Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Jaguar

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har idag instalerat Jaguaren på min dator.
Det första man märker är hur mycket snabbare det nya är, och över att de har bytt ut loading ikonerna.
Jag tror att det mesta utav arbetet med jaguar ligger i prestandan och inte i de nya program som följer med.
En sak som jag är mycket nöjd med är att om man öppnar aiporten så öppnas aiportanslutningen och inte som det var för att man kom till den vanliga modem uppkoplingen och sen var tvungen att klicka sig fram till aiport. Inte så jobbigt men tråkigt.
Annars har jag inte kollat in det så mycket, men sherlock verkar vara en stor flopp. Inget funkar. Apple har tydligen inte lyckats hitta en enda samarbetspartner som kan erbjuda tjänster i sherlock. Sorgligt.
Hoppas ni har hittat några fler guldkorn i jaguaren.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-16 21:44

Ah, här går man i väntas tider. Man är ju hur sugen som helst på 10.2.

Några frågor.
Är det en svensk version?

Sherlock, finns det alltså ingen enda tjänst med?

Vad sitter du på för burk och hur mycket snabbare upplever du uppstarten?

Jag sitter på en PB G4 400 och det är en svensk version utav jaguar som jag har.
Uppstarten går snabbare men det är svårt att säga hur mycket. Norton och alla deras produkter funkar ej i jaguar och det tog en del utav uppstarts tiden. Jag vet inte om de inaktiveras då? Det är kanske därför det går fortare, men enligt info från apple så skall det vara snabbare också. Sherlock är något som jag trodde skulle vara användsfullt, men jag har inte lyckats att hitta en enda tjänst som funkar. Jag har dock inte tittat på det speciellt mycket. Hoppas någon annan hittar någon tjänst som vi kan använda.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-16 22:42

Underbart att du sitter på precis samma burk som mig. Då kan man se framemot en snabbare burk med andra ord.

Norton slöar ner uppstarten. Jag klockade med Norton installerat och det tog 3,27 min. Sen tog jag bort Norton och datorn startar då på ca 2.35.

En vecka kvar...

• Medlem
  • 2002-08-17 01:08

Sitter även jag med en PB G4 400. Vad jag varit mest orolig över är att Jaguar inte kommer att ge den grafiska prestandaökning som jag önskar eftersom vi bara har 8mb videominne. Men du upplever det som mycket snabbare, eller? Det har ju varit en plåga att dra igång grafikintensiva program samt att storleksförändra fönster. Även iMovie har ju varit segt som sirap...hoppas detta är fixat nu.
Kom gärna med mer tankar kring Jaggan, nu när du fått det installerat och klart!

Installerade du det "fräscht" eller på befintlig 10.1.5? Hur mkt minne har du och kör du med standard 10 giggare?

Hälsningar Fredrik

[ 17 Augusti 2002, 01:09: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-17 01:25

Jag vet inte vad du väntat dig av tjänsterna i Sherlock, men jag har kört ett gäng tjänster med amerikansk utgångspunkt och de funkar fascinerande väl!

Svenska samarbetspartners måste komma för att det ska imponera i Sverige, förstås. Men det hade jag inga förväntningar på innan jag installerade det.
Därav inget missnöje...

Jag hade däremot förväntat mig att det skulle vara ännu snabbare (har det på bl a en PB800 och en G4 Dual1000) men man får tänka på att förväntningar styr mycket mer än man tror. Det är självklart märkbart rappare i finder och i uppstarten, men man vill ju att det ska blixtra...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Det har ju varit en plåga att dra igång grafikintensiva program samt att storleksförändra fönster.

Alltså jag tycker inte det är ett stort problem ens i 10.1, prestandan alltså. Å då sitter jag på en iBook 500! Har testat 10.2 ett tag nu och det är nog lite snabbare, men vänta inte nån revolutionerande skillnad. Man behöver nog en G4:a och lite bättre grafik för en riktig boost. Men jag ska testa det på en iBook 2002 med de mycket bättre grafikkretsarna, kan bli intressant. Men som sagt, jag tycker jag kan använda datorn riktigt snabbt och effektivt redan med 10.1 faktiskt.

