Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När du installerat Jaguar

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker att det skulle vara mycket intressant att snarast höra från er som idag installerat just släppta Jaguar.

Är det ett "nytt" operativ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 16:21

Jag har precis installerat det… Köpte det på Sekvencia för några timmar sedan (var där vid 10:00). Positivt var att priset gått ner från 1495:- till 1245:-. En kampanj Apple skulle köra nu i början tydligen.

Vad vill du vet om systemet? Det känns fräshare, helt klart. Rappare på min Dual 500. På en iMac TFT jag testade det på så flöt det bra också.

Installationen tog c:a 25 minuter. Detta inkluderar formatering av hårddiskar och registrering till Apple.

OSX är dock samma som tidigare. Det är inte ett nytt OS - det är en stor uppgradering. OS9 -> OSX var ett nytt OS. Win98 -> WinXP var ett nytt OS. Har bara kört det i c:a 20 minter nu så… Nått speciellt du vill veta?

[ 24 Augusti 2002, 16:24: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Ja det är det.

Lite som jag har noterat:

Dator G4/400 AGP, 320 MB ram

--

- GUI för X inbyggda brandvägg
- Browsa nätverket (inklusive SMB)
- FTP mount i finder (bara läsa!?)
- Allt är 20-40% snabbare även utan Q Extreme
- Sherlock är coolt som attan
- Multitrådad finder
- Mycket bättre finder alternativ
- Du kan ha animerad bakgrund
- Uppfräschad fildelnings panel (du kan nu utan probs dela ut SMB shares b.l.a)
- En extremt förbättrad "Get info"
- Classic startar 50% snabbare på min burk
- Inga "Rättighetsproblem" när jag tömmer papperskorgen hitintills
- Adressboken är riktigt bra (för olika program använders sig av den)
- Generellt stöd för Firewire Web cams
- Singel user mode tar dig in i SSH
- Bootar mycket snabbare
- TextEdit är upphottad med många saker, är nu nästan en fullfjädrad ordbehandlare.
- Preview är också upphottad med nytt GUI, slideshows och "thumbnail view"
- Terminal programmet mycket bättre
- Den glada Maccen vid uppstart är borta och ersatt med ett stort ljusgrått Äpple på mörkgrå bakgrund.
- Spring loaded folders

Well, det är säkert en hel del andra saker som jag har glömt nämna.. Men men..

[ 24 Augusti 2002, 16:29: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Jag har precis installerat det… Köpte det på Sekvencia för några timmar sedan (var där vid 10:00). Positivt var att priset gått ner från 1495:- till 1245:-. En kampanj Apple skulle köra nu i början tydligen.

Vad vill du vet om systemet? Det känns fräshare, helt klart. Rappare på min Dual 500. På en iMac TFT jag testade det på så flöt det bra också.

Installationen tog c:a 25 minuter. Detta inkluderar formatering av hårddiskar och registrering till Apple.

OSX är dock samma som tidigare. Det är inte ett nytt OS - det är en stor uppgradering. OS9 -> OSX var ett nytt OS. Win98 -> WinXP var ett nytt OS. Har bara kört det i c:a 20 minter nu så… Nått speciellt du vill veta?

Med "nytt" menade jag, en ny upplevelse, jag tänker väl då närmast på farten, fönsterförstoring, öppna mappar, starta program osv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 16:38

Lite smått jag tänkt på:

• Snabbare: allting går snabbare - uppritning av saker flyter MYCKET bättre iom QE
• Snyggare/bättre interface: knappar är lite mindre utstående, menyer är mycket mindre transparenta, text ser bättre m.m
• FireWall: ÄNTLIGGEN går denna att använda "out of the box" med ett GUI
• Windows nätverkstöd: Du kan dela din HD som SMB-enhet samt browsa till andra SMB-nät. Återstår att se hur bra det fungerar (det va ICKE bra i 10.1.x).
• Kompabilitetsproblem: Notera att inte alla program fungerar rakt av med OSX10.2. Exempel inkluderar LiteSwitch och TinkerTool. Chimera har lite uppritningsbuggar på min dator på knappar.
• Snabbare och smartare finder: Söka i finder fungerar bra men kräver lite "omlärning". I och med att fönster "zoomas" upp så får bra bra feedback på vad man gör (verkar inte gå att stänga av dock, dåligt). Ny VISA INFO RUTA. Lite segare att få upp, men smartare uppbyggd. Fler kontextmenyer ("Open with…" bl.a.).
• Stöd för *alla* språk: Trevligt är att se att OSX10.2 out-of-the box har stöd får många språk, däribland svenska.

