Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1.6 GHz PowerMac G5 till våren?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Computer Swedenskriver om Motorolas arbete med att färdigställa processorn PowerPC 8500, även känd som G5.

Men med erfarenheten av hur snabba Motorola kan vara så ska vi kanske inte glädja oss i förväg...

Ja... läste det där på Slashdot och the register... verkade lovande faktiskt... Nu börjar de med samma långa pipelines som intel...

Men med erfarenheten av hur snabba Motorola kan vara så ska vi kanske inte glädja oss i förväg...

En sak som jag läste för nån vecka sedan på Ars Technica var att Motorola har nått ett stort genombrott i utvecklingen av processorer, de drar sig inte för att påstå att om genombrottet är sant så är det väldigt stort:

If Moto´s claims are to be believed, they´ve achieved the chipmaking equivalent of cold fusion--a gallium arsenide-based chip that can be cheaply mass-produced.

Jag har ingen större koll på vad galliumarsenik (kallat "GaAs") egentligen har för betydelse, men såhär förklarar dom det:

What this means is that GaAs-based circuits can switch really fast, and they´ve heretofore been impossible to fabricate cheaply and in bulk on silicon wafers. (This difficulty is due to slight differences in the crystalline structures of the two materials, a differences which Motorola gets around by sandwiching an intermediary compound between the GaAs and silicon layers.) Moto claims that this technology will allow them to build GaAs-based chips that are 35 times faster than today´s purely silicon devices, which puts them in the 70GHz range if you´re thinking in terms of the 2GHz P4.

Jag har inte sett nån macsajt som tagit upp detta, så jag har ingen aning om hur bra det egentligen är, men visst låter det rätt häftigt?

(Vill du läsa mer så finns artikeln här om du scrollar ner till rubriken "Motorola gets GaAs".)

[ 18-09-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Visst togs detta upp om det var förra el förr-förra veckan. Stod tom på CS har jag för mig.

Det stod dock inte så mycket om tekniken i sig, bara att MOTO hade gjort ett stort genombrott som innebar processorer på upp till 70Ghz som dom uttryckte sig.

Ryktena fortsätter om kommande G5:an. MacOS Rumors skriver om den. Den kommer inledningsvis att tillverkas i 800, 1000, 1200, 1400 och 1600 MHz. Stabila 2 GHz-versioner har också testats framgångsrikt men kommer att dröja pga brister i tillverkningstekniken just nu.

Vidare berättar de om det nya moderkortet. Inbyggt stöd för FireWire, USB2, DDR-SDRAM upp till 16 GB. Till att börja med kommer PowerMac G5 i nuvarande Quicksilver-lådan.

Tja, rykten är alltid rykten men man kan ju hoppas på att det hoppas på att det är sant.

16 GB DDR SDRAM.

Wow.

[ 18-09-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Jürgen:

Aha, då var det bara jag som missade detta... trots ihärdigt surfande på arbetstid

Marcus:

Just den texten som de la ut på macosrumors i måndags känns fejkad i mina ögon, dom är ju själva väldigt skeptiska till flera bitar i texten. Det känns som han lika gärna hade kunnat avsluta med: Sen kommer 11.0 i mars och är 10 ggr så snabbt...

Fast jag hoppas förstås det stämmer...

Därför skrev jag också att "rykten är alltid rykten".

Vi kommer att få veta vad som är sant när G5:an presenteras, nästa år eller 2007, och inte förr. Fram till dess kommer jag att se alla inslag, om de inte bekräftas av Apple officiellt, om G5:an som just...

Rykten.

Men man kan ju hoppas...

G5 måste komma på MWSF nästa år!
Vi har haft G4 för länge nu!

G5 lär lanseras nästa år. Titta bara på dessa tider:

1992 - PPC 601-prototyper lanserade.

1994 - Power Mac med PPC 601 lanserad.

1994 - höst. PPC 601v lanserad.

1995 - PPC 604 lanserad.

1996 - PPC 604e lanserad.

1997 - PPC 750 lanserad.

1999 - PPC 7400 lanserad.

2000 - PPC 7410 lanserad.

2001 - PPC 7450 lanserad.

2002 - PPC 8500 lanseras garanterat.

2003 - PPC 8500e, sannolik förbättring lanseras sannolikt.

En PPC-generation lever som toppmodell i mellan 2 - 3 år, så G5/8500/Power Mac G5-lansering är helt säkert i januari 2002 eller våren 2002. Kommer den inte i januari släpper väl Apple en "försmak" i form av en Power Mac G4"Förbättrad G5-förberedd-modell" och sedan den äkta G5:an till sommaren.

Quicksilver är ev redan den modellen. Senare modeller med DDR, 1394b, USB2 etc lär nog (även min förhoppning) inte komma utan en G5a.

Dock är det tveksamt om man kan kalla 7400, 7410 o 7450 för OLIKA processorer..tycker inte jag iaf.

