Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När du installerat Jaguar

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-08-27 01:39

Aj aj, vill inte hålla på och installera om alla jäkla program igen. Men så här segt kan jag inte hare.

Det är väl bara till att bita i det sura äpplet och göra det. Hur i helskutta kunde jag vara så dum att jag bara körde en snabbformatering?

Tips !

Om det går segt - kolla om det är någon process som drar ner datorn, det gör du enklast genom att öppna terminalen och skriva "top" , där ser du om det är någon rackarns process som drar ner systemet.

Märkte ( i 10.1.5. iallafall ) att när jag öppnade sherlock och stängde det så gick min dator trögt ett bra tag. Det berodde på att indexeringen av filer gick igång..och har man 20gig i sitt hembibliotek så tar det sin tid kan jag lova. Vet inte om 10.2 gör likadant ( med indexeringen alltså ).

Men min slutsats var - detta såg jag mha "top" och kunde därmed härleda problemet !

/ Daniel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-27 09:45

Exakt… Kolla i TOP vad som är igång i bakgrunden… Jag kör 10.2 på en Dual 500 och det fungerar bra - bättre än 10.1.5. Program startar snabbare och så. Det har hänt i båda 10.1.x och 10.2 att datorn känns "seg". Kollade i terminalen med kommadot "top -u" så ser man vilken best som ligger och slöar ner systemet.

Ett annat tip kan vara att ta upp CPU-monitor också. Där ser man ganska tydligt vad som Du som användare tynger ner och vad som systemet själv tynger ner. Detta ses iofs också i TOP-kommandot.

Den, ibland, abnorma segheten som kunde uppstå i OSX10.1.x pga. av någe dumt program tycker jag dock har försvunnit med OSX10.2.

Notera dock att vissa saker, ex Chimera tar MYCKET processorkraft i bakgrunden… ICQ är en sådan bov också (mellan 15-40% CPU på min maskin - det är MER än iTunes och ibland även DVD-spelaren…).

Det jag märkte (bland annat) som var mycke bättre jämfört med 10.1.5, var att ifall man startar datorn med fel platsinställning eller startar utan nätverk alls, så tog det väldigt lång tid innan den "fattade" att de inte fanns nåt nät.

detta problem är helt borta i 10.2

Myckte bra då de tog tid att vänta när man växlar mellan olika konfigurationer hemma och på jobbet.

keep up the good work äpple

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-08-27 12:07

Har nu återgått till 10.1.5.

Det verkar vara finder som knasar i mitt fall.

Det som hände i TOP när jag ändrade storleken på ett öppet fönster (framför allt ett som innehöll hundratals mp3 filer) var att finder tog uppemot 100% av processorkraften o framkallade badbollen som snurrade minst 15 sekunder innan den försvann.

Skall kanske passa på att (efter som jag inte lyckades få tag på nåt ex kl.12 hos Sekvencia) erkänna att jag samma kväll gjorde en beställning hos Acquisition. Leveransen hade anlänt när jag vaknade. :rolleyes:

Trots att installationen gick helt smärtfritt med båda cd skivorna och att det är build 6C116 så kanske det är nåt fel på den i alla fall.

Har kört Apple Hardware Test skivan: inga problem...

Hoppas bara att det inte trots allt är nåt fel på min ca:5 månader gammla maskin och att Sekvencia får in lite fler kissemissar så fort som möjligt

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Cihan:
Trots att installationen gick helt smärtfritt med båda cd skivorna och att det är build 6C116 så kanske det är nåt fel på den i alla fall.

Hmm, är det inte 6C115 som är den normala Jaguar-builden?

Citat:

Skall kanske passa på att (efter som jag inte lyckades få tag på nåt ex kl.12 hos Sekvencia) erkänna att jag samma kväll gjorde en beställning hos Acquisition.

Läs tråd: web page

"Läste på appleinsider att en kille tankat hem 6C118. Men tydligen var detta 6C115, bara nån som bytt namn på filen Så det kan ju vara samma med 116."

