Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

javascript + variabeldata = sant?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2004-11-23 14:52

Kan ett javascript ta emot formlulärdata för att generera dynamiskt innehåll?

Typ så här vill jag ha det
----------------------------------------------
Dokument "meny.htm" har följande länkar:
<a href="visa.htm?info=01">Första</a>
<a href="visa.htm?info=02">Andra</a>

Dokument "visa.htm" innehåller javascript som plockar in variablerna på rätt ställen.

Detta ska köras lokalt på CD, så serverspecifika lösningar (typ php/asp) går tyvärr bort.

Både ja och nej - det går t.ex. bra att utifrån data i ett html-formulär generera dynamiskt innehåll, men det verkar som att du vill öppna en fil, läsa innehållet och generera innehåll därefter, och det är en annan femma. Av säkerhetsskäl går inte det att åstadkomma, eftersom html-filer med javascript inte tillåts komma åt innehållet på hårddisken (är iofs inte 100% säker, nån som vet bättre får väl rätta mig isf). Men om du i stället löser det hela genom att låta användarna klistra in text i en textruta så blir det desto mer genomförbart, eftersom innehållet i en sådan kan refereras som vilken textnod som helst i dokumentet.

• Oregistrerad
  • 2004-11-23 23:39

Du kan i javascript använda window.location.search för att få ut det som skickas efter filnamnet (i ditt fall "?info=01"). Tyvärr kan man inte plocka ut specifika variabler, men det är hyfsat enkelt att skriva en funktion som splittar strängen vid alla &-tecken, rensar bort ? och tex. sparar variablerna i en array eller liknande.

Har gjort detta förut men hittar inte den filen nu.

Du kan alltid skapa ett gömt fält i din html som innehåller data. Data blir fortfarande statisk även om den är lättare att byta ut. Om det är till en CD-skiva du ska göra det så rekomenderar jag att skriva en kodgenerator.

Underskatta aldrig kodgeneratorn, älska den, bygg den med kärlek och den kommer att vara din närmaste vän även i de allra mörkaste stunderna

• Medlem
  • Neverland
  • 2004-11-24 08:17
Ursprungligen av fixarfrasse:

Om det är till en CD-skiva du ska göra det så rekomenderar jag att skriva en kodgenerator.

Vad är en ”kodgenerator” och hur skriver man en sådan?
Har du något exempel att fresta med?

Ursprungligen av filuren:

Vad är en ”kodgenerator” och hur skriver man en sådan?
Har du något exempel att fresta med?

En kodgenerator är ett litet program som du skriver, som genererar kod (i ditt fall html) baserat på exempelvis en databas eller något annat material. Exempel, PHP genererar HTML som pumpas ut till din browser, så på sätt och vis är PHP en kodgenerator. Men i ditt fall vill du ju faktiskt skriva koden ner i filer, antagligen med specifika namn. Om du kan programmera så är det bara till att sätta sig och skriva ett program som helt enkelt genererar en massa text baserat på vad du nu har för indata och sen spara det till en fil. Så man kan säga att det handlar om att automatisera skapandet av kod eller annan text.

Om du inte kan programmera så kan du kolla in code generation network.

Kodgeneratorer kan spara _enorma_ mängder tid, gråt och tandagnisslan. Jag skriver ofta kodgeneratorer till mina projekt och efter ett tag kan man börja återanvända dem till andra saker och tjänar i längden ännu mer tid. Så det är väl värt att spendera tid på att lära sig skriva en smart kodgenerator i början av ett projekt.

1
Bevaka tråden