Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hämta bredband via ethernet från PC?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-21 16:27

Hej
Har en lite lustig nätverkssituation.

I min bostadsrättsförening har vi trådlöst internet på de flesta ställen i huset. Tyvärr står min larmande G4:a i ett hörn av lägenheten dit wlanet inte når. Däremot kan den bärbara pc:n som finns i hushållet ta emot wlanet utan problem.
Är det på något vis möjligt att låta macen få åtkomst till bredbandet på pc´n via ethernet? Meckigt att konfigurera?

Vet att det kanske skulle gå att lösa med en usbmottagare och en hub (för att få iväg mottagaren från radioskuggan) men det är oneklingen billigare att använda en ethernetkablel...

tacksam för svar!

August

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 16:50

Det enklaste borde väl vara en AirPort Express som "bridge" (räckviddsförlängare) om det inte vore för att den bara gillar AirPort (om det går ändå får du leta på Apples sidor om) - men visst kan man NAT:a via något eller ha en router med WiFi in...

Det hjälper inte med extern antenn på G4:an? Det brukar ju dessutom vara en bit sladd på en sådan så man kan placera den lite bättre (antennen alltså )

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-21 16:58

Hej

skulle nog behöva bortåt en 10 meter antennkabel, och jag tror att signaltappet är för stort när man kommer upp i sådana längder.

poängen med att försöka dela pc´ns bredband är att det skulle innebära små eller obefintliga utgifter...

mvh
Snål-August

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 17:00
Ursprungligen av august:

Hej

skulle nog behöva bortåt en 10 meter antennkabel, och jag tror att signaltappet är för stort när man kommer upp i sådana längder.

poängen med att försöka dela pc´ns bredband är att det skulle innebära små eller obefintliga utgifter...

mvh
Snål-August

Kolla på hur pezen hanterar NAT.
Går det ex.v. att NAT:a ut på samma kort som det kommer in, eller måste man ha två WiFi-kort.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-10-21 17:08

Det gar alldeles utmärkt att ansluta den bärbara till det tradlasa nätverket, koppla en korsad ethernetkabel mellan datorerna och använda guiden i Windows (98/ME/2K/XP) för att dela ut nätverket till vilken typ av dator du nu skulle vilja. Fast det är ju lite synd att vara beroende av att inte nagon flyttar pa den bärbara datorn...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-21 17:48

Nu är jag ingen mästare i att configa pc, men har kört guiden, och det gör några märkliga inställningar som gör att varken pc:n eller macen får access till nätet...
ska försöka få någon pckunnig polare att komma hit och lösa det åt mig.
Tack för snabb hjälp

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-10-21 20:14

August: Låter klokt. Jag har inte stenkoll på guiden, och har dåliga erfarenheter av kompisar som försökt använda den. Själv brukar jag ställa in allt manuellt, men det är ju inte alldeles enkelt via ett forum. Lycka till!

1
Bevaka tråden