Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleWorks 6 för Wintel

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-12-22 19:28

Är det någon som vet om detta program går att få tag på i europa?

Underligt nog finns det bara listat i "educational channels" i USA, där det också säljs på hybridskiva tillsammans med Mac-version, jag funderar på att uppgradera från AW5 till AW6 och det hade varit kul att kunna köra AppleWorks på PC.n också!

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Är det någon som vet om detta program går att få tag på i europa?

Underligt nog finns det bara listat i "educational channels" i USA, där det också säljs på hybridskiva tillsammans med Mac-version, jag funderar på att uppgradera från AW5 till AW6 och det hade varit kul att kunna köra AppleWorks på PC.n också!

Underligt att Apple ens säljer AppleWorks 6 för Windows... varför?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-12-23 09:38

Av samma orsak som MS-Office är nödvändigt för Macens överlevnad, kompabilitet!

Har man en skola med 100 iMac och 25 PC, så är det nästan nödvändigt med ett Office paket som är X-plattform. Fanns inte AppleWorks i PC-version så är väl enda alternativet MS Office.

Orsaken till att jag vill ha det är att jag vill kunna jobba med samma dokument oavsett om jag sitter vid PC eller Mac, eftersom jag nog inte kommer att lyckas övertyga IT-avdelningen på mitt jobb om lyckan med en iMac, så får väl jag ordna en licens på AppleWorks istället. MS office är inget alternativ då jag inte står ut att jobba i det eländiga programmet, i dagsläget använder jag det där lilla wordpad eller vad det heter för ordbehandling på PC:n på jobbet

[ 23-12-2001: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

Eländiga programmet?

Vad grundar du det på? Är det något progam som verkar dras med problem (läst på diverse mac-sajter) är det AppleWorks. Har dock inte testat det själv, så jag ska inte säga för mycket...

Office X är riktigt bra. Men AW kostar betydligt mindre, så jag ser din poäng vad gäller det...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-12-23 10:41

Det jag tycker är mest irriterande är alla automatfunktioner som går in och ändrar allting, sen är väl stabiliteten inte den bästa. Men jag kan dock erkänna att jag i stort sett bara kört PC-office sista åren. På Macen har jag kört AppleWorks/ClarisWorks de sista 3-4 åren, jag har trivts bra med den. Kanonstabil och bra grafik/layoutmöjligheter, därför skulle jag vilja prova den på PC också.

Men jag hörde att det var en hel del problem med AppleWorks 6 när den kom, men dom har väl fått ordning på det mesta i det här laget. Jag också läst på någon Macsite, där dom sågade Office Vx ganska rejält, så det kanske inte bara är AppleWorks som har problem med första Carboniseringarna...

jag har konsekvent undvikit alla program signerade MS de senaste åren. Explorer gillar jag, men resten? klart man måste vänja sig, men grundläggande GUI samt funktioner är kassa.Man skall väl inte behöva gå en kurs för att kunna använda ett ordbehandling/kalkyl m.m program? Massa teckenkonverterare som dubbelinstalleras e.t.c. Min erfarenhet har alltid varit att probelm uppstår i samband med program från MS. Appleworks är vackert och smidigt, inte perfekt men passar mig bättre.

J Skaneby skrev: Explorer gillar jag, men resten? klart man måste vänja sig, men grundläggande GUI samt funktioner är kassa.

Jag tycker du är lite orätvis nu, visst är Microsoft ett företag som stundvis beter sig tämligen illa men det är bara ena sidan av myntet. Jag använder nya Officepaketet från Microsoft (MacOS X) och det är grymt snyggt samt snabbt. OM man behöver vara oberoende och kunna hantera kalkyl och worldfiler så måste man använda sig av deras produkter. Jag läste för 1-2 månader sedan en intervjuv med dom hos MS som skriver applikationer för macen, dom har order om att INTE se till Microsofts bästa... kanske var dom 250 personer som nästan enbart använder mac. I längden blev det jobbigt att be alla PC-användare spara textdokumenten i RTF vilket är den enda framkommliga vägen att som mac-användare kunna läsa deras dokument. När det gäller webbläsare på MacOS X så tycker jag att Explorer är klart bra även om jag nu äntligen börjar se värdet i Mozilla (för närvarande version 0.9.7), Opera duger bra.

Jo, Microsofts mac-produkter är riktigt bra. Kan bero på att deras Mac-division är utlokaliserad till Silicon Valley, lagom långt från stora hönshuset i Seattle

Det jag inte gillar med Office är att det är assistenter till förbannelse, så att man aldrig får en chans att bestämma själv. Själv använder jag mig av latex för textdokument, så jag klarar mig gott med vi och latex-motorn!

God jul på allihop förresten!

1
Bevaka tråden