Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples nya Cinema Displays verkar inte hålla kvalitén

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples skärmar verkar inte hålla den höga kvalitet som man skulle kunna tro

Enligt IDG så har flera ägare av Cinema Display klagat på att deras nya skärm visar konstiga färgfält, och värst är 23-tumsmodellen. På Apples supportsidor pågår sedan ett tag en diskussion om de nya lcd-skärmarna i Cinema Display-serien. Många användare upplever nämligen att deras nyinköpta dyrgrip inte håller den utlovade och förväntade kvaliteten och klagar på att deras nya skärm visar konstiga färgfält, och värst är 23-tumsmodellen.

Apples skärmar har ett rykte om sig att hålla hög kvalitet på färgåtergivningen, åtminstone i jämförelse med andra lcd-skärmar, men nu verkar det som att åtminstone en del av skärmarna dras med problem. Problemen blir tydligast på en jämngrå eller vit bakgrund och uppträder som färgband i en annan nyans.

Apple har inte uttalat sig om problemet, men flera har fått kunder har fått sina skärmar utbytta. I några fall har även den nya skärmen uppvisat problem.

Är du ägare av en ny Cinema Display, Har du problem?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-28 21:40

Nej det är jag inte pga av Apple kvalitet är för ojämn !

Apple var bland de första att använda Sony bildrör i sina skärmar. Mitten av -90talet höll dessa CRT hög klass vad det gäller bildkvaliet jmf med andra skärmar men elektroniken var ojämn.
Minns speciellt 1710AW , bra skärm , men behöll inte inställda kalibrerade värden, fick byta och krångla 3 gånger innan jag fick ett fullgott ex.

För ca 1år sedan mätte vi upp platta skärmar från Apple. SFF, CapDesign med flera hade givit Apple skärmen mycket gott betyg. Vad ingen hade testat var, hur jämn är en serie från Apple
Kriterierna var : återgiven färgjämnhet över hela ytan. Att kunna kalibreras med extern kalibrator. Vi hade 3 olika kalibreringsverktyg, Binuscan, Gretag och Spyder. De olikheter vi såg i uppmätta värden och inslag av ränder mm gjorde att jag inte valde förra generationen av LCD skärm från Apple. Skärmarna var för ojämna.
Uppvisar nu också de nya skärmarna ett liknande fenomen så är det alltså ett lotteri att få en fullt godtagbar skärm från Apple.
Ett 23 tums 24000:- kronors lotteri.
Gott råd- kontrollera skärmen först innan du köper den. Köp den hos en återförsäljare. Att bråka med Apple centralt är i de flesta fall lönlöst. Enklare är det att återvända till återförsäljaren , visa upp de fel som skärmen har och de får tyvärr ta smällen av Apple oförmåga att hålla jämn produktkvalitet.

mvh

Senast redigerat 2004-10-28 21:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-28 22:18

Apple oförmåga att hålla jämn produktkvalitet.???
Hur står sig andra fabrikat då?? du menar att dom är bättre eller??

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-28 22:35
Ursprungligen av Fredric:

Apple oförmåga att hålla jämn produktkvalitet.???
Hur står sig andra fabrikat då?? du menar att dom är bättre eller??

Hur det är med andra kan jag inte uttala mig om. har inte haft exv 3 st Eizo brevid varandra och mätt upp dom.
Det är väl Apple skärmen kritiken gäller. Ingen annan vad jag förstår.
mvh

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-10-28 22:59

kan man se dessa brister tydligt om man får se skärmen i butik eller hur visar sig problemen

Ursprungligen av basic:

kan man se dessa brister tydligt om man får se skärmen i butik eller hur visar sig problemen

Problemen blir tydligast på en jämngrå eller vit bakgrund och uppträder som färgband i en annan nyans står det i nyheten..

