Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dreamweaver metatagar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis laddat upp min hemsida, den första som jag har gjort på egen hand.

Nu håller jag på med metatagarna som ska göra att man kan söka på mitt namn eller mitt företagsnamn.

Jag jobbar i Dreamweaver MX.

Jag går in i head på infogapanelen och skriver i nyckelord och beskrivning. Kollar i koden att det finns med. Sedan sparar jag och laddar upp.

Det funkar inte! Jag får inte upp mig själv. När jag söker på mitt företagsnamn kommer bara mitt kontorshotell upp.

Vet någon vad jag gör för fel? Min adress: http://www.orera.se/

Tacksam för hjälp!

Annika

det syns inte i huvudet när man kollar koden iaf...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-31 15:39

Du måste nog ha lite tålamod så att sökmotorer hinner hitta och indexera din sida innan det går att söka med nyckelord ifrån den.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-31 16:27

Metataggarna har ytterst marginell betydelse. Det är sidans innehåll som räknas, plus alt-texter, länkars namn, osv. Har du keywords som stämmer med dessa, så kanske det hjälper pyttelitegrann.

Åsså bör du klämma in keywords utan kommatecken (eller annat tecken) mellan dom. Bara ett mellanslag. Ordnar du dom dessutom så att de i en del fall även blir fraser, så vinner du lite extra.

Men som sagt: Metataggarna har i princip ingen betydelse numera.

För övrigt så tar jag för givet att du har anmält sajten till sökmotorerna? Och som nån annan påpekade: Du måste vänta innan ändringarna "indexerats", vilket kan gå på en timme om du har tur, men det kan lika gärna ta ett par veckor. Ibland - om man gör strukturella ändringar på en hel sajt - kan det ta månader om man har otur.

EDIT: Nu var thevil snäll ELLER elak mot dig! När sökmotorerna hittar den här sidan och länkarna till din sajt, så kommer att skynda sig. Eller så tycker dom att thevil överdrivit och därmed kanske dom klassar länkarna som "spam" och det är inte bra...

Jag tror nog att thevil bör ta bort alla utom en för säkerhets skull. Man vet aldrig.....

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-11-02 00:07

Länkarnas betydelse

I senaste numret av Forskning&Framsteg (nr 7/04) finns en artikel om hur sökmotorer arbetar. Där påpekas vikten av att många länkar till min sajt. Ju fler som länkar till mig, desto högre upp på Google. Man kan säga att man får en röst på sidan för varje länk. Men det är inte bara kvantiteten som räknas utan också kvalitén på den sida som länkar. Om sida A länkar till sida B så gör Google en uppskattning av sida A:s kvalité. Har A hög kvalité, betyder det mycket för B att just förnämliga A länkar till B. Exakt hur man mäter kvalitén på en sida lär vara en hemlighet. Bland annat beror det förstås på hur många som i sin tur länkar till A. Mer om detta hittar du på http://www.fof.se/

PS
Kanske välbesökta och högkvalitativa 99mac kunde stå till tjänst med en länk-avdelning, där medlemmar kunde få länka till sina egna websajter.
DS

1
Bevaka tråden