Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple goes Microsoft?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I och med att Apple nu visade upp iChat har det uppkommit en diskussion om Apple går samma väg som Microsoft genom att skicka med fria programvaror med sitt operativsystem. Wired har en artikel om detta:

For the most part, Macintosh fans seemed pleased by what little they could see of iChat. The program looks cute and has some innovative features for managing contacts. It´s also the first consumer chatter to receive AOL´s permission to connect with that company´s hugely popular AOL Instant Messenger system.

But in an interesting, unusual dialogue on some Macintosh-related sites, some people have expressed concern with news that Apple is adding yet another program to the stable of iApps included free in its new systems.

There are even comparisons between Apple´s strategy and Microsoft´s maligned practice of "bundling" applications with Windows. These comparisons provoked some discussion but were soundly rejected by many Apple lovers.

Läs hela artikeln: Apple ´Bundle´ Creates a Rumble

Nåja,

den stora skillnaden är ju den att i Mac OS (alla versioner) så kan du utan problem deinstallera iProgrammen.

Försök det med Internet Explorer, Media Player eller Movie Maker i Windows (utan specialprogram som 98Lite)...

Precis, och det är också vad som står längre ner i artikeln, just att det finns en grundläggande skillnad där. Men lika fullt så kan man ju inte neka till att en användare som får iChat med datorn inte är lika benägen att ladda ner något annat IM-program.

Men även utvecklare av andra IM-program för mac tycker faktiskt det är ok av Apple att släppa ett eget sådant (också i artikeln) och deras kritik handlade snarare om att AOL låtar Apple använda Oscar (AOLs skyddade protokoll för AIM) medan dom inte har tillgång till det, vilket ger Apple en fördelar över konkurrerande program.

• Avstängd
  • 2002-05-17 23:27

Varför kan inte alla (MSN, AIM, osv osv) lära sig att det bara finns ETT ultimat program, och det är iCQ... (höll på at skriva iCA där, hade vart en helt annan sak hehe) jobba på att få fram den ultimata iCQ-klienten istället me möjlighet att integreras lite varstans i alla operativsystem, det är ju trots allt många flera som kör me iCQ än t.ex. AIM...

Det skulle knappast vara Microsofts stil va? Sen är det faktiskt så att ICQ är inte så pigga på att släppa in andra i sitt nätverk, dom vill ju ha full koll på klienten, det är därför dom som velat skriva egna kloner fått använda sig av "reverse engineering".

Dessutom tror jag inte alla skulle hålla med om att ICQ är det bästa som finns. Protokollet är rätt kasst har jag förstått och MSN är betydligt stabilare och fungerar på ett lite annat sätt. Så att alla ska gå över till ICQ tror jag knappast är vare sig troligt eller önskvärt. Vad som *vore* önskvärt är om en öppen standard för IM utvecklas så alla kan skriva sina egna program för det. Men det verkar inte heller hända tyvärr. Kolla dock gärna in Jabber.

• Oregistrerad
  • 2002-05-18 11:15
Citat:

quote:Varför kan inte alla (MSN, AIM, osv osv) lära sig att det bara finns ETT ultimat program, och det är iCQ... (höll på at skriva iCA där, hade vart en helt annan sak hehe) jobba på att få fram den ultimata iCQ-klienten istället me möjlighet att integreras lite varstans i alla operativsystem, det är ju trots allt många flera som kör me iCQ än t.ex. AIM...

Jag håller nog inte riktigt med om att ICQ är ultimata programmet, även om jag mestadels själv använder det. Jag har ofta problem med att ICQ (för X) kraschar, inte kopplar upp sig mot servern (iof brandväggsrelaterat men AIM fungerar alltid), och att meddelanen inte kommer fram på ett par minuter. Dessutom har AIM några kul funktioner ICQ inte har: varning om nån uppträder illa, bild för varje kontakt, bättre brandväggstöd etc.

Sen tror jag inte det är så stor skillnad mellan ICQ och AIM i antalet användare. Nästan hela AOL-communityn använder AIM och de är ju som bekant några stycken ...

Jag håller dock med dig på en punkt - skrota alla klienter och gör den ultimata istället. Förstår inte varför Mirabilis (som ägs av AOL) inte bara går ihop med AIM-programmerarna och fixar det.

//Patrick

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-19 13:55

AIM är helt OK. Har inte haft några problem med det.

Citat:

quote:det är ju trots allt många flera som kör me iCQ än t.ex. AIM...

Detta trodde jag också tills jag hörde de officiella siffrorna. Har dem inte till hands just nu, men enligt dem är det flera miljoner fler som använder AIM än ICQ. Jag har testat AIM och tyckte inte direkt om det, jag håller med om att Apple borde gjort en ICQ-klient istället.

AOL använder samma protokoll som ICQ. AOL programmen fungerar på ICQ nätverket, ICQ programmen funger på AOL nätverket. ICQ == AOL.

Detta är ganska tråkigt i sig eftersom AOL för något år sedan bestämde att ICQ skulle lägga ner sitt eget protokoll och köra AOL´s istället (Oscar heter det). Detta skapade mycket problem för gratis Open Source ICQ program. Det är egentligen först nu de lyckats skapa icq klienter som är helt kompatibla med nya protokollet.

Ciryon

1
Bevaka tråden