Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med XCode 1.1 och kompilering av C/C++ kod i konsollfönstret

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-17 01:11

Hej!

Jag har problem med att kompilera c/c++ kod.

Installerade om XCode, och laddade ned uppdateraren så nu har jag XCode 1.1.

Skapar en ny C++ Tool projekt och provar med att kompilera koden med cmd-k.
Resulterade i "Succeeded". So far so good!

Nu försöker jag sedan köra programmet på nått sätt. Klickar på build & run och får då följande felmeddelande:

ZeroLink: could not load .o file: /Users/jme/Development/C++/test/FirstApp/build/FirstApp.build/FirstApp.build/Objects-normal/ppc/main.ob
ZeroLink: could not load .o file: /Users/jme/Development/C++/test/FirstApp/build/FirstApp.build/FirstApp.build/Objects-normal/ppc/libstdc++.ab
ZeroLink: unknown symbol '_main'

FirstApp has exited due to signal 6 (SIGABRT).

Vad betyder detta? Jag installerade XCode och förväntar att det skall fungera out of the box.

Kikade i katalogen som nämns i felmeddelandet. Där finns inte nån fil med namnet "main.ob", däremot finns "main.o". Sedan så finns heller inte libstdc++.ab utan det finns libstdc++_ZeroLink.dylib.

Annat problem jag har är när jag ska försöka kompilera kod från konsollfönstret. Kompileraren säger att iostream.h inte kan hittas. Vad fan nu då! Måste jag installera om systemet?? Kör med Mac OS X 10.3.4.

Ursprungligen av jme:

Hej!

Jag har problem med att kompilera c/c++ kod.

Installerade om XCode, och laddade ned uppdateraren så nu har jag XCode 1.1.

Skapar en ny C++ Tool projekt och provar med att kompilera koden med cmd-k.
Resulterade i "Succeeded". So far so good!

Nu försöker jag sedan köra programmet på nått sätt. Klickar på build & run och får då följande felmeddelande:

ZeroLink: could not load .o file: /Users/jme/Development/C++/test/FirstApp/build/FirstApp.build/FirstApp.build/Objects-normal/ppc/main.ob
ZeroLink: could not load .o file: /Users/jme/Development/C++/test/FirstApp/build/FirstApp.build/FirstApp.build/Objects-normal/ppc/libstdc++.ab
ZeroLink: unknown symbol '_main'
...

Pröva att slå av ZeroLink i "Build" inställningarna för ditt target/projekt

jocke

1
Bevaka tråden