Antar det kan bli svårt att kolla på detta via nätet när du köper hos Applestore

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-28 23:12
Ursprungligen av basic:

kan man se dessa brister tydligt om man får se skärmen i butik eller hur visar sig problemen

På föregående generation kunde man se missfärgningar, randningar, olika färgnyans på ena halvan
av skärmen.
Lättast är att se dessa i en grå, neutral yta som även beskrivs i första inlägget.
Försök att få omgivningsljuset så mörkt som möjligt. Vrid skärmen bort från infallande blandljus eller annat ljus i affären.
Inspektera sedan skärmen så gott det går. Vissa fel har uppträtt/börjat efter en tids användande
mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 08:30
Ursprungligen av basic:

kan man se dessa brister tydligt om man får se skärmen i butik eller hur visar sig problemen

Problemen är snarlika de man får om man inte tittar på en TFT-skärm i rät vinkel.
D.v.s. Det är vissa typer av användare som får problem med färgåtergivningen.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 08:49
Ursprungligen av Fredric:

Apple oförmåga att hålla jämn produktkvalitet.???
Hur står sig andra fabrikat då?? du menar att dom är bättre eller??

Spelar det nån roll i detta fallet?

Ursprungligen av miri:

Nej det är jag inte pga av Apple kvalitet är för ojämn !

Apple var bland de första att använda Sony bildrör i sina skärmar. Mitten av -90talet höll dessa CRT hög klass vad det gäller bildkvaliet jmf med andra skärmar men elektroniken var ojämn.
Minns speciellt 1710AW , bra skärm , men behöll inte inställda kalibrerade värden, fick byta och krångla 3 gånger innan jag fick ett fullgott ex.

För ca 1år sedan mätte vi upp platta skärmar från Apple. SFF, CapDesign med flera hade givit Apple skärmen mycket gott betyg. Vad ingen hade testat var, hur jämn är en serie från Apple
Kriterierna var : återgiven färgjämnhet över hela ytan. Att kunna kalibreras med extern kalibrator. Vi hade 3 olika kalibreringsverktyg, Binuscan, Gretag och Spyder. De olikheter vi såg i uppmätta värden och inslag av ränder mm gjorde att jag inte valde förra generationen av LCD skärm från Apple. Skärmarna var för ojämna.
Uppvisar nu också de nya skärmarna ett liknande fenomen så är det alltså ett lotteri att få en fullt godtagbar skärm från Apple.
Ett 23 tums 24000:- kronors lotteri.
Gott råd- kontrollera skärmen först innan du köper den. Köp den hos en återförsäljare. Att bråka med Apple centralt är i de flesta fall lönlöst. Enklare är det att återvända till återförsäljaren , visa upp de fel som skärmen har och de får tyvärr ta smällen av Apple oförmåga att hålla jämn produktkvalitet.

mvh

Tack för ett mkt bra inlägg..
Ja jag skulle oxå vilja ge rådet till alla som funderar på att köpa en Cinema Display att köpa den på plats, då kan man kontrollera dessa saker samt upptäcka döda pixlar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-28 23:12

Tyvärr troligt att du inte får titta på den i butiken innan du köper heller. Eller? Någon här som fått göra det?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-12 23:47
Ursprungligen av Axel von Matern:

Tyvärr troligt att du inte får titta på den i butiken innan du köper heller. Eller? Någon här som fått göra det?

20" inga problem. Underbar!
Fick kika på den i butiken, där den hjälpsamma säljaren kopplade in den i en Powerbook, drog igång DVD-spelaren och flyttade runt det svarta fönstret för att kolla efter döda pixlar - utan att jag föreslog det (hade aldrig ens tänkt på det...)
Butik? Cambridge Apple Store, Boston.

  • Medlem
  • 2004-10-29 01:16

Jag tror att de flesta av den senaste tidens kvalitetsproblem beror på att Apple har för högt ställda kvalitetskrav på sin produktdesign. Powerbook-skärmarna är väldigt tunna. Cinema-skärmarna är väldigt tunna. När Steves chefsmontör i Palo Alto bygger skärmen blir den helt perfekt. När en sömnig kines, som cyklade omkull på vägen till jobbet, bygger den blir den inte alltid lika bra. Det räcker att en maskin är felkalibrerad för att en hel serie ska bli dålig.