Hittar säkert mer snart…

Erik -> Det finns en ny Tinker Tool "Preview"
Använd senaste "nightly build" av Chimera..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 16:47

Med "nytt" menade jag, en ny upplevelse, jag tänker väl då närmast på farten, fönsterförstoring, öppna mappar, starta program osv.

Ska se om jag kan svara på det…

• Ny upplevelse
Helt klart en förbättrat upplevelse. Min Dual 500 känns som om den flyter på bättre nu än vad en Dual 1Ghz gjorde i 10.1.x. Interfaceförändringarna bidrar positivt också.

• Farten
Det går snabbare… QuickTime Player 6 startar upp på mindre än 1 sekund för mig nu… Så var det inte förut. Andra program känns också lite mer allerta (IE 5.2 bl.a.). iTunes rullar på bra, startar också på c:a 1 sekund… Att öppna tre program på en gång (Mail, iTunes och ICQ) tar märkbart kortare tid + att HD:n raslar mindre.

• Fönsterförstoring
Denna är godkänd skulle jag väl säga. Det är inte "supersmort" men det duger i prestanda. Detta är från FINDER.

Tittar man på ex. PREVIEW så är det MYCKET snabbare på att zooma in i PDF:er, förändra fönsterstorleken m.m. Uppritning av fönster (typ IE, Navigator eller Preview) går också märkbart snabbare. Mer flyt.

Såååå… Där har du liiiiite grejer att gå på…

Tips är att ta det lungt när du installerar OSX10.2… Jag råkade formatera FEL HD och förlorade GANSKA mycket saker… Inte OSX:s fel isf… :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 16:48

Christopher -> Jag använder dem å de fungerar. LiteSwitch fungerar också, dock går det ICKE att använda "cmd + tabb". Måtte köra "alt + tabb"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 16:50

Ehee… av någon anledning fungerar ICQ mkt bättre för mig i Jaguar än i OSX10.1.5… Det är snabbare asså… Najs

• Medlem
  • 2002-08-24 17:19
Citat:

Christopher -> Jag använder dem å de fungerar. LiteSwitch fungerar också, dock går det ICKE att använda "cmd + tabb". Måtte köra "alt + tabb"

Wow, tack för tipset.. undra varför det inte fungerar cmd+tab.. nu är det bara att vänta in en ny version av magic menue och spy,, sedan funkar allt som förut igen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 17:33

NP Nixon. Nya muspekaren är fräsh tycker jag. Äntliggen en kantujämnad muspekare MED skugga

Tillägg: Apple System Profiler är MYCKET snabbare nu… Visa även info:n snyggare.

[ 24 Augusti 2002, 17:34: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Erik -> Det är bara dom med Quartz Extreme som har skugga påp muspekaren.. (man borde kunna sätta på det ändå på något sätt.. Heck, badbollen är ju skuggad)

Starkt av er att delge forumet era erfarenheter när ni sitter med ett helt nyinstallerat operativ och egentligen, förmodar jag, helst skulle vilja vara helt dedikerade!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 18:08

Super!
Installationen fungerade perfekt, ingen formattering betydde att jag inte behövde göra inställningarna för nätverk mm. Skönt.

Det verkar som det går åt mer minne... min PB G4 (512Mb) har 11,5Mb ledigt nu och jag har inte speciellt mycket igång.

