Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

~bin ? (UNIX)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-10-22 16:17

Hittade ett tips via macosxhints om hur man kan få en "säkrare" terminal som gör att allt som "rm:as" hamnar i papperskorgen.

Nu till frågan: (Kanske en dum en...)
Kan jag ha en egen /~bin/ i min användare som så att säga "går före" systemets /bin/ ?
I så fall hur?

[ 22 Oktober 2002, 16:25: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

Du kan ha, och har, flera bin-kataloger i ditt system. Katalogerna går inte "före" varandra, utan de används för olika saker. Inte heller måste binärfilerna ligga i kataloger som heter "bin" - "sbin" används också, och fink lägger sina grejer i en katalog "/sw".

Men: ~bin ska den inte heta! Det måste vara ~/bin, för "~bin" är ett alias för en en ickeexisterande användare "bin":s hemkatalog.

Du skapar en katalog "~/bin" genom att skriva "mkdir ~/bin". Alternativt går du till Findern, väljer "Ny mapp" och döper den till "bin".

Säg at du kör bash som shell så lägger du till följande sak i ~/.bashrc
export PATH=~/bin:$PATH

notera att det är viktigt så att du använder .bashrc och inte tex .bash_profile då .bashrc endast påverkar dina interaktiva shell och inte andra shell script, hjälper lite. tex en egen version av ls eller något annat kommando kan ställa till det för alla möjliga script. det vill man inte.

setenv PATH=~/bin:$PATH i ~/.tcshrc eller så. osäker på vilken fil man ska använda för att det inte ska påverka script osv.

MVH Linus

Efter at ha tänkt efter så skippa det där med .bashrc och lägg det i .bash_profile . Mitt minne är inte som det ska vara...

1
Bevaka tråden