jag tog bort några bokstäver och så blev det eltus.

Powerbooken som kommer idag är efter två veckors funderande (jo, det ÄR viktigt!) ännu inte namngedd.. tänkte få lite inspiration nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-27 12:25

Hm... har inte ens tänkt på det. Får också min idag ^__^

Lenny ska nog min heta... Det är ett schysst namn!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-27 12:44

Den heter "datorn" när allt är frid & fröjd..
När nåt strular heter den däremot "ditt helvete" eller "fanskapet".

Kakmonstret

Jag gjorde det enkelt för mig på min MDD, uppstartdisken 120 GB heter "BOOT", de andra 3 heter, "MEDIA" ( 120 GB för t.ex FCP redigering samt andra bilder, "MUSIC" 80 GB för iTunes och Garageband musik, 80 GB "DOWNLOAD" för sådant som jag inte behöver samt "RESERV" , den sistnämda är bara en tom 10 GB partition av bootdisken - jag döper dom gärna efter vad som jag har tänkt att det ska finnas på dom. Må hända ett lite väl tort men linjärt tänkande men jag funkar på det sättet.

iBooken döpte jag genast till "Snöflingan"

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-27 12:55

Min pb heter Precious!
Är alldeles för beroende och fäst vid den!

Silferdräparen.........och ibland händer det att vi går ut i skogen och dricker blot och sjunger fornnordiska häxramsor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-27 13:08

Min iBook heter Plastboken. Min PC av det lite äldre snittet heter självklart Gamla Bettan.

Min alu PB G4 heter Plåtniklas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-27 13:20

Min G5a heter Ginger efter porrskådisen Ginger Lynn Allen. Min iBook heter Amber efter Amber Lynn och min iPod heter Porsche efter Porsche Lynn.

(Min AK4 som jag hade när jag gjorde lumpen hette också Ginger )

Ursprungligen av Cypher:

Min G5a heter Ginger efter porrskådisen Ginger Lynn Allen. Min iBook heter Amber efter Amber Lynn och min iPod heter Porsche efter Porsche Lynn.

(Min AK4 som jag hade när jag gjorde lumpen hette också Ginger )

"Min" hette Anna-Karin... vad kan annars en AK heta ? *ptffffppp!!!*

Burken heter "Jerry"..... har man ett litet nätverk så är det rätt praktiskt med namnet på ägaren.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-09-27 13:35

Ägarens förnamn följt av "hjärna". För det är väl i datorn man har hela minnet...

Jag har nog dålig fantasi. På jobbet följer vi en nummerstandard så där är det svårt att hitta på något coolt och hemma heter den Powerbook. Jäkligt fyndigt va.

Om man har många datorer eller många servrar är det coolt med en serie så att namnen hänger ihop. Typ figurer från Simpsons eller Sagan om ringen, asagudar eller liknande.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 14:22

Min heter kort och gott Vacker. Jag döpte min flickväns dell till "namn's snuttedator", för hon verkar ty sig till den när hon är sur på mig.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 14:30

Arbets datorn på Jonet heter Lain,
Andra arbets datorn heter Rei,
Hem datorn heter Navi,
och iBooken heter Mishima.

jag har 4 macar och de heter vad de är dvs min iBook G4 heter just så, men en av dem är en gammal PM6100/66 med en G3'a istoppad. Den heter inget mindre än "Gammelprutten" och den hårddisk som sitter i (på 9GB) heter då helt självklart "Old Fart"

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-10-17 18:01

Min heter Filius som betyder just "barbar" pa Latin.

*har inga svenska bokstaver*

  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 20:48

Jag gjorde ett misstag och döpte båda mina flickor i fyllan. Nu heter datorn Evelina och min tjej ROOT.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-27 14:43

Datorn heter Haddock,
Trådlösa nätverket heter Moulinsart,
AirportExpress heter Castafiore

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-11-07 00:23
Ursprungligen av waehlby:

Datorn heter Haddock,
Trådlösa nätverket heter Moulinsart,
AirportExpress heter Castafiore

Varför kom inte jag på detta?
Underbart!

Mina datorer heter följande:
Moonbeam -iMac G3 Flower Power
Chandra - IBM IntelliStation M Pro m. Linux
Giuseppe - Power Mac G5

Chandra är döpt efter Nobelpristagaren Subrahmanyan Chandrasekhar.
Giuseppe är döpt efter cyklisten Giuseppe Guerini.

Mats

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-18 21:17
Ursprungligen av waehlby:

Datorn heter Haddock,
Trådlösa nätverket heter Moulinsart,
AirportExpress heter Castafiore

Nu har även Milou (iMac 20") och Nestor (gammal G4 som agerar server) anslutit sig till familjen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-18 22:26
Ursprungligen av waehlby:

Nu har även Milou (iMac 20") och Nestor (gammal G4 som agerar server) anslutit sig till familjen.

Du gillar Tintin alltså?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-19 20:08
Ursprungligen av Mondo:

Du gillar Tintin alltså?

Kanske lite då

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 15:21

lite tintin där ?

Odin, Tor och Freja

PB = Freja
PowerMac G4 = Odin
XServer G5 (dual) = Tor

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-27 15:38

PB = BuffyBook
Trådlöst nät = Sunnydale

Senast redigerat 2004-09-27 15:59
  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 21:27
Ursprungligen av tjogin:

PB = BuffyBook
Trådlöst nät = Sunnydale

Hmm, svårslaget... Som stor buffy/angelnörd kanske man borde döpa om dem i en sån serie, det hade jag tänkt först (Typ Glory/Angelus/Spike/Darla/Tara/osv). Fast mitt ljudnörderi är starkare än mitt Buffynörderi:

Frequency heter min interna huvuddisk (kommer att byta namn till Clipping när jag köper iMac G5, som då ska heta Frequency)
Amplitude heter den externa 200-gigaren med mediefiler på
Mitt USB-flashminne heter Wavelength

Och sen har jag en hel plan för när jag köper fler diskar/gör fler formateringar

BIGMAC såklart!!!!

Bevaka tråden