- FredrikHolmqvist
- Medlem ●
Vid sidan av alla nya och bra grejer - för det finns såna - tänkte jag gnälla.
Fartökningen uteblev på min Pismo. Allt går i samma takt som förut.
Visste ju att vissa grejer skulle paja (Ny PHP och MySQL finns på entropy.ch) men VARFÖR måste allt sättas tillbaka i default? Apache var det skitmycket jobb med. Apple borde respektera att man gör konfigureringar eller skall man köpa Jaguar Server för det?
I Mail.app har "Unix Account" försvunnit. Jag plockar hem min post med Fetchmail och tar bort spam med Procmail. Efter en stunds letande på några forum hittade jag lösningen. Använd IMAP istället. Men VARFÖR har de tagit bort "Unix Account"?
Min fina Anonyma FTP funkar ju inte längre. De har bytt serverprogram till Lukemftpd. Hur gör man?
Och var är den utlovade farten i Jaguar? Hos G4:orna?
Kan börja med att svara på vad Niklas undrade:
Var ser man hur mycket ledigt minne man har??
Det finns flera sätta och flera program gör detta. Lättast, tycker jag, är att gå in i Terminalen och skriva "Top". Då får du upp e lista med processer som är igång. Högst upp, över listan, står något i stil med:
Processes: 43 total, 2 running, 41 sleeping... 120 threads 10:18:01
Load Avg: 0.36, 0.39, 0.33 CPU usage: 11.9% user, 5.8% sys, 82.3% idle
SharedLibs: num = 101, resident = 27.2M code, 2.70M data, 9.38M LinkEdit
MemRegions: num = 3729, resident = 68.7M + 9.19M private, 140M shared
PhysMem: 69.6M wired, 188M active, 291M inactive, 548M used, 92.2M free
VM: 2.46G + 64.2M 10564(0) pageins, 3608(0) pageouts
Där ser du ledigt minne.
Notera som sagt tidigigare att "ledigt" minne i OSX är lite annorlunda än i OS9… OSX tilldelar detta dynamsikt mellan program som behöver det. Ledigt minne är (tror jag) minne som inte tilldelats till någon process alls. Men, det betyder inte att ett nytt program som öppna inte kan få mer minne än det lediga…
[ 25 Augusti 2002, 10:21: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]
Tack Erik.dv.
Kul att lära sig något nytt.
Jag gillar att man i Mail kan välja "hämta post" från dockan. Det saknade jag tidigare i 10.1.5.
Förhandsgranskning (Preview) har fått knappar för zoom mm, har inte bestämt mej för om jag gillar det eller inte än... likadant i TextEdit...
Men jag gillar Dictionary i Scherlock som Ultralingua ungefär, snyggt och smidigt.
Den överoptimistiska dvd-spelaren som tyckte att man alltid skulle snurra skivan i högsta hastighet i 10.1.5 är borta. Nu varvar han ner. Skönt.
Är det bara jag som upplever det som om 10.2 äter upp mer minne ju längre uptime man har? Efter ungefär 24h så har jag bara <10 meg kvar av mina 384, kör jag då igång några program så får jag genast en massa pageouts och datorn blir seeeg, en ibook700 btw. Är ju ingen kraftmonster man sitter på men goddammit, börjar bli less på att starta om hela tiden... Kan ju tillägga att jag iom den här installationen slängde över swap till en separat partition vilket skulle göra datorn snabbare.
Off topic: Är det standard att det blir wack när man skriver saker inom parantes? Kunde inte skriva "parantes"iBook 700"parantes" när jag skulle förklara vilken burk jag hade...
Mvh Anton
Angående dina minnesproblem så tycker jag att du kan testa Xoptimize. Den snabbar upp mycket på datorn, samt fixar minnet så att du slipper att starta om. PS: Jag vet inte om länken är till den nyaste versionen. Kanske den inte funkar så bra med Jaguar?
Ännu en länk. Där står det att det inte skall behövas med 10.2. Hmm...
[ 25 Augusti 2002, 15:01: Meddelandet ändrat av: MrT ]
Det flyger fram!!!
Sitter med en QS 800 Mhz med GF4 kort och det flyger fram. Nu har jag gjort en ren installation på en egen partition. Jag tippar på en hastighetsökningen i findern med flera hundra procent. Det är som man fått en ny dator.
Skall se om jag skall uppdatera mitt gamla OS, men jag har det på en 14 GB partition och den är bara 1,6 GB ledigt... Aningen lite alltså!
Nästa helg kommer min iMac få samma behandling.
Har bara fått badbollen då jag satte på iChat...
quote:Skapades ursprungligen av: Clas:
Någon som har praktisk erfarenhet av Jaguaren på en iMac DV 400 Mhz? Har 320 MB RAM...
Jag har samma burk. Är det någon som testat Jagwire på den?
quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Holmqvist (HelloOpenWorld):
Och var är den utlovade farten i Jaguar? Hos G4:orna?
