Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OnOff - finns ingen efterfråga på iPod!

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 01:14

Det det är solklart att åsikten kommer från Onoff och får stå för dem. Det klargör ju journalisten, ordet "enligt" kan väl inte bli tydligare. Dessutom låter hon andra komma till tals som inte delar Onoff:s ståndpunkt.

God journalistik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 17:25

Fan det är ju iPod-reklam överallt i Stockholm. Man kan fan inte ta sig någonstans utan att se det.
Inte för att jag gillar siluettreklamen för fem öre (Jag är ett Metal Head, och den är på tok för popig för min smak), men jag "älskar" min iPod.

  • Medlem
  • 2004-11-30 22:04

Jag får nästan skämmas på jobbet för att jag deltar i detta macforum. "De är ju som sektmedlemmar" var en kommentar. De - och jag - kan inte begripa varför man tar det som en personlig förolämpning när Apple inte hyllas eller omskrivs i detalj som verkligheten är... :rolleyes:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-30 23:00

De kallar oss för talibaner men faktum är att alla "utomstående" när de pratar om Apples produkter sällan håller sig till fakta. Det är oftast rykten och fördommar.
Det är det som retar Macanvändare inte en kritik baserad på fakta.

Ursprungligen av malen:

De kallar oss för talibaner men faktum är att alla "utomstående" när de pratar om Apples produkter sällan håller sig till fakta. Det är oftast rykten och fördommar.
Det är det som retar Macanvändare inte en kritik baserad på fakta.

Vi kallas talibaner eftersom vi reagerar så häftigt och med all viljekraft måste slå tillbaka varje litet fel som kan tolkas som negativt...

Trevligt att bli ihopbuntad med freaks

Ursprungligen av Baron:

Jag får nästan skämmas på jobbet för att jag deltar i detta macforum. "De är ju som sektmedlemmar" var en kommentar. De - och jag - kan inte begripa varför man tar det som en personlig förolämpning när Apple inte hyllas eller omskrivs i detalj som verkligheten är... :rolleyes:

Och exakt varför vill de bunta ihop alla i detta forum i samma kategori som ett fåtal extrema överreagerande freaks? Jag skrev faktiskt till Journalisten och bad henne att ignorera det fåtal (såvitt jag kunde förstå) arga brev som hon fått. Jag menar liksom andra röster i det här forumet att artikeln var helt OK. Att OnOff befolkas av puckon som ser till sin egen plånbok istället för värdena för kunderna, kan inte hon skyllas för. De är tyvärr inte ensamma. Vad vi borde fråga oss är vad Apple Sverige för att förändra situtationen?

Vad gör ni annars för att olika kedjor ska ta in iPod? Vad kan man göra tycker ni?

  • Medlem
  • 2004-11-30 23:14

Vad var det för fakta i den aktuella artikeln som var så fel?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-30 23:47
Ursprungligen av Baron:

Vad var det för fakta i den aktuella artikeln som var så fel?

Felet var att säga generellt att det inte finns efterfrågan på iPod.

Skulle man stannat vid att: "vi säljer inte iPod" då skulle det inte vara någon diskussion alls.

Den typ av påstående som trycks i en tidning som Sydsvenskan har ett marknadsvärde för själva produkten eller hur?

Budskapet är klar: köp det inte eftersom det är ingen annan som köper det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 00:29
Ursprungligen av malen:

Felet var att säga generellt att det inte finns efterfrågan på iPod.

Skulle man stannat vid att: "vi säljer inte iPod" då skulle det inte vara någon diskussion alls.

Den typ av påstående som trycks i en tidning som Sydsvenskan har ett marknadsvärde för själva produkten eller hur?

Budskapet är klar: köp det inte eftersom det är ingen annan som köper det!

Men... ...det var ju ett citat från en säljare som inte sålde iPod - vilket framgick med all önskvärd tydlighet i artikeln.

