Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egen FTP server - Problem

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

det funkar med ipadressen. nu är det fel ip i dnsen. det ska vara 217.211.30.168 som det va

PS fett men DR ALBAN RECORDS som kund DS

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 14:26

Eh...
Nu kommer vi kanske till pudelns kärna.
Du säger att IP adressen funkar men det är fel i DNSen.
Det är just när jag håller på hos DNSorg som det snurrar till det verkar det som.

Jag har en "Client" som ska hålla reda på saker och ting. Den påstår att min "Registred IP" är 192.168.0.32.

När jag försöker "rätta till" detta hos DNS org (på mitt konto) så blir det liksom aldrig "rätt"...
Det brukar sluta med att jag bara kommer till min router:).

Men, i princip så verkar det ju funka.
Ska kludda lite till.

Tack för all hjälp so far, återkommer med säkerhet dock!

Mvh
Lennart

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 14:28

Näe....
När jag slår in
http://217.211.30.168

så kommer jag bara till routern!

Lennart
(En lite besviken kille just nu)

He he, Du kommer in i min dator, men inte -jag-

precis. på din dator får du surfa till 192.168.0.32 eller vad nu macen hade för ip. lite osnyggt gjort av routermjukvaran men så kan det vara. datorutrustning är inte vad den borde vara :/

• Medlem
  • 2003-11-26 17:51

Varför besviken Lennart? Om du vill låta någon hämta filer på din dator så kan du göra det nu. Bara att lägga in dem i mappen "sites" och tala om för den som ska hämta filen adressen dit. T ex http://217.211.30.168/storafilen.sit

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 18:46

Nä, jag är inte besviken. Det funkar ju faktiskt nu!

Det är nog det faktum att mina datorer är ju -innanför- brandväggen/routern som har gjort att jag tidigare inte trodde att det var som det skulle.

Ett supertack till all hjälp jag har fått!!
Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte -riktigt- vet vad jag har gjort rätt den här gången, men nu vet jag hur det ska se ut i inställningar etc när det är OK.

Det är framför allt den sk "clienten" som ska hålla min DNS aktuell som jag är lite fundersam över. Det händer nämligen ingenting med den, som det ser ut. Jag får väl se vad som händer när en ny dynamisk adress tilldelas mig.

Ulf, jag hör av mig om nästa steg, FTP med lösenord. Det vore toppen att få igång det med.

Tacksamma Hälsningar
Lennart

• Medlem
  • 2003-11-28 12:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Aha, jag har ingenting alls ifyllt i Virtual Hosts-biten.

Nillon! Skulle du vilja ta en skärmdump på inställningarna i User Manager och maila till mig ([email protected]) eller lägga upp den här. Jag har varit i kontakt med utvecklaren av PureFTPd Manager men när jag skickade en bild på inställningarna i User Manager har jag ännu inte fått något svar.

Kanske han inte har något bra svar att komma med - vad vet jag.

Detta verkar vara hyfsat rätt tråd för mitt problem.

Följande har hänt:

1. Jag har fått hjälp att sätta igång FTP-slarvern på en OS X Server 10.3.

2. Vi har ADSL och ett Telia Surfingbird modem.

3. FTP är testkörd av konsulten och fungerar

Idag blev det skarpt läge där jag skulle få iväg 50 mb till en kund. Det går inte att logga in på servern meddelar kunden. Jag bad då Mondo att kolla från sin dator. Han kommer inte in heller. Nu är jag hemma och testar själv och mycket riktigt... tugg, tugg, tugg... inget händer... men sen plötsligt så är jag inne!

I Transmits transcript läser jag:

227: Entering Passive Mode
Data connection timed out.
Falling back to PORT instead of PASV mode.

När detta händer så är jag inne.

När jag stänger av passive mode i Transmit och provar på nytt så är det tjoff, tjoff rätt in på servern och tankar sen en fil med 50 k/s i ett litet nafs.

Jag konstaterar att vår server inte gillar passive mode men varför? Ska det vara så eller ska jag ändra någonting och i så fall vad? Om de flesta har sina ftp-klienter på passive så är det väl det man ska anpassa sig till eller?

Bevaka tråden