Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tjänster?!?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-06-06 09:47

I programmenyn ligger det ett val som heter "Tjänster" (Services) där några program finns representerade. Till exempel Skivavbildning, Mail osv. Även Omniweb hamnar där om man har det installerat.

Min fråga är nu; varför kan man inte använda de här kommandona? I Skivavbildning finns valet "Lägg avbild på skrivbordet", men det går inte att välja. Oavsett om man har en .dmg markerad eller inte.

Jag har svårt att förstå vitsen med en meny som inte funkar, men någon här kanske vet vad den är till för.

Tacksam för svar.

Services tillhör i vissa stycken framtiden, den lilla utmärkta klippboken Alepin 1.0.3 kan använda sig av alla dessa tjänster.

• Medlem
  • Piteå
  • 2002-06-07 03:29

och man kan använda det till att ansluta till quake servrar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-07 08:23

Är på Ackiboas linje där, den hör nog än så länge till framtiden och har små användningsområden. Dock har jag som Stash, använt den oerhört mycket för att ansluta till Quakeservrar.

Har du ett ip-nummer markerat i Textedit så hoppar du bara in i servicemenyn och klickar "Connect to Server", smidigt. Nu väntar man bara på att författaren av Ircle ska implementera det i sitt program så man kan markera ip-nummer direkt i IRC och skutta iväg.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:

Min fråga är nu; varför kan man inte använda de här kommandona? I Skivavbildning finns valet "Lägg avbild på skrivbordet", men det går inte att välja. Oavsett om man har en .dmg markerad eller inte.

Jag har svårt att förstå vitsen med en meny som inte funkar, men någon här kanske vet vad den är till för.

Tacksam för svar.

Om tjänster fungerar eller inte beror helt på om utvecklaren har implementerat dem. Jag är nästan säker på att ett grundkrav är att det är ett cocoa-program.

Om du provar med ett program som stödjer dem, exempelvis TextEdit, så ska du se att alla tjänster fungerar.

Många tjänster är tänkta att fungera som gränssnitt till skriven text eller filer inne i textdokument, precis som i exemplen ovan med URLer eller e-postadresser.

Om du startar TextEdit och markerar lite text så kan du testa alla olika, då förstår du också hur de är tänkta att fungera.

Sammanfattaren är roligast, fungerar ok även på svenska, funktionen skapa Kom-ihåg-lapp med shift-äpple-Y är mest användbar.

1
Bevaka tråden