G3an kom 97, G4 99.. 01 borde ha varit G5ans födelse alltså.

O andra sidan tycker jag inte man kan se på historien. Den är ju inaktuell, det är NUtid som gäller.

HIT med en G5a nu borde vara vårt krav snarare än; "Ja men med tanke på att ni släppte G3 97 bla bla"

Bara jag som känner mig frustrerad då Intel har hivat 2Ghz processorer i massvis innan AIM ens nått 1Ghz?

*förvirrad*
G3 :orna kom väl inte förrän 98:a? Jag har ett minne att jag inte var mer än ett år efter då jag köpte G3 350 som var första modellen av de blåvita G3 :orna i April 99.

Jag kan ha fel, men inte var väl de beiga G3 :orna värstingar i ett helt år. Eller?

Jag följer bara ovanstående tråd...
Faktiskt inte heller koll på det där..

Citat:

Skapades ursprungligen av: Atrus:
*förvirrad*
G3 :orna kom väl inte förrän 98:a? Jag har ett minne att jag inte var mer än ett år efter då jag köpte G3 350 som var första modellen av de blåvita G3 :orna i April 99.

Jag kan ha fel, men inte var väl de beiga G3 :orna värstingar i ett helt år. Eller?

G3 beige "gossamer" kom i november 1997. Tillsammans med PowerBook G3/250

  • Medlem
  • International user
  • 2001-09-25 22:31
Citat:

G3 beige "gossamer" kom i november 1997. Tillsammans med PowerBook G3/250

Jeppz, det kommer tillochmed jag ihåg
Jag får altså vänta till Våren med att köpa nytt och tills dess kommer jag att få använda en iMac... Hur ska det gå på DreamHack?! HJÄLP!

Gud vad kul det är att gräva i gamla trådar, det får en att dra på munnen en hel del, så jag kan inte låta bli...

Marcus hade snappat upp en text från MOSR:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Ryktena fortsätter om kommande G5:an. MacOS Rumors skriver om den. Den kommer inledningsvis att tillverkas i 800, 1000, 1200, 1400 och 1600 MHz. Stabila 2 GHz-versioner har också testats framgångsrikt men kommer att dröja pga brister i tillverkningstekniken just nu.

Vidare berättar de om det nya moderkortet. Inbyggt stöd för FireWire, USB2, DDR-SDRAM upp till 16 GB. Till att börja med kommer PowerMac G5 i nuvarande Quicksilver-lådan.

Tja, rykten är alltid rykten men man kan ju hoppas på att det hoppas på att det är sant.

16 GB DDR SDRAM.

Wow.

Det här var alltså i september 2001. Den som inte hade givit upp MOSR vid den här tiden borde ju ha gjort det då i alla fall. 800, 1000, 1200, 1400 och 1600 MHz. Vädligt troligt. Men jag kan väl vara glad över att jag var rätt skeptisk redan då:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Marcus:

Just den texten som de la ut på macosrumors i måndags känns fejkad i mina ögon, dom är ju själva väldigt skeptiska till flera bitar i texten. Det känns som han lika gärna hade kunnat avsluta med: Sen kommer 11.0 i mars och är 10 ggr så snabbt...

Men sen fanns det andra som var säkra på sin sak, och bevisade det statistiskt:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
G5 lär lanseras nästa år. Titta bara på dessa tider:

1992 - PPC 601-prototyper lanserade.

1994 - Power Mac med PPC 601 lanserad.

1994 - höst. PPC 601v lanserad.

1995 - PPC 604 lanserad.

1996 - PPC 604e lanserad.

1997 - PPC 750 lanserad.

1999 - PPC 7400 lanserad.

2000 - PPC 7410 lanserad.

2001 - PPC 7450 lanserad.

2002 - PPC 8500 lanseras garanterat.

2003 - PPC 8500e, sannolik förbättring lanseras sannolikt.

En PPC-generation lever som toppmodell i mellan 2 - 3 år, så G5/8500/Power Mac G5-lansering är helt säkert i januari 2002 eller våren 2002. Kommer den inte i januari släpper väl Apple en "försmak" i form av en Power Mac G4"Förbättrad G5-förberedd-modell" och sedan den äkta G5:an till sommaren.

2002 - PPC 8500 lanseras garanterat. Inte riktigt...

Blev mycket fundersam när jag läste de första inläggen och undrade vad skribenterna gick på, tills jag såg datumet.

  • Medlem
  • 2003-08-26 16:50

Hehe!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 17:09

Underbar nostalgitripp!
Man kan ju fundera över hur mycket nonsens vi snackar om här i dagarna som vi alla kommer skratta åt om två år.

Vad hände med Motor-Olas galliumarsenikkretsar på upp till 70 Ghz då? Har ingenjörerna fått i sig av arseniken? Är det därför dom tappat mark?

1
Bevaka tråden