Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera om OSX - behöver hjälp & tips tack!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 15:24

Jag tänkte installera om sytemet på en Powerbook Ti 15" och vill ha lite hjälp.

Systemet ifråga är OSX 10.3. Jag tänkte inte lägga in OS9, eftersom det inte behövs längre och av mina erfarenheter gör det datorn långsammare samt tar upp onödig plats.

Anledningen till att jag ska installera om systemet är att datorn känns betydligt tröttare än vad den bör göra. Detta troligtvis på grund av att det i grunden låg OSX 10.1 på den och därefter har det uppgraderats i steg till nuvarande sytem OSX 10.3.4

För säkerhets skull tänkte jag göra en säkerhetskopia av det gamla systemet (hela hårdisken?) med hjälp av Carbon Copy Cloner, men har inte använt programmet förut så är lite osäker på bästa tillvägagångsätt.

Till mitt förfogande har jag följande utrustning:
- Powerbook Ti 15" 60GB (datorn som skall omintalleras).
- iPod 20GB (använda som extern hårddisk med Carbon Copy Cloner).
- En PC med åtskilliga GB i lagringsutrymme som kan kopplas ihop med Powerbooken för överföringa av filer.

Så här tänkte jag göra ungefär:
- Rensa Powerbooken på onödiga filer och program.
- Säkerhetskopiera digitala fotoalbum och MP3-arkiv på CD/DVD och PC:n.
- Formatera iPod:en som Mac-hårdisk och göra en kopia av systemet (hela hårdisken?) med Carbon Copy Cloner.
- Formatera Powerbookens hårdisk och installera det nya sytemet.

Har jag glömt något? Ge gärna synpunkter och tips om ovanstående tillvägagångsätt! Har aldrig installerat om systemet på en Mac förut så är lite osäker...

Senast redigerat 2004-10-07 15:50

Har du prövat att köra reparera skivbehörigheter under verktyg det kan hjälpa upp farten. När/om du installer systemet på nytt så är os9 ngt du får tala om för installationen att du vill ha så den lägger sig inte automatiskt.
resten vet inte jag så mkt om men det finns säkert andra som kan svara på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 15:54

Kanske var otydlig i första inlägget och har nu ändrat det, men jag vill inte ha OS9 installerat.

Ursprungligen av Solid:

Kanske var otydlig i första inlägget och har nu ändrat det, men jag vill inte ha OS9 installerat.

Nej det var jag som svarade otydligt. Sorry...
Vad jag menade var att om du inte talar om för installationen så kommer os9 inte med så det behöver du inte oroa dig för det.
lycka till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 16:07

Jag skulle installera systemet på nytt men inte formattera om hårddisken utan låta installationen kopiera in alla inställningar och hemma-mappen. Du kan välja det alternativet när du installerar. Det gamla systemet hamnar då i an mapp som heter Previous System.

1
Bevaka tråden