Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk med Linux och MacOSX

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,
Jag sitter för närvarande med ett nätverk bestående av en arbetsstarions-PC med Slackware Linux 10.0 och en fil/FTP/www/mail-server PC med Slackware Linux 9.1. Dock blir jag med Mac nästa vecka och då skall ju denna in i nätverket också. Jag undrar därför huruvida MacOSX kan hantera fildelning med hjälp av Samba och/eller NFS och hur detta går till rent praktiskt isåfall?
Jag har även en skrivare ansluten till arbetsstationen. Är det någon som vet om det är möjligt att skriva ut på den via MacOSX med hjälp av CUPS(som körs på arbetsstationen)?

Osx firrar både samba, nfs och afp. Praktiskt så trycker du på kringla-K i findern och skriver in smb://ipnummer-till-server. sen knappar du in en giltig användare när rutan dyker upp. Sen ska volymen ploppa upp på skrivbordet.

Cups finns ju inbakat i osx också, så skrivaren bör nog inte va nåt problem den heller. Förmodligen finns drivrutinerna i gim-drivers om de är nån lite ovanligare skrivare.

1
Bevaka tråden