Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD-släden åker ut vid uppstart (var: Gratis kaffehållare…)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en gammal G4 400mhz från typ år 2000. Det kom en gratis kaffehållare med datorn också, d.v.s. varje gång jag startar datorn så åker CD släden ut. Jag har instalerat om nya system och sånt på den flera gånger, men släden åker fortfarande ut.

Och ibland när jag ska starta burken så startar den inte, utan man hör bara fläkten sätta igång, men startljudet låter inte, sedan så står den bara och brummar utan att datorn startar. Vad jag får göra då är att dra ut strömkontakten och sedan sätta in kontakten och pröva igen. Rekordet är 5 ggr innan datorn startar.

Någon som vet något om detta och vet vad man kan göra.

Tackar på förhand!!

mvh

paesan

Gjorde rubriken tydligare /c

Senast redigerat 2004-10-19 08:19

Jag hade ett liknande problem när jag installerade en DVD-brännare i min burk.
Jag har nämligen en intern Zip-drive oxå.
Det visade sig att båda apparaturerna var byglade på samma sätt.
Så kolla eventuella interna pryttlar såsom DVD-,CD-, eller Zip'ar att de inte är byglade på samma vis....
Kanske har jag fel men det funkar felfritt sedan dess...
Lycka till !!!

mvh / Pajazzo

Ursprungligen av paesan:

Hej,

Jag har en gammal G4 400mhz från typ år 2000. Det kom en gratis kaffehållare med datorn också, d.v.s. varje gång jag startar datorn så åker CD släden ut. Jag har instalerat om nya system och sånt på den flera gånger, men släden åker fortfarande ut.

Och ibland när jag ska starta burken så startar den inte, utan man hör bara fläkten sätta igång, men startljudet låter inte, sedan så står den bara och brummar utan att datorn startar. Vad jag får göra då är att dra ut strömkontakten och sedan sätta in kontakten och pröva igen. Rekordet är 5 ggr innan datorn startar.

Någon som vet något om detta och vet vad man kan göra.

Tackar på förhand!!

mvh

paesan

Ursprungligen av pajazzo:

Jag hade ett liknande problem när jag installerade en DVD-brännare i min burk.
Jag har nämligen en intern Zip-drive oxå.
Det visade sig att båda apparaturerna var byglade på samma sätt.
Så kolla eventuella interna pryttlar såsom DVD-,CD-, eller Zip'ar att de inte är byglade på samma vis....
Kanske har jag fel men det funkar felfritt sedan dess...
Lycka till !!!

mvh / Pajazzo

Tack för tipset, men vad menar du med "byglade"?? Jag har också en intern ZIP. Men den funkar felfritt.

Ursprungligen av paesan:

Tack för tipset, men vad menar du med "byglade"?? Jag har också en intern ZIP. Men den funkar felfritt.

Titta bakpå CD- respektive Zip-driven. Där finns små byglingar som markerar om de är "master" eller "slave". De kan inte båda vara byglade som master eller slave utan en måste vara master och en slave.

Anslutna USB-tillbehör kan göra så att släden åker ut vid uppstart. Tex en iMate. Plocka ur allt ur USB-portarna och starta datorn och kolla vad som händer då.

1
Bevaka tråden