Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gränssnittsproblem i Mac

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 21:55

Jag tycker det verkar vara väldigt svårt att hantera filer och så i Mac OS jämfört med Windows. I windows är det väldigt smidigt att bara trycka ned allt, öppna mappen man ska lägga allt i, öppna nya program, växla mellan programmen.
Här på skolan sitter vi på gamla Macar med OS 9.1, men det kan väl inte vara så stor skillnad på själva... gränssnittet i OS X?
Jag har sett Exposé i aktion, men det programmet kan väl inte göra "allt gott", eller?

Missförstå mig inte nu. Det är bara det grafiska gränssnittet jag tänker på.

//David

• Oregistrerad
  • 2004-11-30 21:59

Det är mycket en vanesak - jag svär dagligen över filer i win som "försvinner"…

Men det finsn några trådar med dels tips runt "springloaded folders" (finns i 9 oxå)och dels runt med "dos Xtree" - lika filhanterare.
Programhantering i 9 borde ju vara så likt win det går - äpplemenyn med hierarkiska menyer och äpple+tab och allt…

• Oregistrerad
  • 2004-11-30 22:01

Hmm... det där fattade jag inte mycket av (sorry).

En annan sak jag tänk på; alla program man installerar, hamnar dom på bara på skrivbordet? Det finns ingne meny i Mac OS ju som alla program ligger på. Det vor eju väldigt logiskt om de fanns under Äpplet eller så...

Ursprungligen av Foxfire:

En annan sak jag tänk på; alla program man installerar, hamnar dom på bara på skrivbordet? Det finns ingne meny i Mac OS ju som alla program ligger på. Det vor eju väldigt logiskt om de fanns under Äpplet eller så...

Alla program finns i Program-mappen. Vill man lägga dem i en meny är det bara att dra dem till t.ex. dockan.

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-01 09:36
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Alla program finns i Program-mappen. Vill man lägga dem i en meny är det bara att dra dem till t.ex. dockan.

Var finns Dock i MacOS 9?

Ursprungligen av juanito:

Var finns Dock i MacOS 9?

Ledsen, missade att du körde OS9. Kolla Giggs och Skummis inlägg här ovan istället.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 22:36

Om du menar de program och dillik du laddar ned från nätet, du bestämmer själv var de hamnar.
Det gör du genom Inställning i Safari eller Explorer eller vad du nu använder som Web-läsare.
Här har du ett exempel på Safari. Där går du till "Spara hämtade filer i" och väljer var du vill att de ska hamna. För att lätta efter filler det enklaste är att gå till "Gå" och så klickar du på "Din dator".
Där får du allt framför dig.

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-01 09:36

Det är bara å sätta dem dit man vill, inget att de måsta vara installerade på "rätt" ställe. MacOS tillåter dig göra helt hur du vill.

Senast redigerat 2004-12-01 09:46

Förstår inte riktigt ditt problem, men skillden i gränssnittet mellan OS 9 och OS X är stor. Som du säger finns exposé, sen har man ju dockan längst ner.
Att flytta filer tycker jag är busenkelt; tex. kan man förflytta filer långt in i mappstrukturer genom att hålla filen/mappen några sekunder över en annan mapp. Då öppnas den och man kan fortsätta så tills man kommit rätt.
Det sista blev lite luddigt, men jag hoppas att du förstår.

EDIT: Flera hann före mig

• Oregistrerad
  • 2004-11-30 22:05

Aha...

Hmm... det verkar inte vara så stora problem trots allt

Jag tycker det verkar vara väldigt svårt att hantera filer och så i Mac OS jämfört med Windows. I windows är det väldigt smidigt att bara trycka ned allt, öppna mappen man ska lägga allt i, öppna nya program, växla mellan programmen.
Här på skolan sitter vi på gamla Macar med OS 9.1, men det kan väl inte vara så stor skillnad på själva... gränssnittet i OS X?
Jag har sett Exposé i aktion, men det programmet kan väl inte göra "allt gott", eller?