Det kanske är en ännu äldre version som nån mecklat med!?

[ 27 Augusti 2002, 13:35: Meddelandet ändrat av: hankpank ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-27 13:59
Citat:

Kul att höra NIKKE! Sitter på en likadan maskin (768 MB RAM) men har tyvärr inte samma goda erfarenhet. Tycker det mesta är segare än i 10.1.5. Och badbollen är det enda jag ser känns det som. Förstår inte vad som e knas!

Jag körde en ren installation på en tom disk. Har hört lite strul då man uppgraderar på ett 10.1.5 system.. Skall testa i veckan om jag får tid...

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Cihan:
[QUOTE]Jag utgår ifrån att den informationen är pålitlig. Men visst, den kan väl också hackas[/quote]Hursomhelst är det inte den officiella 10.2-versionen du har, så jag hade nog tagit det försiktigt med att installera den.

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-08-27 14:46

Den är raderad. Väntar nu bara på att Sekvencia ska få in den pånytt

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-08-27 14:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
[b]

Jag körde en ren installation på en tom disk. Har hört lite strul då man uppgraderar på ett 10.1.5 system.. Skall testa i veckan om jag får tid...[/b]

Körde min inst. på en skinande ren disk också. Bah, vem vet vad som knasade. Hoppas bara det blir lika bra som det tydligen blev för dig efter att jag införskaffat en laglig kopia.

Hur många timmar är det kvar till torsda´n?

• Avstängd
  • 2002-08-27 15:37

Yey! Ny Badboll

Nä skämt åsido, fast den nya är snygg

Jaggan känns ny och fräsch på min iGnu DV 400Mhz / 320Mb... riktigt snabb faktiskt, känns som man uppgraderat nåt rejält *tokdigga* Okey, det kostar, men det smakar bra

Inga problem än så länge för mig, men är det nåt så dyker väll dom upp snart

Förvirrad!

Vilken är egentligen den officiella 10.2-builden?
6C115 eller 116?

[/QUOTE]Jag utgår ifrån att den informationen är pålitlig. Men visst, den kan väl också hackas[/QUOTE]

Att ändrar versionsnummer är mycket enkelt, och görs snabbt.

6C115 är numret på den officiella releasen som nämnts i tidigare trådar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-27 17:33

Precis… Den officiella MacOSX 10.2 releasen är 6C115… Dock PÅSTÅR Thinksecret att denna egentligen är en "6C115a" release och att 6C115-releasen (som utvecklare fått tex.) ICKE kommer fungera att uppgradera till senare MacOSX versioner (10.2.1 etc). Man påstod även att 6C115a rättade till ett par readme-filer. Dock står det bara 6C115 på alla retail, så det är lite märkligt…

Systemen skall dock vara identiskt bortsett från dessa punkter (om det nu är som thinksecret säger - de brukar ha ganska bra koll faktiskt).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-28 23:53

Man hittar en och annan ny grej som man inte visste var förändrad i 10.2. Kanske har ni redan koll på det men annars kolla in kalkylatorn!!!!!

Inte nog med att den nu är avancerad också, man kan få den att skriva på remsa!! (som såklart går att skriva ut )
Det är inte slut med det... gå in under räkna om i menyn och vips kan man konvertera yta, tryck, längd, fart tom. valuta...och javisst uppdateras den med aktuella valutakurser
Dessutom kan den läsa upp siffror och resultat...

Urballt, Apple

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-28 23:55

Kan den steppa och slå kullerbyttor också? Slänga snus?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-28 23:57

Skulle inte förvåna mig, men snus kanske inte är så känt i Cupertino

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-29 00:00

Men vad sägs om att slå på en omedelbar beräkning på dagens valutakurser hur mycket 1478 kr blir i Nepalesiska rupier?
Svar: 12410,872416 rupier i dagens kurs!!!

Bevaka tråden