Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Macintosh?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Och varför denna märkliga fråga?

Jo, jag jobbar för ett företag som tillverkar datortillbehör (jag kommer inte gå in i detaljer). Vi har redan nu en produkt som fungerar med Mac OS 9. Planerna har varit att satsa utveckling på att se till att den fungerar även i Mac OS X.

Tyvärr har ledningen kommit fram till att Mac nog inte är någonting att satsa på eftersom det inte kan ge tillräckligt med försäljning för att finansiera utvecklingen.

Min chef har sagt att ifall jag kan motivera för honom varför Macintosh är viktigt så kanske vi fortsätter med Mac stöd. Min fråga är egentligen: Varför är det viktigt med Macintosh stöd? Var finns det statistik på hur mycket Macintosh användare som finns egentligen. Med tanke på att Apple pumpar att 5000 nya iMacs varje dag (!) så borde väl andelen Mac användare ha ökat en del på sistonde? Är Mac användare en mer köpstark grupp än andra datoranvändare? I så fall, var kan man få reda på det?

Mycket tacksam för alla eventuella förslag och kommentarer.

Ciryon

En del av frågorna borde nog ställas direkt till Apple, dom om några bör ha den statistik som du söker. Kontakta då Oscar Bjers som är deras VD här i Sverige.

MacOS 9 kommer sakta att bli mindre lönsamt att tillverka produkter för då nu OSX på allvar gör sin entré. Att macen med MacOSX kan börja ta en del marknadsandelar är nog ganska troligt, speciellt med tanke på att XServer nu blivit verklighet. Noterade en inte oansenlig positiv respons på NASDAQ när XServer presenterades. Apple själva räknar med att under innevarande år gå från 5 miljoner MacOSX användare och upp till 20 miljoner användare, har man en produkt före andra tillverkare så har man ett visst försprång.

Har för närvarande inte fler vettiga svar, om du behöver hjälp med att nå till Oscar Bjers på Apple så skriv ett mail till mig så fixar jag detta åt dig. Jag har sedan en tid tillbaka en diskussion med honom att agera mellanhand, har tidigare frågat folk här på 99mac om dom är intreserade av detta men aldrig fått någons respons, den dörren har inte stängts av honom... han vill bara veta hur detta skulle kunna arangeras då han inte ständigt kan vara här och besvara frågor.

Mvh,
Olle Jonsson
ny e-post: [email protected]

• Oregistrerad
  • 2002-05-19 10:31

Hej!

Som Olle skriver kontakta Apple, de har exakta fakta.

Jag jobbar på ett företag med 50% PC och 50% Mac. Vi har ett antal hundra av varje plattform.

När jag köper in en produkt så vill jag det skall fuka under både Mac OS X och Mac OS 9 samt Win-NT. Klarar inte produkten det så köper jag inte in den. Så resonerar även mina kollegor.

Visst är Macsidan mindre, men ofta betydligt köpstarkare.

Nu vet jag inte vad för tillbehör det rör sig om. Finns det 20 konkurrenter med samma produkt och med Mac OS X stöd så kanske det inte blir så lönsamt. är det däremot en unik produkt och ni har andra tillbehör som stödjs för Mac OS X så känns det konstigt att inte utveckla stöd. Sen skapar det ju badwill för de som köpt tillbehöret och som nu inte kommer kunna använda det iom att de byter till Mac OS X...

IMHO

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-19 12:11

Det är naturligtvis ett stort plus om grejorna funkar oberoende av vad användaren har för dator eller OS. Det borde någon övertyga Apple om också så att iPod kan användas av människor som av någon anledning väljer att använda Windows av olika varianter eller Linux.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2002-05-19 16:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det är naturligtvis ett stort plus om grejorna funkar oberoende av vad användaren har för dator eller OS. Det borde någon övertyga Apple om också så att iPod kan användas av människor som av någon anledning väljer att använda Windows av olika varianter eller Linux.

Detta hör väl igentligen inte till denna diskussion men, varför är det så viktigt att iPod t ex skall funka med Windows bl a?
Många andra tillverkare av produkter säger att dom inte vill ta fram program/drivrutiner för Mac eftersom det är en (för) liten marknad.
Då tycker jag att det är helt rätt av Apple att fortsätta ta fram produkter enbart för Mac OS och på så sätt "tvinga" användare till den rätta sidan och därigenom öka marknaden.