Det är vanligt förekommande i tidningsartiklar att folk citeras, och jag vågar påstå att citaten vanligen inte följs av förklaringar i stil med "Obs! Bush har en egen agenda, han har en anledning att säga just så här om läget i Irak". Man överlåter vanligen det tänkandet åt läsaren, som förutsätts vara utrustad med åtminstone en antydan till kritiskt tänkande.

Jag tror nog att normalbegåvade läsare förstår att man skall ta OnOff-säljarens uttalande med en rejäl nypa salt. Visst, man hade kunnat förtydliga att han hade sina egna motiv att tona ner iPod-hypen, men jag tycker att artikeln ändå är tillräckligt tydlig.

Ok, jag blir också lite besviken/irriterad när jag läser sådana här saker - jag vill ju att Apple och deras produkter skall framstå som bra (jag vinner ju själv på det) - men inser givetvis att min reaktion inte är rationell utan snarare är ett tecken på macfanatism.

  • Medlem
  • 2004-12-01 00:49
Ursprungligen av malen:

Felet var att säga generellt att det inte finns efterfrågan på iPod.

Skulle man stannat vid att: "vi säljer inte iPod" då skulle det inte vara någon diskussion alls.

Den typ av påstående som trycks i en tidning som Sydsvenskan har ett marknadsvärde för själva produkten eller hur?

Budskapet är klar: köp det inte eftersom det är ingen annan som köper det!

Skriv om artikeln så att du blir nöjd. Jag läser den gärna. Publicera här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-01 08:50
Ursprungligen av Baron:

Skriv om artikeln så att du blir nöjd. Jag läser den gärna. Publicera här.

Som sagt inget annat var fel utom det jag påpekade innan.

Jag läste inte den tryckta versionen där det sägs finns flera fakta fel. Det har jag ingen åsikt om.

  • Medlem
  • 2004-12-01 09:30
Ursprungligen av malen:

Som sagt inget annat var fel utom det jag påpekade innan.

Jag läste inte den tryckta versionen där det sägs finns flera fakta fel. Det har jag ingen åsikt om.

Varför blir man så upprörd av faktafel just när det gäller appleprodukter? Och varför är det nästan bara appleproduktägare som blir så otroligt upprörda? Det är, som nån sa, negativ uppmärksamhet för Apple närt folk lackar ur för vad som för de flesta är skitsaker. Man uppfattas som excentrisk.

Sudsbenskan har ingen skyldighet att ge en exakt redogörelse för iPods status i handeln. Har ni kollat hur Denver omskrevs? Fanns det inga faktafel om den, eller kom alla fakta fram på samma sätt som ni tycker att iPodfakta kom fram?

Det skulle förvåna mig om några fakta är ändrade mellan pappers-och nätversionen. Möjligen att iPod inte har USB-anslutning.

Det är såna här diskusisonsr som får mig att vilja lämna internetforum.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-12-01 10:01
Ursprungligen av Baron:

Det är såna här diskusisonsr som får mig att vilja lämna internetforum.

Japp. Håller med. Jag måste säja att jag ibland häpnar över den "masshysteri" som man som macägare verkar behöva delta i vara att verka tillräckligt "mac".
Jag tror inte jag har upplevt samma sak för något annat märke - oavsett produkt.

Har nån hört uttrycket "Subaru-talibaner"? Nähä.
"Dr. Martens-talibaner" då? Nähä.

Det är delvis sånt här inåtvänt dravel parat med en total oförmåga att inse att man faktiskt kan tycka att en annan mp3 spelare än ipod är bra, eller att det faktiskt finns saker i Windows som är bättre än i Macen som har gjort att jag numer bara kör PC med Windows och hänger på Sweclockers istället.