Cutting edge design kräver cutting edge montering. Apple har sänkt priserna, men inte sänkt designens krav på hög kvalitet. Det kan tyvärr bara leda till ojämnare kvalitet.

Personligen struntar jag i vem som har tillverkat min skärm, men inte i om den uppvisar brister. Jag har nu kollat min egen 23-tummare från Apple och den uppvisar en del av de påvisade bristerna. Med vit bakgrund syns tydligt ett gulaktigt område nere i högra hörnet och ett rosa till gult band i vänstra kanten, däremot inget blått band i mitten. Frågan är hur pass allvarligt jag ska ta på det här, eftersom jag ofta arbetar med bildbehandling? Skärmen är inköpt hos Macoteket, så jag får väl vända mig dit…

Det borde vara rejält genant för Apple att inte kunna hålla en jämnare kvalitet på en skärm som trots allt kostar en stor slant och som ska vara top of the line.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-29 10:34
Ursprungligen av Mats Ödman:

Jag har nu kollat min egen 23-tummare från Apple och den uppvisar en del av de påvisade bristerna. Med vit bakgrund syns tydligt ett gulaktigt område nere i högra hörnet och ett rosa till gult band i vänstra kanten, däremot inget blått band i mitten. Frågan är hur pass allvarligt jag ska ta på det här, eftersom jag ofta arbetar med bildbehandling? Skärmen är inköpt hos Macoteket, så jag får väl vända mig dit…

Det borde vara rejält genant för Apple att inte kunna hålla en jämnare kvalitet på en skärm som trots allt kostar en stor slant och som ska vara top of the line.

Det är du som skall ställa de krav som du anser vara rimliga, inte acceptera ev skiftningar eller liknande fel om de stör eller påverkar ditt arbete.
Jag hade aldrig accepterat att en skärm uppvisar en yta olika med färgskiftningar. Lika lite som om en kamera skulle uppvisa felaktigheter.
Tänkta arbetsområden för denna skärm är just exv bildbehandling enligt Apple.
Priset är också därefter.
mvh

Inlägg borttagna

Jag har raderat ett par inlägg som bryter mot våra riktlinjer och inte hörde hemma i tråden. Eventuell diskussion tas i vårt feedback-forum.

Mats

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-29 17:49

Till Mats Ödman

Jag diskuterade LCD skärmar med Peo Strindlund, Creative Sales Manager Apple Sverige.
Apple var medvetna om att den förra generationens skärmar inte höll jämn kvalitet.

Angående din nya skärm och ojämnhet i färgåtergivningen, får du problem tag kontakt med
Peo , han verkar ta saker och ting på allvar.
08 - 703 30 38
mvh

  • Medlem
  • 2004-11-04 13:55

Någon som provat kalibrera dessa?

Var ute hos en kund idag som fått låna en Apple Cinema Display 20"
från Apple, och jag skulle kalibrera denna.

Körde med Eye-One Pro med programvaran Eye-One 2 och 3.
Sen provade att göra en ton från svart till vitt i Photoshop
och det blev fruktansvärda bandningar.

Då har jag provat att kalibera till 6500 K samt Gamma 1.8 även 2.2
utan någon större skillnad.

Körde jag med den inbyggada skärmkalibreringen under Bildskärmar
så blev det resultatet helt okej! Men liknade värden som ovan.

Någon som vet var det kan vara?

mvh
Micke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 11:27

1. OM man nu ändå vill ha en bildskärm med widescreenproportioner 20" och uppåt SAMT använda denna för seriöst bild- och färgarbete. Vad har man då för val?

2. Om det inte finns några skärmar enligt ovan inom rimliga pris (Eizo känns tyvärr liiite dyra), vad pratar vi då om i 20"+ segmentet. Jag vet att detta diskuterats till och från i olika trådar. Men finns det någon sajt som gjort något några bra jämförelser nyligen just avseende färg och kalibrering?

