Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med bredbandsbolaget

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-22 10:20

Hejsan, jag är en nybliven switcher som har en liten fråga angående Bredbansbolaget och Mac. (Kör OS X 10.3).

Hemma har jag en bredbandsuppkoppling via Bredbandsbolaget, den fungerar prima (VDSL 12/9)

Problemet är dock att min dator verkar vägras vilja känna vid andra uppkopplingar som Bredbandsbolaget levererar. Jag har tagit med mig min dator till 2 olika vänner som också använder Bredbandsbolaget, men när jag har kopplat in min dator där så kommer jag inte ut på nätet. Det ska väl bara vara att koppla in nätverkskabeln och sedan tuta och köra? eller har jag missat någonting helt grundläggande?

Datorn jag använder är en iBook G4 1ghz, om det nu har någon betydelse...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 11:52

Kontrollera att du under systeminställningarnas modul Nätverk, fliken TCP/IP, har valt att hämta IP-numret via DHCP.

Många förkortningar blev det

Men pröva det, det kan vara att du inte får rätt IP-nummer.

  • Medlem
  • 2004-10-22 14:08

Jo, men det har jag testat, och det är ifyllt, men det fungerar ändå inte

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-22 14:26

Har de nån typ av upringnings tjänst VPN eller vad det hette. Då kan det finnas problem. Apple hade en fix på sina suport sidor för jaguar men sedan panter har den blivit uppdaterad och jag får inte fram den gammla informationen. Så min VPN uppkoppling fungerar inte. Har en anna uppkoppling i alla fall så det gör inget för mig. Men lite tråkigt är det

Konstigt. Jag har också BBB VDSL hemma, men när jag tar med datorn till jobbet (BBB ADSL) så funkar det felfritt.

J.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-10-23 19:56

Har dina kompisar routrar och kan det vara nån routerinställning som spökar?

Om du pluggar din maskin direkt i modemet så måste den dator du pluggade ur först frisläppa IP:et annars så får din maskin inget IP-nummer på en halvtimme eller så. DHCP-server kommer nämligen ihåg MAC-adressen som var inkopplad senast.

Om du pluggar in din maskin i modemet utan att plugga ur den andra datorn så kommer det inte att funka alls. Ni kan snacka internt mellan maskinerna men bara den först inkopplade kommer ut på internet eftersom det bara är den som får ett IP-nummer av DHCP-servern.

  • Medlem
  • 2004-10-27 19:30
Ursprungligen av Gunnar B:

Om du pluggar in din maskin i modemet utan att plugga ur den andra datorn så kommer det inte att funka alls. Ni kan snacka internt mellan maskinerna men bara den först inkopplade kommer ut på internet eftersom det bara är den som får ett IP-nummer av DHCP-servern.

BBB har väl fem dynamiska ipn, så det borde väl inte vara nå problem med att få ett? eller har jag missförstått nå?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-10-27 20:43
Ursprungligen av aell:

BBB har väl fem dynamiska ipn, så det borde väl inte vara nå problem med att få ett? eller har jag missförstått nå?

När du nämner det så har jag läst det nånstans

Sorry!

Eftersom jag lever med ett ynkas dynamiskt IP själv antar jag att alla andra har det likadant. Det var inte meningen att förvirra situationen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-27 21:36
Ursprungligen av Gunnar B:

Om du pluggar din maskin direkt i modemet så måste den dator du pluggade ur först frisläppa IP:et annars så får din maskin inget IP-nummer på en halvtimme eller så. DHCP-server kommer nämligen ihåg MAC-adressen som var inkopplad senast.

Är det inte som så att knappen (på engelska) heter "Renew DHCP Lease"? Alltså att du klickar på knappen och du förnyar din DHCP-tilldelade IP-adress. Windows (däremot) kan både göra release och renew på DHCP-tilldelade IP-adresser (i ett COMMAND-fönster, eller kanske tom i någon kontrollpanel för nätverket).

1
Bevaka tråden