99mac är förmodligen Sveriges bästa macforum. Undrar man något så kan man få hjälp jäkligt snabbt. Men jag pallar inte med hela den här "von oben"-attityden som finns hos många användare på det här forumet och som jag emellanåt själv "sugits med" i. Jag vill kunna prata teknik, OS, programvara, hårdvara etc. utan att behöva sitta på knä på en Apple-kartong, vänd mot Palo Alto tre gånger per dag, liksom.

vi kanske ska leta upp alla mediainslag där apple-produkter inte skrivs upp till skyarna, mailbomba ansvariga utgivare och på så vis lyfta fram apple och vårt forum och ge oss den respekt vi förtjänar?

jag drar bara en suck när jag läser såna här trådar - det är dock så fascinerande att jag inte kan låta bli...

:rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 00:26

Påståendet att det inte längre någon efterfrågan på iPod är fullständigt befängt. Denne Joakim Olsson på OnOff borde verkligen fundera över sitt yrkesval. I övrigt är det väl inget fel på artikeln.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-01 10:46
Ursprungligen av Mondo:

Påståendet att det inte längre någon efterfrågan på iPod är fullständigt befängt. Denne Joakim Olsson på OnOff borde verkligen fundera över sitt yrkesval. I övrigt är det väl inget fel på artikeln.

Är det helt orimligt och omöjligt att det i OnOffs kundgrupp inte finns tillräckligt stor efterfrågan?

Ursprungligen av tjogin:

Är det helt orimligt och omöjligt att det i OnOffs kundgrupp inte finns tillräckligt stor efterfrågan?

Det är nog den bästa frågan som ställts i den här tråden.

Bra fråga, men svaret?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är nog den bästa frågan som ställts i den här tråden.

Möjligtvis en bra fråga, men om OnOff regelmässigt viftar bort förfrågningar så som de enligt min erfarenhet brukar göra både om de har produkten eller om de inte har den eller inte tänker ta in den, så slutar folk givetvis att fråga efter produkten hos dem. Det är ju ganska naturligt.

Jag tror att svaret snarare ligger i Apples sämre mariginaler, vilket givetvis inte sporrar säljarna någonstans. Kan Apple verkligen inte släppa till lite mariginal för lite mer marknadsandelar även här? Är det någon som har koll på skillnaden på mariginaler mellan olika produkter på ett ställe som OnOff?

För övrigt skulle jag gärna handla min iPod på OnOff om de kunde konkurrera prismässigt och med hur man blir bemött. Jag har väl handlat kablar och annat där, men är de så billiga egentligen?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-01 12:38
Ursprungligen av Micke Byström:

Möjligtvis en bra fråga, men om OnOff regelmässigt viftar bort förfrågningar så som de enligt min erfarenhet brukar göra både om de har produkten eller om de inte har den eller inte tänker ta in den, så slutar folk givetvis att fråga efter produkten hos dem. Det är ju ganska naturligt.

Efterfrågan på en produkt mäts inte endast enligt "antal förfrågningar i butik", OnOff anlitar bergis företag som gör marknadsundersökningar åt dem också, bl.a.

Efterfrågan på iPod en fejk?

Ursprungligen av tjogin:

Efterfrågan på en produkt mäts inte endast enligt "antal förfrågningar i butik", OnOff anlitar bergis företag som gör marknadsundersökningar åt dem också, bl.a.

Nähä? Och du menar att det förefaller sannolikt att just OnOffs (tilltänkta) kundkrets skulle gå emot trenden att efterfråga iPod? Men visst, de (OnOff) kanske har egna tumregler för att tolka slika undersökningar, men att det inte skulle finnas *NÅGON* efterfrågan inom denna kundkrets förefaller mindre sannolikt. Mindre än önskat möjligen. Mer sannolikt ger en iPod för lite pengar i fickan hos OnOff. Eller så kan de inte sälja sådana produkter. Jag håller på de två sista som mer troliga.

Hur som helst, så vill jag se officiella siffror från något oberoende organ innan jag tror på det du försöker antyda.

Menar du också att den övriga efterfrågan hos andra, som säljer iPods exempelvis online eller i butik, är en fejk. Varför skulle det vara så? Är andra Hårddiskbaserade spelare billigare eller bättre? Jag tycker inte att de verkar billigare och inte bättre heller, men jag kanske missar något?

