Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu kommer 802.11g, 54 Mbps på 2,4 GHz

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Netgear har släppt en pressrelease om deras kommande produkter för 802.11g:

NETGEAR First to Announce Full Line of 54Mbps 2.4 GHz Wireless Products
Next Generation Wireless Technology Based on 802.11g Draft Specification Delivers Faster Speeds while Protecting Customer Investment in Existing Wireless Networks

SANTA CLARA, Calif. – November 17, 2002 – NETGEAR, Inc., a worldwide provider of easy-to-use, high performance networking products, today announced the launch of a full line of 54Mbps 2.4 GHz wireless products, including a PC Card, Access Point, and Router, with projected availability in the first quarter of 2003. This next generation wireless technology is based on the 802.11g draft specification and delivers faster speeds while protecting customer investment in existing wireless networks.

With speeds of 54Mbps, NETGEAR’s new wireless product line delivers faster performance than other existing wireless technology in the 2.4 GHz frequency range, while maintaining backward compatibility with all other standards-based products in that spectrum NETGEAR’s new line also delivers next generation wireless security with the deployment of Wi-Fi Protected Access (WPA), Advanced Encryption Standard (AES) and Temporal Key Integrity Protocol (TKIP).

"Now that customers have gotten a taste of the freedom and mobility of wireless networking, they are seeking faster speeds and greater security, but do not want to lose their investment in their existing wireless equipment," explained Patrick Lo, CEO and Chairman of the Board of Directors of NETGEAR. "NETGEAR is at the forefront of the next generation of wireless networking with the launch of the first line of 54Mbps 2.4Ghz wireless products that meets these customer needs."

Backed by an industry leading three-year warranty and 24/7 technical support, the NETGEAR line of 54Mbps 2.4GHz wireless products including a PC Card, Access Point, and Router are projected to be available in the first quarter of 2003, via retailers, commercial resellers, direct marketers and e-commerce sites.

802.11g är standarden som många tror och hoppas Apple väntat på och kommer att stödja med AirPort.

I dagsläget finns det 802.11b som jobbar i 2,4 GHz-frekvensbandet med en överföringshastighet (teoretisk) på 11 Mbps och som är den standard som dagens AirPort bygger på. Nyligen började även produkter för 802.11a säljas. Istället för 2,4 GHz så använder den 5 GHz vilket gör den inkompatibel med produkter för 802.11b. Men med den stora fördelen att hastigheten är 54 Mbps istället för bara 11 Mbps.

802.11g är en ny standard som ger samma hastighet som 802.11a men samtidigt är kompatibel med gammal 802.11b-utrustning. Och nu är alltså Netgear först ut med att lansera sitt produktstortiment för denna nya standard. Produkterna kommer att komma det första kvartalet 2003. Vågar vi hoppas på att Apple också har uppgraderat AirPort då?

Jag har tagit uppgifterna ovan ur huvudet bara, så rätta mig gärna om något blev fel.

Apple måste välja 802.11g, 802.11a är inget vidare rolig. Kan ny Airport tänkas lanseras lagom till MWSF i januari kanske?

(Adrian, kommer du till Apple-träffen kl 16 idag?)

Jo, jag hade tänkt det, ska försöka ta mig härifrån jobbet när de andra tittar bort...

För den som vill läsa med om vad WPA (Wi-Fi Protected Access) är, som nämns i pressreleasen ovan, så kan jag rekommendera en artikel hos Wired:

Wi-Fi Encryption Fix Not Perfect

Då kanske det är dags att skaffa AirPort då, har tvekat p.g.a den låga överföringshastigheten, men 54Mbit känns helt okej.

Hoppas inte priserna blir för höga bara, det är redan dyrt som det är med trådlös uppkoppling.

Edit: Stavfel (när man vant sig vid iBookens tangentbord är det jobbgt med andra tycker jag, inte van att behöva trycka ner knapparna så långt ).

[ 18 November 2002, 15:58: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

Kommer ihåg hur FM radion inställd på frekvensen 90MHz brukade strula när den stod bredvid min dator med en processor på just 90MHz, vad händer med WiFi om du har en 2.4GHz processor i maskinen?

• Medlem
  • Skövde
  • 2002-11-18 17:18

Jag har för mig att det är något skumt med 802.11g.
Kan det vara så att frekvensbandet inte är ännu upplåtits i Sverige/Europa?

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-06 18:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MacJake:

Har för mig att det var 802.11a som hade vissa problem i bl a Sverige och Frankrike.
(en annan tråd om liknande saker)

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MacJake:

Nej, det är helt fel. 802.11g använder ju 2,4 GHz precis som dagens AirPort (och precis som det står tidigare i denna tråd). Du tänker nog på 802.11a som använder 5 GHz och som hade problem i början, men numera är tillåtet.

• Medlem
  • Skövde
  • 2002-12-07 17:17
Citat:

quote: quote:Skapades ursprungligen av: MacJake:

Nej, det är helt fel. 802.11g använder ju 2,4 GHz precis som dagens AirPort (och precis som det står tidigare i denna tråd). Du tänker nog på 802.11a som använder 5 GHz och som hade problem i början, men numera är tillåtet.

Jepp, det var nog 5 GHzbandet jag tänkte på.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
802.11g är standarden som många tror och hoppas Apple väntat på och kommer att stödja med AirPort.

Ja och nu vet vi att detta alltså är dagens sanning!

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-07 23:12

Jahap. Då kan man inte stoppa in nya Airport Extreme i sin fina nya (?) PB SD. Det krävs en mini-PCI plats för att det ska gå att trycka dit.

Man får väl hoppas på att Netgear eller något annat trevligt nätverksföretag fixar en PCMCIA version som går att trycka in i Airport platsen... Men man kanske i bästa fall får nöja sig med en för den externa PC-card platsen... :rolleyes:

/arvid

Noterade nyss att det säljs 2 varianter av de nya AirPort Extreme basstationerna.

Basstation UTAN modem och uttag för extern antenn: 2295 kr.
Basstation MED modem och uttag för extern antenn: 2795 kr.

Rejäl prissänkning på basstationen vilken man än väljer!
Tidigare kostade ju basstationen nästan 4000 kr på AppleStore.

Och jämför man med vad Netgear och D-link tar för sina 802.11a-basstationer/routers så ligger Apple mycket bra till i pris. Skall bli intressant att se på vilken prisnivå D-link o Netgears 802.11g-basstationer hamnar.

[ 08 Januari 2003, 19:25: Meddelandet ändrat av: Petter M ]

Mm, jag noterade också detta mycket attraktiva pris. Bra att Apple tagit ur modemet i en av varianterna, för det är nog många som sitter på nån typ av bredband idag.

Netgears grejer ska komma nu detta kvartal och det ska som sagt bli mycket intressant att se prisbilden.

1
Bevaka tråden