Missförstå mig inte nu. Det är bara det grafiska gränssnittet jag tänker på.

//David

Jag är inte säker på om jag fattat rätt:

Vad trycker du ner säger du?
Vad öppnar du och hur gör du det som är annorlunda än i en Mac?

Exposé har förändrat mitt sätt att använda min Mac så det inte är klokt. Att använda Exposé och drag-n-drop är ett rent nöje.

• Oregistrerad
  • 2004-11-30 22:08
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag är inte säker på om jag fattat rätt:

Vad trycker du ner säger du?
Vad öppnar du och hur gör du det som är annorlunda än i en Mac?

Exposé har förändrat mitt sätt att använda min Mac så det inte är klokt. Att använda Exposé och drag-n-drop är ett rent nöje.

Att man trycker ned alla program till aktivitetsfältet, så man ser skrivbordet menade jag
Men när jag sitter på en Mac, och ska gå in i ett nytt program, så måste man hålla på att minimera arbetsrutorna (i Photoshop eller Illustrator).

Men de problem som jag ser det, kanske bara finns i Mac OS 9? Det kanske är bättre i Mac OS X, med dockan och Exposé som ni säger?

Att man trycker ned alla program till aktivitetsfältet, så man ser skrivbordet menade jag
Men när jag sitter på en Mac, och ska gå in i ett nytt program, så måste man hålla på att minimera arbetsrutorna (i Photoshop eller Illustrator).

Men de problem som jag ser det, kanske bara finns i Mac OS 9? Det kanske är bättre i Mac OS X, med dockan och Exposé som ni säger?

Det behöver du inte i Mac OS X. Antingen gömmer du programmet (CMD + H) eller låter Exposé visa skrivbordet. (kunde man förresten inte gömma ett program i OS 9 också? ) Sen kan man alltid minimera fönster så de hamnar i dockan.
Någon docka finns ju som bekant inte i OS 9, och det är väl det som är problemet.

Aha trycker = ALT + d?

Kolla in Exposé. Finns en funktion som ALT + d, fast bättre i och med att den återställer fönstren när man är klar.

• Medlem
  • 2004-12-01 00:34

Nu undrar du iofs om OS X, men det verkar som om du skulle kunna jobba annorlunda redan i OS 9 om du vill (fortfarande annorlunda jämfört med X iofs). Om du vill öppna nya program utan att minimera fönstren i de redan öppnade programmen kan du väl lägga alias av alla program du använder i en särskild mapp som du sedan lägger i Äpplemenymappen i Systemmappen? Då får du snabb tillgång till alla program i en meny som i Win (men uppifrån och ner då) i Äpplemenyn. Man kan lägga ett alias av hela hårddisken där om man vill också, eller vad som helst annars.

Redan aktiva program kan man ju växla mellan menyn högst upp till höger (vad den nu heter... :rolleyes: Findermenyn? ), men det måste du väl ha märkt??? Där kan du ju också gömma alla program på en gång.

Kommando + tab är ett annat bra sätt att växla mellan redan öppna program.

Har du fått tips du kan ha nytta av eller har jag bara missuppfattat problemen du har med OS 9?

tryck ner 'alt' så minnimerar du alla rutor samtidigt.

Gör en mapp som Giggs skriver. Lägg alias i en mapp men låt den vara öppen. Dra sedan mappen till nedrerkanten i finder och då förvandlas mappen till en flik. Ändra mappens innehåll till knappar (små) om det är många. Då är det bara att klicka på fliken och klicka en gång på programmet som skall startas. Så har jag ordnat mitt skrivbord, och jag trivs med det.

• Medlem
  • 2004-12-01 10:20
Ursprungligen av Skummi:

Gör en mapp som Giggs skriver. Lägg alias i en mapp men låt den vara öppen. Dra sedan mappen till nedrerkanten i finder och då förvandlas mappen till en flik. Ändra mappens innehåll till knappar (små) om det är många. Då är det bara att klicka på fliken och klicka en gång på programmet som skall startas. Så har jag ordnat mitt skrivbord, och jag trivs med det.

