Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårlöst trådlöst?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-27 12:24

Svårlöst trådlöst?

Vägrar spika om all nätverkskabeln när vi nu ska flytta till nytt hus! Alltså; dags för trådlöst.

Det blir då ett nät där ett par windowsmaskiner ska umgås med macar; gamla och nya datorer ska samsas. Här följer några frågor som hoppas nån vän här kan svara på:

1. Kan man koppla den vanliga d-link-routern mellan adslmodemet och airportexpress, för att på så sätt kunna ansluta ett par gamla, trådbundna datorer via d-linken? Enligt denna modell:
telejack//---//adslmodem//---//D-linkrouter(som med kabel ansluter ett par trådbundna datorer)//----//airport Express//---//trådlösa datorer

2. Måste man köpa någon av apples (dyra) basstationer. Vad är problemet med de billigare alternativ som finns på marknaden? (Är det bara det att Airtunes inte funkar, eller finns det grava kompatibilitetsproblem?)

3. Om man blandar Airport extreme med gammal Airport dras hastigheten ner för alla då eller bara för de med det gamla kortet?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-27 13:44

1. Det skall fungera som du har tänkt dig.
2. Du måste inte köpa Apples basstationer. Det fungerar lika bra med andra fabrikat som t ex D-link eller Netgear.
3. Vet ej. Det borde bli den högre hastigheten, så länge man inte kommunicerar mellan två datorer varav den ena kör AirPort och den andre AirPort Extreme.

Däremot om man kopplar ihop en gammal trådlös router som kör 802.11b med en nyare som kör 802.11g så blir det den lägre hastigheten i nätet.

Slog ihop denna tråd med en likadan eftersom den postats på två ställen och fått svar på båda.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 13:50
Ursprungligen av Adrian B:

Slog ihop denna tråd med en likadan eftersom den postats på två ställen och fått svar på båda.

Dubbelpostning är ett otyg...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-27 15:27
Ursprungligen av Pär:

Dubbelpostning är ett otyg...

Jag vet.. Jag gör avbön...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-27 14:09
Ursprungligen av Adrian B:

Slog ihop denna tråd med en likadan eftersom den postats på två ställen och fått svar på båda.

Det förklarar ju varför det helt plötsligt redan fanns flera svar på frågan, när jag svarade.

Ursprungligen av majo:

2. Måste man köpa någon av apples (dyra) basstationer. Vad är problemet med de billigare alternativ som finns på marknaden? (Är det bara det att Airtunes inte funkar, eller finns det grava kompatibilitetsproblem?)

Nädå, du måste inte köpa Apple basstationer för att köra trådlöst. Det går utmärkt med i princip vilken som helst bara de har 802.11b/g-stöd. Det finns tips i andra trådar på vilka som folk föredrar. Själv har jag kört Netgear, D-link och 3Com.

Däremot tror jag att du behöver en basstation från Apple om du vill koppla in en AirPort Express-enhet och låta den bygga ut ditt nuvarande trådlösa nät. Såhär skriver Apple: AirPort Express can extend the range only of an AirPort Extreme or AirPort Express wireless network.

Ursprungligen av majo:

3. Om man blandar Airport extreme med gammal Airport dras hastigheten ner för alla då eller bara för de med det gamla kortet?

Om man använder Apples basstation så dras hastigheten ner, hur det är med andra basstationer vet jag inte. Från Apples AirPort Extreme-sida (min markering): Achieving data rates of 54 Mbps requires that all users have an AirPort Extreme or Wi-Fi-certified 802.11g enabled computer and connect to an AirPort Extreme Base Station. If a user of a Wi-Fi-certified 802.11b product joins the network, that user will get up to 11 Mbps and AirPort Extreme and Wi-Fi-certified 802.11g users will get less than 54 Mbps.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-10-27 13:01

Med min Netgear WGR614 påverkas inte hastigheten till användare med 54 mbit av att en 11 mbit-användare ansluter. Har också läst någonstans att det ska finnas någon metod för att få Airport Express att funka med basstationer av andra märken, men jag minns inte var. Återkommer om jagf hittar sidan.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 13:12

1. Inte säker, men jag tror det funkar.

2. Själv har jag en NetGear 54mbs som funkar utmärkt med både pc och mac, trådlöst och trådbundet!

3. Det är basstationen (routern) som är flaskhalsen. Om den har 54 mbs så får datorer med 54 mps-kort full hastighet och de med 11mbs får 11mbs.

1
Bevaka tråden