Ursprungligen av sputnik:

1. OM man nu ändå vill ha en bildskärm med widescreenproportioner 20" och uppåt SAMT använda denna för seriöst bild- och färgarbete. Vad har man då för val?

2. Om det inte finns några skärmar enligt ovan inom rimliga pris (Eizo känns tyvärr liiite dyra), vad pratar vi då om i 20"+ segmentet. Jag vet att detta diskuterats till och från i olika trådar. Men finns det någon sajt som gjort något några bra jämförelser nyligen just avseende färg och kalibrering?

LaCie?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-13 11:55

Köp EIZO CG21 något sånt tror jag den heter är extremt bra, Apple skärmarna är inte speciellt bra jämfört med den

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-03-13 19:09

Lurar på att köpa en 23" Cinema Display HD. Någon som vet om Apple fortfarande har problem med kvaliteten?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-04-06 10:34
Ursprungligen av onnyt:

Lurar på att köpa en 23" Cinema Display HD. Någon som vet om Apple fortfarande har problem med kvaliteten?

Det är väl ett lotteri som vanligt när det gäller dagens konsumtionsvaror - oavsett märke. Min 23" köpte jag för en månad sen - den är perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-07 00:11
Ursprungligen av mjg:

Det är väl ett lotteri som vanligt när det gäller dagens konsumtionsvaror - oavsett märke. Min 23" köpte jag för en månad sen - den är perfekt.

Jag köpte en 23" i december som har 12 döda pixlar (gröna mot svart, desto fler mot vit bakgrund) och lyser ojämnt, starkt i mitten längst ner och uppe i högra hörnet.. När du tittar på en svart bild så lyser det liksom vitt igenom på de två ställena, samma problem som jag sett på billiga LCD-TV tidigare, så det är inte så kul att se en film när blicken dras ner till det ljusa fältet hela tiden..

En annan skum sak är att alla fönster verkar brännas fast i olika lager på skärmen, så man ser liksom hur de lyser igenom bakgrunden när man stängt ner dem.. När datorn fått vila nån vecka så har de gamla kvarvarande fönstren försvunnit, men nya tillkommer ständigt.

Har nån stött på det här tidigare? Det känns som nån bildcache eller nåt liknande, eller så är hela skärmen defekt.. Jag har Apple Care, och ÅF säger att jag kan få en ny, men bara EN gång, alltså har den nya samma problem (vilket de påstår att alla mer eller mindre har) eller värre så måste jag behålla den.. Vet inte om jag vågar chansa, ser alla era 23" ut som min, eller värre? Ska man pröjsa 15.000:- för en skärm som uppvisar betydligt sämre kvalité än billigare större HDTV? Gillar verkligen Apple och den här skärmen, men ska jag bara svälja det här och acceptera att alla har det likadant?

Min gamla Appleskärm som är 4 1/2 år har 12 döda pixlar, det förstår man ju, men nog lyser den jämnare, dock inte klarare.

Finns det nån som har tips på vad jag kan göra?

Björn

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-04-07 00:22
Ursprungligen av Cartman:

JÅF säger att jag kan få en ny, men bara EN gång,
Björn

Den återförsäljare var antingen full eller så ljuger han så det ryker ur käften

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 09:03
Ursprungligen av Cartman:

Jag köpte en 23" i december som har 12 döda pixlar (gröna mot svart, desto fler mot vit bakgrund) och lyser ojämnt, starkt i mitten längst ner och uppe i högra hörnet.. När du tittar på en svart bild så lyser det liksom vitt igenom på de två ställena, samma problem som jag sett på billiga LCD-TV tidigare, så det är inte så kul att se en film när blicken dras ner till det ljusa fältet hela tiden..

En annan skum sak är att alla fönster verkar brännas fast i olika lager på skärmen, så man ser liksom hur de lyser igenom bakgrunden när man stängt ner dem.. När datorn fått vila nån vecka så har de gamla kvarvarande fönstren försvunnit, men nya tillkommer ständigt.