Olle skrev: Har för närvarande inte fler vettiga svar, om du behöver hjälp med att nå till Oscar Bjers på Apple så skriv ett mail till mig så fixar jag detta åt dig. Jag har sedan en tid tillbaka en diskussion med honom att agera mellanhand, har tidigare frågat folk här på 99mac om dom är intreserade av detta men aldrig fått någons respons, den dörren har inte stängts av honom... han vill bara veta hur detta skulle kunna arangeras då han inte ständigt kan vara här och besvara frågor.

Detta projekt är redan på gång! Vi har direktkontakt med Oscar och förbereder detta just nu. Han verkar vara en riktig klippa - aldrig någonsin tidigare har jag mött en initiativrik VD som Oscar. Blir nog jättebra det här.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-20 13:58
Citat:

quote: Detta hör väl igentligen inte till denna diskussion men, varför är det så viktigt att iPod t ex skall funka med Windows bl a?
Många andra tillverkare av produkter säger att dom inte vill ta fram program/drivrutiner för Mac eftersom det är en (för) liten marknad.
Då tycker jag att det är helt rätt av Apple att fortsätta ta fram produkter enbart för Mac OS och på så sätt "tvinga" användare till den rätta sidan och därigenom öka marknaden.

Pc-marknaden är som bekant mycket större. Klart iPod ska funka med pc också. iPod är en utmärkt reklampelare för Apple. Kunderna kan börja med att köpa en iPod och senare skaffa sig en Mac. Men Apple är inte i en position där de kan tvinga användarna att köpa Mac genom att tillverka grejor som bara funkar på Mac OS.

Citat:

Pc-marknaden är som bekant mycket större. Klart iPod ska funka med pc också. iPod är en utmärkt reklampelare för Apple. Kunderna kan börja med att köpa en iPod och senare skaffa sig en Mac. Men Apple är inte i en position där de kan tvinga användarna att köpa Mac genom att tillverka grejor som bara funkar på Mac OS.

Nånsin hört talas om den berömda Killer App:en? Den som är så bra att man måste ha den, oavsett vilken plattform den körs på?

Om Apple började tillverka prylar som funkar lika bra på Windows som på OS 9 och OS X så skulle de antagligen tjäna mer pengar på kort sikt. Men på lite längre sikt, varför ska man köpa Mac om alla program och prylar funkar lika bra på Windows?

iPod är ingen killer app. Och det är inte iTunes, iMovie, iDVD,iPhoto eller mac.com/iTools heller. Inte var för sig. Men slår man ihop alla de här programmen så börjar vi få ett antal tungt vägande skäl till att välja Mac framför pc.

Och det är liksom hela poängen.

----------------------------------------------------
Nils Holmlöv / Chefredaktör MacWorld

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Min chef har sagt att ifall jag kan motivera för honom varför Macintosh är viktigt så kanske vi fortsätter med Mac stöd. Min fråga är egentligen: Varför är det viktigt med Macintosh stöd?

Har ni kollat hur era supportkostnader ser ut? Vilka produkter är dyrast att ge support på - Mac eller pc? Det skiljer naturligtvis från produkt till produkt, men generellt är det lägre supportkostnad per användare för Mac-produkter, vilket är detsamma som större vinst.

Mac-kunder är generellt köpstarkare än pc-kunder. Det måste de vara för att kunna välja Mac - funktion för funktion kostar det nämligen mer med Mac.

Sedan är det ju också så att vi Macanvändare oftast är vana vid att betala överpriser. Jämför priserna för grafikkort, internminne, hårddiskar, cd-brännare osv mellan plattformarna så ser du att det går att tjäna pengar på att sälja till Macanvändare.

Till sist - man kan inte bara titta på _antalet_ Macanvändare, utan även på _vilka_ det är som använder Mac. Reklam och media brukar vara grupper som det betalar sig att vara populär hos.

Jag vet inte om det här övertygar din chef, men det har övertygat många andra chefer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-20 18:34
Citat:

quote: Nånsin hört talas om den berömda Killer App:en? Den som är så bra att man måste ha den, oavsett vilken plattform den körs på?

Om Apple började tillverka prylar som funkar lika bra på Windows som på OS 9 och OS X så skulle de antagligen tjäna mer pengar på kort sikt. Men på lite längre sikt, varför ska man köpa Mac om alla program och prylar funkar lika bra på Windows?

iPod är ingen killer app. Och det är inte iTunes, iMovie, iDVD,iPhoto eller mac.com/iTools heller. Inte var för sig. Men slår man ihop alla de här programmen så börjar vi få ett antal tungt vägande skäl till att välja Mac framför pc.

Och det är liksom hela poängen.

Det där är det traditionella tänkadet som kommer i dagen igen. Samma tänkande som hävdade att Apple aldrig skulle göra en iMac med 17-tumsskärm.