Som jag skrev tidigare så vill folk kanske ha mindre, lätta spelare som kostar mindre än tvåtusen nånting och det ryktas ju om en sådan iPod-variant i Januari såg jag i nyheterna. Blir den i så fall billig och lockande nog?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-01 15:07
Ursprungligen av Micke Byström:

Nähä? Och du menar att det förefaller sannolikt att just OnOffs (tilltänkta) kundkrets skulle gå emot trenden att efterfråga iPod? Men visst, de (OnOff) kanske har egna tumregler för att tolka slika undersökningar, men att det inte skulle finnas *NÅGON* efterfrågan inom denna kundkrets förefaller mindre sannolikt.

När OnOffs representant sa att det "inte finns någon efterfrågan", tror du han då menade att efterfrågan var för liten, eller att den var totalt och fullständigt obefintlig? Tänk. Noga.

Ursprungligen av Micke Byström:

Hur som helst, så vill jag se officiella siffror från något oberoende organ innan jag tror på det du försöker antyda.

Vad försöker jag antyda? Att olika butiker har olika kundgrupper?

Ursprungligen av Micke Byström:

Menar du också att den övriga efterfrågan hos andra, som säljer iPods exempelvis online eller i butik, är en fejk. Varför skulle det vara så? Är andra Hårddiskbaserade spelare billigare eller bättre? Jag tycker inte att de verkar billigare och inte bättre heller, men jag kanske missar något?

Här i Gävle (ca 90 000 inv, normalstor svensk stad) säljs de mig veterligen inte i en enda butik iaf, varken i de mindre eller i kedjorna. Uppenbarligen så upplever inte någon av affärerna här någon enorm efterfrågan heller. Det vore ju inte så konstigt heller, eftersom Apple Sverige är usla på att marknadsföra den. Usla.

Ursprungligen av Micke Byström:

Som jag skrev tidigare så vill folk kanske ha mindre, lätta spelare som kostar mindre än tvåtusen nånting och det ryktas ju om en sådan iPod-variant i Januari såg jag i nyheterna. Blir den i så fall billig och lockande nog?

Vi får väl se.

Ursprungligen av tjogin:

När OnOffs representant sa att det "inte finns någon efterfrågan", tror du han då menade att efterfrågan var för liten, eller att den var totalt och fullständigt obefintlig? Tänk. Noga.

Vad försöker jag antyda? Att olika butiker har olika kundgrupper?

Här i Gävle (ca 90 000 inv, normalstor svensk stad) säljs de mig veterligen inte i en enda butik iaf, varken i de mindre eller i kedjorna. Uppenbarligen så upplever inte någon av affärerna här någon enorm efterfrågan heller. Det vore ju inte så konstigt heller, eftersom Apple Sverige är usla på att marknadsföra den. Usla.

Vi får väl se.

Apple Sverige kanske är usla på att marknadsföra den i Gävle. Men inte i Stockholm iaf, där dom mesta säljs. Det är ju inte för inte Apple går bättre och bättre just i Sverige, och det poppar upp Apple Centers överallt. Och att Apple Sverige inspirerar övriga länder.

Ursprungligen av tjogin:

När OnOffs representant sa att det "inte finns någon efterfrågan", tror du han då menade att efterfrågan var för liten, eller att den var totalt och fullständigt obefintlig? Tänk. Noga.
Vad försöker jag antyda? Att olika butiker har olika kundgrupper?

Som redan nämnts så hindrar det inte att andra kedjor med samma målgrupp, d v s en bred allmänhet om jag inte missförstått, säljer riktigt ordentligt. Och vad du än försöker antyda så vet du inte mer än vad någon annan i forumet visat om vilka OnOffs verkliga skäl är. Att påstå att efterfrågan på iPod plötsligt är dålig generellt, känns inte helt verklighetsförankrat i dagsläget. Men visst, några kunder har säkert Apple lyckats sumpa med sina batteriproblem och slikt. Men knappast så värst många.

