Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systammap riven på mitten!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-08-13 09:59

Hej!

När jag stoppar in min Mac OS X cd (under Mac OS 9.2.2) i min Power Mac G3 (beige) säger cdn att jag ska starta om, jag kickar på starta om knappen och datorn omstartas, efter ett tag ser jag bara en systemmap som är riven på mitten på skärmen och allting stannar, jag måste starta om och zappa p-ram minnet för att komma tillbaka till OS 9. Vad är fel?

Tack,
Björne

Har OS X någonsin fungerat på din dator? Om inte så kan det ha med firmware att göra.
Det fanns också problem med tidiga versioner av OS X cdn.
Prova med att sätta in cdn, gör omstart, håll ner alt-tangenten då datorn startar. Välj OS X cdn om denna startmetod fungerar på din dator.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-08-13 10:39

Tack för hjälpen men det fungerar inte, när jag håller ner (vänster) alt startar datorn om när den lilla leende SE/30 dyker upp finns det någon annan lösning?

Tack!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-08-13 10:52

glömde säga nej, jag har alldrig provat OS X förut, fast det skall ju fungera enligt Apple... På Macoteket säger dom att CDn är trasig :(, fast jag har en Poineer CD-drive som kräver ett speciellt tillägg i Mac OS 9 för att kunna läsa CD skivor, kan det vara p.g.a att firmware inte har det tillägget det inte funkar?

[ 13 Augusti 2002, 10:53: Meddelandet ändrat av: Björne ]

Du skriver att du startar cd´n i OS 9. Har du provat att boota om datorn, hålla ner "C" tangenten tills datorn (förhoppningsvis) bootar från cd´n?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-08-13 10:55

jag gjorde något liknande förut, då kom jag in i open firmware som sa att OS X inte kunde boota...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-08-13 10:58

jag har provat igen, när jag tryckte ned ´C´ nu så fick jag upp den där disketten med ett frågetecken på...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-13 20:46

Det är din CDspelaren som inte fungerar.
Be om att få låna en CDspelaren av en kompis, gärna en extern CDspelaren och testa. Det går att byta ut intern och testa.
Jag hade samma problem och det löste med ny CDspelaren

1
Bevaka tråden