Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grundkurs 1A, var finns den?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-11-25 15:35

Jag har nu lämnat min gamla Mac (Globe G4 20") till pappa som är switcher. Installerade om systemet från början. Lade in mailkonton etc. Nu undrar jag, finns det inte någon halvomfattande grundkurs 1A som följer med systemet? Jag har för mig att det brukar finnas? Datorn & pappa är nu 70 mil bort, så jag kan inte riktigt leta själv på skivorna... Jag tänkte förse mamma med en liten iBook, och hennes behov av grundkunskap är ännu mer basala...

• Oregistrerad
  • 2004-11-25 15:37

Inte så kul iofs - men Help är rätt bra och hittar hyfsat på "intuitiva" sökord... (om man har en susning om vad man vill göra)

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-11-25 15:41
Ursprungligen av Pär:

Inte så kul iofs - men Help är rätt bra och hittar hyfsat på "intuitiva" sökord... (om man har en susning om vad man vill göra)

Ja, help är bra. MEN jag är ute efter att parkera gubben framför skärmen i en timme och interaktivt lära sig. Sådana kurser vet jag har genom åren kommit med några Macar...

Ursprungligen av William Naversten:

Ja, help är bra. MEN jag är ute efter att parkera gubben framför skärmen i en timme och interaktivt lära sig. Sådana kurser vet jag har genom åren kommit med några Macar...

Det fanns på OS9-tiden.

Jag har för mig att det finns nån "for dummies" på svenska.
Såg nån annan bok på Matton en gång när jag var där, också på svenska. Det vet jag säkert däremot. Den handlade dock om Jaggan. Fast den kanske är uppdaterad nu.

• Oregistrerad
  • 2004-11-25 15:51

Här finns det lite "training":
< http://www.apple.com/pro/design/ >

Frågan är väl hur du skall få länkarna till gubens desktop

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-11-25 19:10

Kanske den här kunde vara till nån hjälp?

http://www.apple.com/se/training/customer/courses.html#macusers

I min installation (Panther) så finns det på hårddisken längst upp i mappen "Användarhandböcker och information" ett litet pdf-dokument som behandlar Panther.

* edit *
Om din farsa är haj på engelska så kan följande sida vara intressant.
Ett flertal gratis videokurser om Panther

http://www.atomiclearning.com/macosxpanther
* edit *

• Medlem
  • 2004-11-30 12:20

Med andra ord så finns det ingenting. Sorgligt, för med de gamal OS7-grejerna kunde man verkligen placera vemsomhelst framför macen så var han/hon/HMK igång på en halvtimme och hade lärt sig använda musen och tangentbordet, spara dokument etc. Allt sånt som många av dagens användare faktiskt inte kan.

• Oregistrerad
  • 2004-11-30 12:26
Ursprungligen av Enar:

Med andra ord så finns det ingenting.

Hur kom du fram till det?
Gissade eller tyckte? För kikat på länkat kunde du näppeligen gjort....

Hjälp > Mac Hjälp > Nybörjare på Mac OS X? >

• Medlem
  • 2004-11-30 15:57
Ursprungligen av Pär:

Hur kom du fram till det?
Gissade eller tyckte? För kikat på länkat kunde du näppeligen gjort....

Visst finns det instegsmöjligheter på nivåer under proffs (som flera av länkarna ovan visat på), men riktiga datornybörjargrejer (från grunden och på svenska) som följer med datorn finns inte. Därför använder alldeles för många musen fel, lär sig inte använda tangentgenvägar, spara ordentligt etc etc.

Ursprungligen av Enar:

Visst finns det instegsmöjligheter på nivåer under proffs (som flera av länkarna ovan visat på), men riktiga datornybörjargrejer (från grunden och på svenska) som följer med datorn finns inte. Därför använder alldeles för många musen fel, lär sig inte använda tangentgenvägar, spara ordentligt etc etc.

Håller med helt och hållet. När man installerade system 7.x så fanns det en grymt fin liten 'komma-igång' app, som förklarade filhierarki, mappar, dubbelklick, kortkommanden, menyer, papperskorg osv. Det är som om att apple utgår ifrån att alla som börjar med osx har använt gamla sjuan.

det som finns i hjälp-programmet är visserligen helt ok, men ganska hemligt och inte lika bra...

Ursprungligen av William Naversten:

Jag har nu lämnat min gamla Mac (Globe G4 20")

Vadå kaxigt? "gamla"....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 18:30

Hjälp > Mac Hjälp är det bästa som finns. Jag fattar inte varför inte fler använder det.

1
Bevaka tråden