Hur skulle du själv beskriva hur OnOffs målgrupp skiljer sig från t ex SIBA? Jag utesluter inte att du har en poäng, men du verkar skriva "från höften" i den här frågan. Hur skulle du vara om du följde ditt eget råd och tänkte efter ordentligt först?

Citat:

Här i Gävle (ca 90 000 inv, normalstor svensk stad) säljs de mig veterligen inte i en enda butik iaf, varken i de mindre eller i kedjorna. Uppenbarligen så upplever inte någon av affärerna här någon enorm efterfrågan heller. Det vore ju inte så konstigt heller, eftersom Apple Sverige är usla på att marknadsföra den. Usla.
.

Det kan jag hålla med om. Men det troligaste är att Apple är dåliga på att se till att försäljarna och företagen får tillräckligt starka (ekonomiska) skäl för att faktiskt sälja, inte att efterfrågan är dålig generellt. Att OnOffs försäljare sedan skyller på detta är troligen ekonomiskt motiverat, vilket man av naturliga skäl inte vill skylta med. Därmed inte sagt att det är omoraliskt på något sätt att agera så, men det är knappast en bra kompass för hur det verkligen förhåller sig.

Ursprungligen av tjogin:

Är det helt orimligt och omöjligt att det i OnOffs kundgrupp inte finns tillräckligt stor efterfrågan?

Ja, det tror jag. Eftersom SIBA som har samma målgrupp säljer Ipods som det ryker om det.
Som jag hörde idag när jag julhandlade.

OnOff på Kungsgatan:

En pappa: Creative Zen, den verkar bra, vad sägs om den?
Dotter på 14 år: Jag vill ju inte bli mobbad! Jag vill ha en Rosa iPod!!!!
Pappan: Öh, okej, men dom här gör ju samma saker, den här blir väl bra?
Bortskämd dotter: Mä, den är ju skitful, jag vill ha en Ipod!!!
Pappan till en säljare: Har ni Ipod?
Säljare: Nej tyvärr inte. Men vi har blabla...
Dottern: Affären längre bort har den..
Pappan: Ok, då går vi dit och kikar då...

Artikeln som sådan var ju inget större fel på, förrutom faktarutan som var lite klantigt gjord.
Att OnOff killen var Off, går ju inte att skälla på artikelförfattarinnan över?

  • Medlem
  • 2004-12-01 22:51
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Artikeln som sådan var ju inget större fel på, förrutom faktarutan som var lite klantigt gjord.

Eftersom jag skrev om faktarutan ganska ordentligt undrar jag vad det var som var klantigt. Jag vet med mig att jag inte är expert i ämnet, men jag försökte i all hast fixa den så att den i alla fall inte var helt av banan, som den var från början.

Ursprungligen av Micke Byström:

Och exakt varför vill de bunta ihop alla i detta forum i samma kategori som ett fåtal extrema överreagerande freaks? Jag skrev faktiskt till Journalisten och bad henne att ignorera det fåtal (såvitt jag kunde förstå) arga brev som hon fått.

Man hör inte dem som inte säger något. Men Charlotte sa faktiskt att hon hade fått stödjande mail härifrån.
Hur som helst var hon förvånad över hur folk kan ta det så personligt när man skriver om en produkt.
Jag är inte förvånad, men likafullt förstummad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-02 00:32
Ursprungligen av Baron:

Hur som helst var hon förvånad över hur folk kan ta det så personligt när man skriver om en produkt.
Jag är inte förvånad, men likafullt förstummad.

Hon är nog en pc människa. Ja, det finns pc- och Mac människor.
Många Mac människor betraktar inte sin Mac som bara ett verktyg för att utföra ett jobb, som en borrmaskin, hammare och dyl.
Mac människor har en viss relation till sin dator (här syftar jag definitivt inte till en ministers uttalane om hästar och människor).

En Mac människa gör ett medvetet val när han/hon köper en Mac.
En pc människa går och köper en pc. Märke? Nej, inget speciellt, bara en pc. Bara den är snabb, osv, osv.