Har nån stött på det här tidigare? Det känns som nån bildcache eller nåt liknande, eller så är hela skärmen defekt.. Jag har Apple Care, och ÅF säger att jag kan få en ny, men bara EN gång, alltså har den nya samma problem (vilket de påstår att alla mer eller mindre har) eller värre så måste jag behålla den.. Vet inte om jag vågar chansa, ser alla era 23" ut som min, eller värre? Ska man pröjsa 15.000:- för en skärm som uppvisar betydligt sämre kvalité än billigare större HDTV? Gillar verkligen Apple och den här skärmen, men ska jag bara svälja det här och acceptera att alla har det likadant?

Min gamla Appleskärm som är 4 1/2 år har 12 döda pixlar, det förstår man ju, men nog lyser den jämnare, dock inte klarare.

Finns det nån som har tips på vad jag kan göra?

Björn

Byt skärm så snart som möjligt, det ska inte vara så

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-10 16:38
Ursprungligen av Cartman:

Jag köpte en 23" i december som har 12 döda pixlar (gröna mot svart, desto fler mot vit bakgrund) och lyser ojämnt, starkt i mitten längst ner och uppe i högra hörnet.. När du tittar på en svart bild så lyser det liksom vitt igenom på de två ställena, samma problem som jag sett på billiga LCD-TV tidigare, så det är inte så kul att se en film när blicken dras ner till det ljusa fältet hela tiden..

En annan skum sak är att alla fönster verkar brännas fast i olika lager på skärmen, så man ser liksom hur de lyser igenom bakgrunden när man stängt ner dem.. När datorn fått vila nån vecka så har de gamla kvarvarande fönstren försvunnit, men nya tillkommer ständigt.

Har nån stött på det här tidigare? Det känns som nån bildcache eller nåt liknande, eller så är hela skärmen defekt.. Jag har Apple Care, och ÅF säger att jag kan få en ny, men bara EN gång, alltså har den nya samma problem (vilket de påstår att alla mer eller mindre har) eller värre så måste jag behålla den.. Vet inte om jag vågar chansa, ser alla era 23" ut som min, eller värre? Ska man pröjsa 15.000:- för en skärm som uppvisar betydligt sämre kvalité än billigare större HDTV? Gillar verkligen Apple och den här skärmen, men ska jag bara svälja det här och acceptera att alla har det likadant?

Min gamla Appleskärm som är 4 1/2 år har 12 döda pixlar, det förstår man ju, men nog lyser den jämnare, dock inte klarare.

Finns det nån som har tips på vad jag kan göra?

Björn

Vilken ÅF är det? Skitsnack är det iaf! Jag hade samma problem med min iMac G5. Bytte skärm två gånger. När den sista skärmen också var felaktig fick jag efter tjat en ny iMac.

Du ska ha en ny, defenitivt. Apple verkar byta dåliga ut skärmkomponenter mot lika dåliga. Det är min erfarenhet. Skäll på bara!

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-04 23:16

Jag har en 30" Cinema Display HD. Den första jag fick hade sk. dansande pixlar. Apple sade sig inte känna till problemet rots långtgående diskussioner om problemet på deras användarforum. Jag fick dock en utbytesskärm som uppvisade samma problem EN gång, därefter försvann det. Senare har problem med olika "band" av skiftande färg dykt upp och försvunnit. Det är definitivt problem med Apples skärmar, vilket man från företaget ej vill erkänna. Min rekommendation, -köp inte Apples skärmar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-06 11:17

När det gäller tekniken, så är det inte tur det handlar om..

Utan mestadels rätt kombination. Troligen det Apple inte har sagt till dig att du kan ha problem med ditt grafikkort. 2 skärmar har du provat och får samma resultat! Tänk en gång till, vill jag rekomendera, på vad är det som finns mer att få problem med när det gäller grafikdelarna i din dator.

Vår 20" är underbar. Jag tror verkligen att problemen är uppblåsta otroligt mycket.

Bevaka tråden