1. Sjukt bra hastighet på en G4 AGP /400
2. "Get info" i finder, tackar.
3. Finder, multitrådad
4. Snyggare
5. Sherlock, sjukt bra. Väntar bara på 99mac.com plug-inen
6. Den glada maccen är borta! Wow!
7. Är den lacka maccen borta också?
8. Snabbt!!!!
9. Preview, thumbnails, slideshows, nytt gui, sjukt trevligt
10. Finderns nya lägen! Och dess snorsjuka hastighet jämnfört mot 10.1.x
11. SMB är mycket bättre
12. Allt är bättre, färdigare..
13. Kickar rumpa
14. USB overdive funegrar inte

[ 17 Augusti 2002, 03:57: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-17 10:13

Jag kan inte tro att det är sant! Jaguar flyger fram på min QuickSilver 733MHz! OS 9 är ett minne blott och windows kan slänga sig i väggen!

• Oregistrerad
  • 2002-08-17 10:53

på en G4 Cube 450 mh med Radeon 7500 32 mb och 384 ram flyter detpå och är en fröjd för ögat! Men Ändra storlekar på stora fönster är fortfarande lite segt som tex i iTunes3 som har live dragging med g4 är det fortfarande slött.

Svenska översättningen är mycket, mycket bättre en i 10.1

Nu har mapparna svenska namn tex. Biblotek istället för Libary, skööönt!

Surt att man inte kan ha skugga på dockan längre…

[ 17 Augusti 2002, 10:54: Meddelandet ändrat av: Bombia ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 11:04

Jag är riktigt avundsjuk på er som redan hunnit få 10.2

.
En fråga, hur har ni redan fått den. Har ni köpt ny burk och fått med den eller är ni utvecklare och har fått den eller känner ni en ÅF som redan sålt den till er?

Inga moraliska predikningar från min sida, jag är bara nyfiken.

I USA har dom releaseparty på fredag:
Jaguar

1 vecka kvar.

• Medlem
  • 2002-08-17 12:48

Balnd folket här skulle jag gissa på en 50/50 fördelning mellan utvecklar med Apples NDA under bältet och folk med "goda-vänner-tm".

ÅF skulle inte klara sig länge om de inte tröck på prylarna och vad jag vet har ännu ingen ny kärra levererats med 10.2 i Sverige ännu.

Om den svenska översättningen nu skall vara mycket bättre så hoppas jag verkligen inte att "Library" heter "Biblotek"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 12:57
Citat:

quote: Om den svenska översättningen nu skall vara mycket bättre så hoppas jag verkligen inte att "Library" heter "Biblotek"

Och vad föreslår du att Library ska översättas till om inte Bibliotek?

• Oregistrerad
  • 2002-08-17 13:07

Han var bara lite petig med stavningen... killen innan hade skrivit att det numera hette "biblotek"... men det stavas ju bibl(i)otek... kul va? :rolleyes:

*L*

• Oregistrerad
  • 2002-08-17 13:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Om den svenska översättningen nu skall vara mycket bättre så hoppas jag verkligen inte att "Library" heter "Biblotek"

Okej, herr Perfekt. Är du så mån om hur många meddelanden du skickar här på 99mac så du svarar av en sån anledning eller är du rent sagt bara utråkad och inte har något att göra?

• Oregistrerad
  • 2002-08-17 14:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:

Okej, herr Perfekt. Är du så mån om hur många meddelanden du skickar här på 99mac så du svarar av en sån anledning eller är du rent sagt bara utråkad och inte har något att göra?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 14:40

Men vad tycker du att Library ska heta om inte Bibliotek? Nu hänger jag inte med riktigt... *behöver nog en stor kopp java*

Det vore intressant att veta om det är fler ord som folk retar sig på i den svenska översättningen. Personligen är jag så lycklig över att världens mest avancerade OS finns på vårt vackra svenska språk!

JA! Svenska är ett av världens vackraste språk anser jag. Flexibelt och mycket, mycket rikt! Det ska vi vara rädda om och hela tiden odla och berika.

Du skrev "Biblotek" och inte "Bibliotek"

1
Bevaka tråden