Men det är ett mycket bättre flyt även utan QE.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 19:07

Christoffer -> Det KAN ju ha med å göra att muspekaren syns 9 fall av 10… Badbollen ska man aldrig se… Alltså utan QE drar ju skuggor och så ner prestanda, speciellt om man har en sak som hela tiden ska renderas. Med QE spelar det nog mindre roll om musen har skugga eller ej… Men som du säger så BORDE DET GÅ att ha den där om man vill

[ 24 Augusti 2002, 19:20: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 19:08

Olav -> Joooodu, men det är alltid kul för andra att höra hur the "latest and greatest" fungerar (eller inte fungerar )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 19:10

Bob: Det låter skumt du… Jag har 640MB RAM i min maskin och har just nu 320MB ledigt… Kör också lite program:

- iTunes
- IE
- Terminalen

Även om jag bara skulle ha 512MB så skulle jag ha nära 200 MB ledigt minne…

Andra roligheter jag upptäkt:
• Drag and dropp text till Finder går mkt snabbare också (filen på skrivbordet skapas DIREKT).

• Mata ut enheter från Finder med en knapp i ett fönster går också lite "bättre"

• Det fungerar fortfarande att lägga SWAP-filen OSX använder på en annan hårddisk/partion…

• Logga in/ut går snabbare

• Starta upp maskinen går snabbare (och ser bättre ut

)

• Jag har precis blivit SENIORMEDLEM PÅ 99MAC.COM

[ 24 Augusti 2002, 19:13: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 19:27

Mycket dåligt:
• Help View verkar mkt buggig… Det verkar som om den laddar ner alla filer från nätet eller nått ("retriving files" bara rullar o rullar) men kommer ingen vart ibland…

Mycket trevligt:
• Force Quit Application visar program som inte svarar med RÖD TEXT, dvs jag kan lätt döda Help View…

Annat fint är att många program (mail och help view bl.a.) har stöd för "small icons". Synd bara att inte finder har det… Small icons gör så menyradsiconerna blir c:a 50% mindre.

[ 24 Augusti 2002, 19:30: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 19:31

En bugg från OSX10.1 finns kvar i OSX10.2:

Med Graphite-färger iställada så tar man FORCE QUIT. Ofta (inte alltid) kommer dennes ruta fortfarande ha olika färger för minimera, stäng och maximera.

IG Apple

Körde en variant - Clonade mitt 10.1.5 (CarbonCopy-Cloner) till en ny disk, där körde jag sedan upgrade... funkade klockrent. Det enda som ballade ur var Norton Antivirus, men det var bara att installera om så är det upp och rullar igen.

Annars - snabbare, mjukare... smidigare

När jag kört ett tag till och allt verkar grönt kan jag rensa bort det klonade 10.1.5 från den andra disken

Ett problem bara, kan inte chroot:a användare längre ( låsa dem till sitt hembibliotek när de loggar in med ftp )..hmm.. nån som vet ?

/ Daniel

Har några grejjer som jag verkligen missgillar..

Proteus är väldigt dåligt under 10.2.. segt o buggigt. MSN fungerar inte alls (om det har med MSN el Proteus el 10.2 o göra låter jag vara osagt, hade iaf inte problemet under 10.1.x)

Internet Explorer 5.2 är väldigt väldigt väldigt buggigt. Sämre än 5.1, hänger inladdning av sidor (på måfå, sker för vilka sidor som helst och när som helst) - resultat man får stänga ner fönstret o öppna ett nytt. Samt att det är fortfarande - ibland - det gamla OS9 snurrhjulet som visas då sidor laddas.

Finder bättre och snabbare än förr, MEN fortfarande buggigt på div saker. Långa väntetider för ex buffering av mappar på mountade nätverksvolymer.

Kort o gott.. snabbare o fräschare men samtidigt långsamt på vissa ställen - om det beror på program som måste optimeras el ej vet jag inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 20:28

Min erfarenhet av IE5.2 i Jaguar är att det fungerar bättre än i OSX 10.1.x. Det är fortfarande slöare än ex Navigator eller IE i OS9.