På vår PowerBook G3 333 Mhz på jobb så var det stor skillnad mellan 10.1.5 och 10.2. Jag upplevde det som minst 70% snabbare om det ens räcker. Ingen badboll i finder. Rappare och kvickare. Har dock bara 192 MB Ram i den... Skall se hur min maskin hemma med 320 reagerar då jag får tid...
quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
På vår PowerBook G3 333 Mhz på jobb så var det stor skillnad mellan 10.1.5 och 10.2.
Kan jag tolka detta som att det vore möjligt att köra en iMac rev. A med 10.2... har en som inte är använd senaste året, kanske har den mer VRAM och RAM - vet att jag köpte något till den fast inte vad. Den gillar inte att hamna i vila... då hjälper bara att dra ur sladden eller resetta den. Funkar sedan vid 2:a startförsöket... trist historia men kär klenod.
Ollle
NIKKE: OM du jämför din PowerBook G3/333 i OSX 10.2 och i OS9, hur är skillanden då? Farsan har en PowerBook G3/400 "FireWire" och jag funderar på att lägga in OSX Jagwire på hans maskin… Frågan är bara om det blir märkbart segare.
NIKKE: OM du jämför din PowerBook G3/333 i OSX 10.2 och i OS9, hur är skillanden då? Farsan har en PowerBook G3/400 "FireWire" och jag funderar på att lägga in OSX Jagwire på hans maskin… Frågan är bara om det blir märkbart segare.
quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Kan jag tolka detta som att det vore möjligt att köra en iMac rev. A med 10.2...
Skall provköra i veckan om jag får tid. återkommer med just den modellen... Men jag ser inge hinder emot det...
quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Jag upplever nätverksdelen snabbare. Alltså man laddar ner prylar snabbare. Men sen har jag bara kört IE och Netscape och tycker de är aningen slöare i 10.2... Skall provköra lite Chimera med iofs... Fast skall jag välja så blir det 10.2 istället för 9an... Skall slänga in större disk och totalt 512 MB internt hemma. Den borde kännas pigg då...
Tackar.
Värt att införskaffa med andra ord.
Detta är ju trisst men ett övergående problem. Jag sitter och räknar minuterna tills dess att min 10.2 server uppgradering kopmmer. Serverversionen har ju måcga och större förbättringar än vad klientversionen har. Äntligen börjar man känna av förtjänsterna med att köra en Mac Server i ett Mac-nätverk, det har man inte gjort tidigare.
Ingen som kör en mac server borde hoppa över denna uppgradering, den kommer att göra livet så mycket lättare.
quote: Har inga probs med IE..
Stämmer detta verkligen!? Jag trodde det var ett universiellt faktum att Explorer numera är det buggigaste du kan köra under OSX!?
Uppgradering till 10.2 i en PB G3 400 MHz innebär en otorlig prestandaförbättring. Jag trodde inte denna prestandaökning var möjlig. Nyare operativsystem brukar slöa ner, men detta är verkligen en glad överraskning. Det känns nästan som när man packat upp sin nyinköpta dator.
Nu kan jag behålla min gamla PB ett tag till.
quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Uppgradering till 10.2 i en PB G3 400 MHz innebär en otorlig prestandaförbättring. Jag trodde inte denna prestandaökning var möjlig. Nyare operativsystem brukar slöa ner, men detta är verkligen en glad överraskning. Det känns nästan som när man packat upp sin nyinköpta dator.
Nu kan jag behålla min gamla PB ett tag till.
Det låter ju alldeles fantastiskt!
Sitter själv med en iMac DV SE 400 MHz, vilket borde vara ungefär samma grej, eller?
quote:Skapades ursprungligen av: Christopher A. Papastefanou:
[Det låter ju alldeles fantastiskt!
Sitter själv med en iMac DV SE 400 MHz, vilket borde vara ungefär samma grej, eller?
Ja, det borde ju rimligtvis bli liknande effekt även för dig.
Det mest imponerande hitills med prestandaökning är väl ändå classicläget som nu startar typ 30 ggr snabbare än tidigare. Även tunga applikationer i classic verkar gå avsevärt fortare. Kunde inte låta bli att starta upp en gammal Aldus Super Paint 3.5 från 1993. Gick hur bra som helst.....försök att göra det på en PC
[ 26 Augusti 2002, 23:59: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]
Det flyger fram!!!
Sitter med en QS 800 Mhz med GF4 kort och det flyger fram.
Kul att höra NIKKE! Sitter på en likadan maskin (768 MB RAM) men har tyvärr inte samma goda erfarenhet. Tycker det mesta är segare än i 10.1.5. Och badbollen är det enda jag ser känns det som. Förstår inte vad som e knas!
[ 27 Augusti 2002, 00:11: Meddelandet ändrat av: Cihan ]
quote:Skapades ursprungligen av: Cihan:
Det flyger fram!!!
Sitter med en QS 800 Mhz med GF4 kort och det flyger fram.
Kul att höra NIKKE! Sitter på en likadan maskin (768 MB RAM) men har tyvärr inte samma goda erfarenhet. Tycker det mesta är segare än i 10.1.5. Och badbollen är det enda jag ser känns det som. Förstår inte vad som e knas!
Pröva att fetformatera disken. Installera om.. Hjälper i 9 fall av 10.