Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

unix-konton i mail.app

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad hände egentligen med möjligheten att kolla unix-mejlen i mail.app? Tidigare fanns unix som kontotyp, men den är försvunnen efter uppdatering till jaggan upptäckte jag nyss. Bara .mac, pop och imap kvar.

UNIX mail? Vilket protokoll vill du kolla?
POP, IMAP det klart dominerande.

Vaddå kolla Unixmail?
Det är inget protokoll. Menar du möjlighet att spara och ha .mbox ?

Precis... med unix-konto menas att läsa eposten lokalt, ungefär som man brukar göra med programmen pine och mutt på unixburkar...

Exakt vad jag menade. Under epoken 10.0 läste jag lokala mejl i mail.app, och då vill jag minnas att man kunde välja unix som kontotyp för att peta i .mbox.
Senare ville jag vara lite "tuffare" och använde mig av pine. Nu när jag vill använda mail.app igen så hittar jag inte de gamla inställningarna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-01 00:53

Togs bort i 10.2. Tyvärr.

/glemme

Nån aning om varför?

Lösningen heter imap eller eventuellt en hård länk till /var/mail/dittnamn, tror jag. Jag använder imap.

Från en post på macosxhints:

Citat:

quote: > I guess my thought (unprofessional and perhaps uninformed as well) was
> that ´if it´s already a feature, and it works, how hard can it be to
> just leave it there?´ But (as with most things) I´m guessing it´s not
> quite that simple?

It´s not always that simple, but sometimes it is. The code to do the Unix accounts was legacy code back from NeXT days and it was left in for years and years because it was easy to just leave it there. Periodically it would break as we changed things in the app but it was never a big deal to fix. Over time, though, it became slightly a bigger deal and eventually it reached the point where we felt that the time invested in maintaining it wasn´t worth the reward so we removed it.

Läs mer:
Mac OS X Hints

Kanon. Ska kolla det så snart jag inte längre är nyuppstigen. Kanske rent av kan kolla mejlen på min SE/30 med netbsd på det sättet. Installerade imap-uw så sent som igår på den

Tänk, det funkade mot SE/30:n, men mail.app tolkade hela min hemkatalog som ett gäng mejlboxar.
Dags att läsa på hur man konfar.

1
Bevaka tråden