Hur länge dröjer det innan Sony, Toshiba eller Samsung kommer med en liknande pryttel som fungerar lika bra på Windows?

Apple har inte råd att bortse från den stora pc-marknad och den potential den har som reklamkanal för Apples egna datorer, lika lite som Apple i längden kan vara utan Mac OS X för x86.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Detta projekt är redan på gång! Vi har direktkontakt med Oscar och förbereder detta just nu. Han verkar vara en riktig klippa - aldrig någonsin tidigare har jag mött en initiativrik VD som Oscar. Blir nog jättebra det här.

Låter bra, tar åt mig en del av äran för detta - påbörjade denna diskussion med honom den 29 april... fast du var kanske ute ännu tidigare. Sak samma jag har samma intryck av Oscar Bjers som du. Har nu satt Ciryon i kontakt med Oscar om denna tråd... får se om han nappar på detta. Oscar svarade mig angående att agera mellanhand: "Hur skulle det fungera I praktiken om du skulle vara "mellanhand"?....... det är det att uttala sig I ett "öppet forum" som kan vara svårt att fullfölja, går man in och svarar en gång måste man ju kunna följa upp det på ett bra sätt och det är inte alltid man har tid eller kan svara av olika anledningar." - Så Martin, om ni nu är på gång med en lösning så är jag den förste att gratulera!

Mvh,
Olle Jonsson

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2002-05-20 19:08
Citat:

Det där är det traditionella tänkadet som kommer i dagen igen. Samma tänkande som hävdade att Apple aldrig skulle göra en iMac med 17-tumsskärm.

Och det har dom ju inte gjort heller.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:

[klipp, klipp]

Har för närvarande inte fler vettiga svar, om du behöver hjälp med att nå till Oscar Bjers på Apple så skriv ett mail till mig så fixar jag detta åt dig. Jag har sedan en tid tillbaka en diskussion med honom att agera mellanhand, har tidigare frågat folk här på 99mac om dom är intreserade av detta men aldrig fått någons respons, den dörren har inte stängts av honom...

[klipp, klipp]

Oscar måste vara hyperhemlig eftersom information till och från honom skall gå via Olle. Det tycker jag verkar dumt.

Kolla istället på på Oscar Bjers egen presentation. Där finns alla nödvändiga uppgifter för kontakt med honom.

//Mikael

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-20 20:13
Citat:

quote: Och det har dom ju inte gjort heller.

Jo visst har Apple gjort det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:Oscar måste vara hyperhemlig eftersom information till och från honom skall gå via Olle. Det tycker jag verkar dumt.

Nu har du nog fattat detta fel - jag har erbjudit Bjers att vara mellanhand och han har frågat hur detta isåfall ska kunna funka... inte mer än så, efter detta så har ingen deal mellan honom och mig skett. Att sedan Martin har hamnat på samma lije som jag ser jag bara som en bättre lösning. Jag ställde i mitten av april frågan till användarna på 99mac men utan någon som hellst intresse - varför kontaktade jag då Bjers, jo av den enkla anledningen att en del macanvändare ohämmat har synpunkter på Apple som inte ger sin bild av vad dom ibland beskylls för, det är den knuten jag velat lösa upp.

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=001235#000000

I det tråden gjorde du dig hörd den 2 maj med orden: Jag tror definitivt inte på lösningar där någon utomstående sammanställer och vidarebefodrar information a la någon slags "grindvakt". Faktum är att jag blev något förvånad när jag såg att Oscar Bjers inte direkt avvisade sådana propåer.

Jag tror heller inte på ett externt forum i någon annans, än Apple, regi. Att lita på ett externt forum skulle kunna tolkas som något slags "otillbörligt gynnande", att bevaka flera forum skulle kunna leda till missad bevakning och därmed i förlängningen felaktig information och ryktesspridning.

Självfallet kan 99mac avstå ifrån att påverka Apple att bli bättre på dialogen med svenska användare - helt OK för min del så länge man slipper ounderbyggt gnäll.

- Olle

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2002-05-21 08:50
Citat:

Det är ju eMac, avsedd för skolor mfl, inget en vanlig dödlig går och köper och altså inte riktigt en iMac, den hittar du här och har fortfarande en 15" skärm.

Vad gäller iPod och Windows så kan du dessutom kolla in denna nyhet

[ 21 Maj 2002, 08:53: Meddelandet ändrat av: MatsOlov ]

Citat:

Hur länge dröjer det innan Sony, Toshiba eller Samsung kommer med en liknande pryttel som fungerar lika bra på Windows?

