Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äpple-2 för att få snabel-a (@)?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-30 15:26

Som van windowsanvändare på jobbet trycker jag allt för ofta "höger-äpple"-2 för att få snabel-a. Finns det något smidigt sätt at mappa om tangentbordet så detta fungerar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 15:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jakob.:
Som van windowsanvändare på jobbet trycker jag allt för ofta "höger-äpple"-2 för att få snabel-a. Finns det något smidigt sätt at mappa om tangentbordet så detta fungerar?

På windowsburken då antar jag, eller?

• Oregistrerad
  • 2002-10-30 15:54

Nej Jag använder Windows mer än Mac...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 15:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jakob.:
Nej Jag använder Windows mer än Mac...

Förlåt, jag kunde inte låta bli.

Själv blir det rätt många Alt-2 i windows... Jag vet inte om man kan mappa om. Jag tycker det är rätt bra på maccen, då kan man ju skriva @ med en hand.

Alt-2 grejen för att få @ är naturligtvis en anpassning för att PC-nissarna ska känna sig lite hemma.
Men jag tycker att det är bra, just för att man göra det med en hand - om man inte har j-t stora krattor alltså, För då funkar det ju med det gamla sättet ändå...

• Medlem
  • Nyköping
  • 2002-10-30 17:12

Det är ju hög tid att "@" får en egen tangent. Den där till höger om Å använder jag nästan aldrig. Eller varför inte den uppe till vänster under "Esc" med §-tecknet.
Åtminstone jag använder @ minst 1000 ggr oftare än dessa två...

Hasse

• Oregistrerad
  • 2002-10-30 17:20

Det borde helt enkelt gå att mappa om på något sätt. Någon måste tänkt på det förr. Jag byter lätt ut § mot @, tack.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-30 17:41

På mitt gamla USB-tangentbord (tillhörande en imac G3) finns där en @-knapp intill Returknappen. jag har verkligen försökt få den att funka, men vilka kombinationer jag än använder är det en död knapp. Märkligt.

Edit: Oså ett par stavfel.

[ 30 Oktober 2002, 17:42: Meddelandet ändrat av: PJW ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 17:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
På mitt gamla USB-tangentbord (tillhörande en imac G3) finns där en @-knapp intill Returknappen. jag har verkligen försökt få den att funka, men vilka kombinationer jag än använder är det en död knapp. Märkligt.

Edit: Oså ett par stavfel.

Under internationellt i Systeminställningarna byter du i indata-tabben till Svenskt tangentbord. Det är Svenskt - Pro som har @ på 2:an.

Är det inte så att @ bytte plats vid någon systemuppdatering?
Från 9.0 till 9.0.4 eller nåt.
Jag vet att jag hade ett tangentbord där @ var märkt för att sitta på det gamla stället. Efter uppdateringen hamnade det på Alt-2 i stället. Förvirrande var det.
På gamla iBookar är märkningen av tangentbordet likadan, men byter plats med nyare system.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Är det inte så att @ bytte plats vid någon systemuppdatering?
Från 9.0 till 9.0.4 eller nåt.
Jag vet att jag hade ett tangentbord där @ var märkt för att sitta på det gamla stället. Efter uppdateringen hamnade det på Alt-2 i stället. Förvirrande var det.
På gamla iBookar är märkningen av tangentbordet likadan, men byter plats med nyare system.

Jo, det skedde ett byte, men bara på svenska tangentbordslayouten så vitt jag vet. Macar i USA har alltid haft snabel-a på samma ställe som PC. Tror jag.

1
Bevaka tråden