Har du funderat på det?

Har du hört en pc människa som talar varmt om sin dator?
Däremot så finns det många Mac användare som gör det.

Det kanske förklarar varför finns det några som tar det som du kallar personligt.
Frågan är om pc människor kan någonsin förstå detta.

  • Medlem
  • 2004-12-02 08:29
Ursprungligen av malen:

Hon är nog en pc människa. Ja, det finns pc- och Mac människor.
Många Mac människor betraktar inte sin Mac som bara ett verktyg för att utföra ett jobb, som en borrmaskin, hammare och dyl.
Mac människor har en viss relation till sin dator (här syftar jag definitivt inte till en ministers uttalane om hästar och människor).

En Mac människa gör ett medvetet val när han/hon köper en Mac.
En pc människa går och köper en pc. Märke? Nej, inget speciellt, bara en pc. Bara den är snabb, osv, osv.

Har du funderat på det?

Har du hört en pc människa som talar varmt om sin dator?
Däremot så finns det många Mac användare som gör det.

Det kanske förklarar varför finns det några som tar det som du kallar personligt.
Frågan är om pc människor kan någonsin förstå detta.

Löjliga argument. Jag har haft ett mycket nära förhållande till min skruvdragare, men aldrig sett skruvdragarfanatiker som jag har sett mactalibaner. Skulle vespaägare som också har sin ägodel som livsstil vara lika intoleranta som mactalibaner? Skitsnack.
Om jag får gissa är Charlotte en helt vanlig användare. Jag tror inte att hon bryr sig särskilt om hon har en pc eller mac. Det är en olustigt elitistisk inställning du har.

Har du funderat på det?

Ursprungligen av malen:

Har du hört en pc människa som talar varmt om sin dator?
Däremot så finns det många Mac användare som gör det.

Det är precis det jag tycker är så underligt. Läste du inte mitt inlägg?

Ursprungligen av Baron:

Eftersom jag skrev om faktarutan ganska ordentligt undrar jag vad det var som var klantigt. Jag vet med mig att jag inte är expert i ämnet, men jag försökte i all hast fixa den så att den i alla fall inte var helt av banan, som den var från början.

Man hör inte dem som inte säger något. Men Charlotte sa faktiskt att hon hade fått stödjande mail härifrån.
Hur som helst var hon förvånad över hur folk kan ta det så personligt när man skriver om en produkt.
Jag är inte förvånad, men likafullt förstummad.

Bara i början, dock inget jättefarligt. Ändrat som sagt. No harm done. Jag tar det inte personligt. Det jag tyckte diskussionen skulle vara intressant att föra, var just om OnOffs marknadssinne. Baserat på vad som sägs av mannen från OnOff i artikeln. Inte som en del andra, som verkar bryta ihop av Charlottes artikel.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-02 13:55
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Det jag tyckte diskussionen skulle vara intressant att föra, var just om OnOffs marknadssinne. Baserat på vad som sägs av mannen från OnOff i artikeln. Inte som en del andra, som verkar bryta ihop av Charlottes artikel.

Ja allså, verkligen. Det är ju enormt förvånande att så många som postat i den här tråden kissar ner sig över vad Charlotte skriver. Det är OnOff som framstår som dåligt insatta alternativt/mer troligt så säljkåta, att de blir dumma i läsarens ögon.

Om ni som klagar kollar på en dokumentär där det kanske förekommer tvivelaktiga uttalanden från inblandade, tycker ni då att journalisten som gjort intervjuerna ska sålla bort detta? Eftersom det eventuellt inte är sanning? Hela grejen är ju att låta fler uttala sig och att tittaren/läsaren ska skaffa sig en egen uppfattning utifrån det som framkommer i artikeln/inslaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 14:44

Nu ska tydligen hela ledningen för sydsvenskan bytas ut. Det verkar som om dom har tagit åt sig av vår kritik av artikeln och gör det enda rätta och avgår.
Hederligt gjort tycker jag.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=349838

Bevaka tråden