Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äger du en bit av Apple?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är inte rätt person att dra igång föreningen men jag skulle definitivt satsa en slant, hade ju varit kul. I teorin skulle man ju även kunna köpa lite kringföretag som man tror på - företag med tung Macrelation.

eftersom mina fonder mer eller mindre går åt skogen och jag inte har något större inköp på gång så skulle jag kunna tänka mej sätta en ganska stor summa pengar på att köpa Apple-aktier..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-28 15:47

För ungefär ett år sedan och fram till nu, så har jag inhandlat en aktie från olika företag från oneshare.com. Köpte bland annat: Apple Computer, Amazon.com, Ebay.com, IBM, Metro-Goldwyn-Mayer, Pixar, Starbucks och TiVo. Vill gärna ha en med Google också.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-09-29 01:32

Att köpa Apple-aktier är inte så svårt. Snacka med din bank. Förmodligen behöver du i princip bara ett speciellt konto för att handla på utländska börser (Nasdaq). Apples aktie heter AAPL och ett innehav borde vara en självklarhet för alla Macfanatiker.
Själv köpte jag 100 stycken just efter IT-kraschen. Jag betalade $23 per styck (via Nordea), därefter föll aktien ännu mer och jag köpte ett gäng till på $16. Sedan dess har aktien varit nere på under $13 - men jag var för feg/fattig för att köpa mer (not so bright, though).
Just nu är Apple-aktierna relativt dyra - men kursen stiger ju stadigt och dessutom är dollarn riktigt billig... Att shoppa utländska aktier blir ju ett dubbelt risktagande (på gott och ont), resultatet beror på både aktiekurs och valutakurs.
Köp, och känn dig stolt att äga en del av Apple (kanske blir det till och med en bra affär - om du någon gång skulle kunna förmå dig att sälja, förstås...).

• Medlem
  • London
  • 2004-09-29 07:17

Jag gjorde precis samma sak som du kendoka, grät många tårar när Apple var nere på 14 dollar. Dessutom kostade ju bara kortaget ca 1000 kr på SEB för att köpa utländska aktier, men jag ska ha dom så länge att det inte gör så mycket tänkte jag...

Jag vill bara spendera nån hundring eller två. Vill egentligen bara ha en aktie. Går banken med på att hjälpa en med att köpa asalite aktier?

Jag blev erbjuden att köpa in mig i ett projekt 1975 Av Colin Scarfe som då jobbade med utveckling för PostGirot i samband med MacIntosh. Men tyvärr dog han tvärt av hjärtinfarkt.

Dessa dumma tröga Tele och poststyrelsen som inte tog vara på vad de fick serverat är ju helt otroligt.

En massa cementfötter som inte såg framtiden. Eller såg utveckling som ett hot.

Hur många i den här tråden och omröstningen ångrar att vi inte startade den där klubben?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-09 10:25
Ursprungligen av Björnström:

Hur många i den här tråden och omröstningen ångrar att vi inte startade den där klubben?

Jag blev inspirerad av tråden och kände att jag bara MÅSTE äga lite Appleaktier. Köpte alltså 50 st i slutet av 2004, så blev det split så jag äger nu 100 st.

Dom har gått upp rätt så bra sedan dess

Att handla med aktier är ju lite som att spela på lotto eller nåt. Man går ju inte omkring och ångrar att man inte spåelade på just den lotto-raden som råkade vinna. sånt kan man inte veta så man ska inte låtsas att det var klantigt att inte satsa på det som råkade bli en succé. jag vill bara ha en Apple-aktie för att det är kul, inte för att tjäna pengar på den.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-06-05 13:24
Ursprungligen av Laseranders:

Att handla med aktier är ju lite som att spela på lotto ...

öööhh.. ok
antar att du inte äger några aktier eller är så insatt i aktehandel?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-05 14:05

Jag har talat med min bank, men de tillhandahåller inte aktier som inte finns på Stockholmsbörsen, så det har inte blivit av för min del... vill gärna köpa, dock.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-05 14:07

Använd Nordnet eller en liknande tjänst då.. mycket smidigare än att hålla på med banken.

• Medlem
  • Munkedal
  • 2007-06-06 13:03

Jag har kvar mina aktier från inlägg 30 i denna tråd, och har varit till och med en en splitt och har således 200 st nu.

Borde det inte vara dags för ytterligare en spltt nu när de ligger på runt 120$.

Bevaka tråden