Har inte prövat MSN-messenger eller annat så de vet jag inte… ICQ fungerar bättre nu än förr ivf…

Har inga probs med IE..
Väntar med spänning på Cocoa IE 6 som kommer i Januari.

MSN Messenger 3.0 fungerar perfekt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 22:56
Citat:

quote:Erik.dv Det låter skumt du… Jag har 640MB RAM i min maskin och har just nu 320MB ledigt…

Det är bättre nu 182Mb ledigt (av 512) program igång;

DVD-player (äntligen kan man köra DVD med dubbla skärmar på en PB )
Navigator
Sherlock
Terminal
Mail
System preferences
TextEdit

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-25 00:44

Bob: Men, värt att tänka på är ju att OSX har dynamisk minneshantering till skillnad från MacOS9. Startar jag ex. Photoshop så säger det programmet att jag har när 560MB ledigt. Systemet och nödvändigheter tar upp mellan 50-80MB tror jag, ungefär som Windows å OS9… Det är "låst minne" typ… Det är skillnad på ledigt, låst och för tillfället använt minne i OSX

Måste dra ner MSN asså å testa det!

WarCraft III fungerar - LYCKA! Dock krashade det precis en gång här - SORG ! Men, men… Tidigare så har ändå WC3 fått min maskin att hänga sig helt i OSX så…

Finder:s sökning är GULLIG. Så himmla snabb och smidig så det finns inte! Cmd + F får bra "avancerad sökning". Booojakacha!!!

Visa INFO i Findern är smart, men lite seg att få upp. Andra som har samma problem? Också… jag gillade faktiskt att OSX10.1 körde ETT visa infofönster som ändrades istället för att ha ETT fönster per grej man körde visa info på… Går det att få tillbaka det så?

Photoshop och After Effects fungerar som i OSX10.1, ev. lite bättre skärmuppritning. Förfarande är dock 2D-uppritning i Photoshop och IE MYCKET slöare än i OS9 - ARGH!

Dockan har jag fått o bete sig lite skumt här… La till ett program till den å hela bakgrunden till dockan försvan… var borta 2 sekunder och kom sedan tebax… Lite läskitgt… Sen såg jag varken namn eller kunde förstora iconer i den… Fast det kom tillbaka efter några minuter…

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-08-25 00:57
Citat:

En bugg från OSX10.1 finns kvar i OSX10.2:

Med Graphite-färger iställada så tar man FORCE QUIT. Ofta (inte alltid) kommer dennes ruta fortfarande ha olika färger för minimera, stäng och maximera.

Det beror nog på att den processen ägs av "root", dvs "systemet".
Om du har möjlighet att logga in som root, kan du ändra inställningar för rootkontot till Grafit-utseende - då bör ForceQuit ha "rätt" look!

[ 25 Augusti 2002, 00:58: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-25 01:07

Okej… kan pröva det… Ibland så är det dock rätt färger… :rolleyes:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-25 09:37

Alltså antingen är jag fullständigt lobotomerad eller också funkar inte Sherlock i min nya fina 10.2 installation. Får upp fönster där man väljer kanal men det spelar ingen roll vad man väljer inget dyker upp. Provade att gå in i inställningarna för Sherlock, öppnades ett vitt fönster och sen hände inget...

Nån som upllevt liknande problem eller vet vari problemet ligger och hur man löser det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-25 09:44

Nej, för mig fungerar det fint. Har sökt på AppleCare och på internet. Båda får relevanta svar och så… Första gången jag startade sherlock så hade den lite saker för sig några minuter, men nu rullar den på.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Bob:

Citat:

quote:Erik.dv Det låter skumt du… Jag har 640MB RAM i min maskin och har just nu 320MB ledigt…

Det är bättre nu 182Mb ledigt (av 512) program igång;

DVD-player (äntligen kan man köra DVD med dubbla skärmar på en PB )
Navigator
Sherlock
Terminal
Mail
System preferences
TextEdit

Var ser man hur mycket ledigt minne man har??

Bevaka tråden