Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Når inte internet med Airport Express/XP/comhem

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 10:46

För att slippa sladdar genom lägenheten inköptes en Airport Express att koppla till mitt IC2000 (comhem kabelmodem) och min Win XP med ett DWL-G520+ (D-link nätverkskort)

Problemet är att jag inte kan nå ut på internet med datorn.

Nätverket kopplar upp fint och Airtunes fungerar, Expressen får sina inställningar via DHCP och får då ett publikt IP-nummer men datorn kommer inte ut på internet. Ibland går det att pinga externa datorer, men inte heller då går det att komma ut på webben.

Någon som har någon idé eller upplevt liknande?

Vänligen,
sax

Många har liknande erfarenheter...

Gör en sökning på forumet, du kommer hitta mycket information.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 14:48

Har gjort det, fast inte hittat någon direkt hjälp, tyvärr.

Det som utmärker mitt problem är att jag ju får en extern ip-adress till Expressen, men sedan inte kan nå nätet.

Har även skickat fråga till comhems kundtjänst och väntar svar. Är det någon som vet hur det blev nu när comhem bytte inloggningsförfarande - har man låst ännu hårdare på MAC-adressen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-25 15:15

Dum fråga kanske, men har du loggat in på comhem portalen? http://login1.comhem.se

När du pingar - pingar du på ip-adress eller DNS namn ?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 16:17
Ursprungligen av lilledanne:

När du pingar - pingar du på ip-adress eller DNS namn ?

Pingar på IP-nummer. har också funderat på om det är DNS:erna som inte "skickas vidare" då AE:n har fått giltiga dns:er (Ipnummer som liknar de som comhem använder som DNS:er)

Har läst och dragit ut basstationen otaliga gånger...

min farhåga är att comhem låst fast uppkopplingen på MAC-adressen när de övergick till "engångs-login" för någon månad sedan - någon annan som har erfarenhet av det? Någon som nyligen bytt dator?

Tack för hjälp och idéer så här långt - ikväll blir det att brottas med windows igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-25 17:37
Ursprungligen av sax:

min farhåga är att comhem låst fast uppkopplingen på MAC-adressen när de övergick till "engångs-login" för någon månad sedan - någon annan som har erfarenhet av det? Någon som nyligen bytt dator?

Nope, uppkopplingen är bara låst till modemets MAC-adress.

Fungerar det när pc:n är kopplad direkt till modemet? (glöm bara inte att dra ut strömsladden ett par sekunder efter att du kopplat bort airporten!). Om inte, har du möjligen uppgraderat till SP2? Isåfall, se över den inbyggda brandväggen.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 08:09
Ursprungligen av tei:

Nope, uppkopplingen är bara låst till modemets MAC-adress.

Fungerar det när pc:n är kopplad direkt till modemet? (glöm bara inte att dra ut strömsladden ett par sekunder efter att du kopplat bort airporten!). Om inte, har du möjligen uppgraderat till SP2? Isåfall, se över den inbyggda brandväggen.

Funkar bra kabelbundet- kör så nu.

Har uppgraderat (eller vad man ska kalla det) till SP2 men kört med avstängd brandvägg för att undvika de problemen.

Fler förslag, någon?

Kan som sagt köra Airtunes men inte komma ut på nätet, förslagen från bloggen ovan gällde att det inte gick att kommunicera alls med Airporten, tyvärr.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-25 15:27
  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 17:03

Hade liknande problem med min. Kunde lyssna på musik via den men inte komma ut på nätet. Satt 2timmar med supporten på apple o tiscali men ingen kunde säga vad som var fel. Lämnade in den för reparation teknikernn tittar påden men hittar inget fel den fungerar hos dem. Pluggar in den när jag kommer hem o vips så fungerar den lite till o från. Efter 2 veckor dog den helt och hållet, fick vänta i 3dar på en ny som fungerar helt underbart!!

jag har en airport och kör med comhem, det jag fick lära mig var att allt tar tid bara. låter man det vara så airporten och modemet fått kommunicera ett tag så funkar det det tillslut.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 22:54

Tack för hjälpen. Som vanligt (?) var det ett "mekaniskt fel". Bytte TP-kabel mellan modem och Airport och allt funkade. Den var tydligen sönder - skumt att det funkade med kabeln direkt i datorn, då - men det var säkert bara för att göra allt lite mer spännande.

Som sagt - tack o hej!

1
Bevaka tråden