Precis. Glömde skriva om fliklösningen i 9:an. Jag lägger den ena av mina HD:ar på det viset så har jag tillgång till allt hela tiden. Dessutom lite undermappar så jag slipper gå ner i mapphierarkin i onödan. Men då är det alltså inte alias av grejorna jag har utan allt är "icke-aliaserat" och bara nerdraget till nederkant. Om programfönstren inte går ända ner så syns flikarna hela tiden.

På OS 7-tiden hade jag alltid hårddiskfönstret helt öppet över hela skrivbordet, så att det blev som en skrivbordsbakgrund. Det var eg. mycket smidigare och enklare. Filer på skrivbordet var helt onödigt, nästan lite suspekt. Nu när programmen och mapparna är fler och bakgrunden inte är enbart grå längre så har jag slutat med det i nian (men återgick till det i X iofs!) men det har krånglat till användandet lite faktiskt iom det extrasteg i användningen som det innebär att använda skrivbordet när det man vill ha tillgång till egentligen ligger på HD:n.

Annars kan jag också tycka att aktivitetsfältet eller vad det heter i Win är smidigt för fönsterhanteringen så länge man inte har för många fönster och det blir oöverskådligt. ( :eek: Jag har berömt Windoze!!! :eek: *piskar mig brännrosa© som bot* )

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-01 09:40

Varför använder du inte program menyn till höger eller apple-tab som i WinDos är alt-tab. Sen kan du använda menyn Window i programmerna kolla i menyn ifall fönster växling finns.

Glömde Quicksilver
Helt underbart program som man använder till att öppna filer, starta program mm.
Skriv bara namnet på det du vill öppna och tryck på enter. Oftast räcker det med bara några bokstäver så fyller den i resten.

• Oregistrerad
  • 2004-11-30 22:13

Jag får nog ta mig en ordentlig titt på en NY Mac nåt tag, med OS X

Att jämföra Mac OS 9 med OSX 10.3 är som att jämföra Windows 95 med XP.

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-01 09:43

Personligen Tycker jag att OS9 har många finurligare lösningar än MacOSX. Docken i OSX tycker jag är lite av ett halvdant arbete inte mycket nytta av den inte mest bara snygg.

• Oregistrerad
  • 2004-11-30 22:36

Tack så mycket för era kommentarer, så jag återfått min tillit till Mac!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 00:37

Håll ner alternativtangenten när du växlar program... Och kolla i Hjälp > Mac Hjälp.

[QUOTE="Foxfire"]Jag tycker det verkar vara väldigt svårt att hantera filer och så i Mac OS jämfört med Windows. I windows är det väldigt smidigt att bara trycka ned allt, öppna mappen man ska lägga allt i, öppna nya program, växla mellan programmen.

Har du inte tänkt att man kan dra loss programmenyn och dra den på skrivbordet var man vill (Den ligger överst hela tiden). På så sätt kan du växla mellan olika program som är igång utan att minimera några fönster

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-01 11:51

[QUOTE="Skummi"]

Har du inte tänkt att man kan dra loss programmenyn och dra den på skrivbordet var man vill (Den ligger överst hela tiden). På så sätt kan du växla mellan olika program som är igång utan att minimera några fönster

Meny hantering i MacOS eller System X.x är inte att man klickar på en meny och sen klickar på alternativet i menyn. Det förfarings sättet är en Sjukdom som MacOS 8 fick från windows. Använd dra och släpp metoden så upptäcker du funktioner som denna som är omnämt ovan

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-01 11:56

Du kan även testa att i ett finder fönster klicka på fönsternamnet samtidigt som du håller ner kommado knappen (apple) eller var det alt kommer inte ihåg och kan inte testa nu. Pröva samtidigt att navigera med kommando tangenten och pil tangenterna (alla pil tangeter har en funktion)

1
Bevaka tråden