Apple har inte råd att bortse från den stora pc-marknad och den potential den har som reklamkanal för Apples egna datorer, lika lite som Apple i längden kan vara utan Mac OS X för x86.

Jag tillhör en av dem som tror att Apple aldrig kommer att ta fram OS X för x86. Precis som man inte kommer att ta fram sin andra mjukvara för Windows heller.

Apple har misslyckats med att förklara för den stora allmänheten varför Mac är dyrare - de flesta upplever att de får mer för pengarna om de köper pc. Problemet är att Apple är en datortillverkare i första hand, det är på datorerna de tjänar pengar.

Så hur lyckas Apple sälja datorer som upplevs som både långsammare och dyrare än pc-konkurrenterna?

Mjukvaran! Man slänger in OS X och ett helt gäng med riktigt bra program som ligger steget före alla konkurrenter i användbarhet om än inte i funktioner.

OS X är det enda skälet att köpa en Mac. Skulle OS X bli tillgängligt på x86 försvinner det skälet, och det har jag svårt att se att Apple skulle vilja göra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 18:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MatsOlov:

Citat:

Det är ju eMac, avsedd för skolor mfl, inget en vanlig dödlig går och köper och altså inte riktigt en iMac, den hittar du här och har fortfarande en 15" skärm.

Vad gäller iPod och Windows så kan du dessutom kolla in denna nyhet

iMacen utvecklades först och främst som en dator för skolbruk. Den hade bland annat dubbla hörlursuttag och var mycket lättplacerade i lab. Konsumentmarknaden var andra stora målet.

Den nya eMacen ser jag som en förlängning av de första iMacarna och den nya iMacen som en burk i en ny kategori. Den nya iMacen är inte direkt anpassad för skolor, den är lätt att ta med sig vilket ger upphov till stor stöldbegärlighet. Den är inte heller speciellt kraftig vilket krävs i labmiljöer/datasalar, där mycket folk vistas.

Apples eMac är en iMac. Design och teknik påminner mycket om orginalet av iMac. Nya iMac är en ny kategori iMacs - iMac2. Apple kan inte ha två iMac därav namnet eMac, för den av burkarna som är mest anpassad för skolorna idag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 19:36
Citat:

quote: Jag tillhör en av dem som tror att Apple aldrig kommer att ta fram OS X för x86. Precis som man inte kommer att ta fram sin andra mjukvara för Windows heller.

Apple har misslyckats med att förklara för den stora allmänheten varför Mac är dyrare - de flesta upplever att de får mer för pengarna om de köper pc. Problemet är att Apple är en datortillverkare i första hand, det är på datorerna de tjänar pengar.

Så hur lyckas Apple sälja datorer som upplevs som både långsammare och dyrare än pc-konkurrenterna?

Mjukvaran! Man slänger in OS X och ett helt gäng med riktigt bra program som ligger steget före alla konkurrenter i användbarhet om än inte i funktioner.

OS X är det enda skälet att köpa en Mac. Skulle OS X bli tillgängligt på x86 försvinner det skälet, och det har jag svårt att se att Apple skulle vilja göra.

Jag skrev så här i en tråd på Macworld US forum:

Citat:

quote: How Apple could kill Microsoft

Microsoft currently holds about 95 percent of the desktop OS market. They have reached this position by copying Apple and ripping off IBM. They are thieves. They must pay for this.

Microsoft is not nearly as successful in the server market, and this is where Apple could hit them where it hurts. Apple could license Mac OS X Server to Sun, IBM and HP-Compaq which would wreak havoc to Microsoft´s rather pathetic server OS business.

I believe Apple should release an x86 version of Mac OS X Server. Contrary to conventional thinking, this would not hurt Apple´s hardware sales one bit. The people who buy Macs today would continue to buy Apple´s Macs and not IBM clones running Mac OS X.

An x86 version of Mac OS X Server would however expand the market and ensure a steady stream of licensing money for Apple, which could be used to further develop Mac OS X (Client and Server) and really kill Windows.

A strong and friendly alliance between the competitors Apple, IBM, HP-Compaq and Sun Microsystems would ensure constant headaches and heartburn for Microsoft and Windows, and improved mental health for computer users the world over.

I would like to see Mac OS X run on IBM´s, HP-Compaq´s and Sun´s big iron too!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 20:56

mondo65 du måste vara stolt över den, du postar den överallt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 21:15

Jo, jag tyckte jag fick till det rätt bra.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2002-06-03 11:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: marcus:
Den nya eMacen ser jag som en förlängning av de första iMacarna...

Ja ja :rolleyes:

1
Bevaka tråden