Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Problem" i Mac OS X

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej, det första "roliga" med 10.1.5 var att sendmail gick sönder, Apple uppdaterade bara själva binären med inte sendmail.cf eller några rättigheter på mapparna som används. Det gick att fixa rätt snabbt men då kom nästa "roliga" överaskning.

´Sendmail User´ syns i Apple Remote Desktop. Det kallar jag verkligen en säkerhetsuppdatering!

Jag hoppas Apple släpper en patch för detta snarast, jag stör mig extremt mycket på detta i alla fall.

Kolla denna bild så förstår ni.

Mitt andra "problem" kom inte med 10.1.5 utan har varit där sen tidigare, jag kommer inte riktigt ihåg när men det spelar ingen större roll.

Kolla denna bild och denna bild.

Inte speciellt kul att ha femtielva olika program och Gud vet vad som tänkbara hanterare för text, bilder och allt annat.

Jag förstår inte varför Mac OS tror att jag vill öppna en JPG med Project Builder t.ex.

Ni ser själva.

Någon som vet vad detta beror på och/eller hur man fixar till det?

[ 12 Juni 2002, 15:07: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-09 11:46

Irriterar mig också på att jag inte kan bestämma vilket program vissa filtyper skall öppnas i - samtidigt känns det som om det borde vara ett ganska enkelt problem att lösa. Jag har för lite tid över för att sitta och prova mig fram... Överhuvudtaget finns känslan kvar (stark!) att man har mindre kontroll över systemprogrammet nu - och även om man kan påverka mycket mer (som både Apple själva och diverse användare påstår) så krävs det mer kunskaper för att göra motsvarande som var betydligt "enklare" i OS 9!

Någon "guru" här vet säkert råd!

:rolleyes:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Jag förstår inte varför Mac OS tror att jag vill öppna en JPG med Project Builder t.ex.
Ni ser själva.
Någon som vet vad detta beror på och/eller hur man fixar till det?

Jag lyfter alltid enstaka bildfiler över Photoshopikonen i dockan, då behöver jag inte reta mig på att filen har sitt ursprung i ett annat bildprogram. Det är just detta ursprung som gör att ett annat program vill öppna din bildfil när du dubbelklickar på den.

[ 09 Juni 2002, 23:49: Meddelandet ändrat av: Olav Rust ]

Har du tittat på bilderna jag lagt upp?

När jag vill byta default program som en viss fil ska använda så vill jag inte ha all den där skiten där.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Har du tittat på bilderna jag lagt upp?

När jag vill byta default program som en viss fil ska använda så vill jag inte ha all den där skiten där.

Jo, jag har sett dina bilder på inforutan som visar vilka program som du kan välja för att öppna ditt dokument.
Vad är ditt egentliga problem, vill du ha kontroll över ditt system, tror du att informationen slöar ned ditt dator eller är det en principsak i din iver få en unik Patrik-custom-mac ? Jag tittar aldrig på listan och stör mig därför inte, sedan finns det säkert användare som ser grandiosa fördelar med att veta vilka program som kan öppna en specifik fil. Och som jag sa, det är ju verkligt smidigt att lyfta en fil på det program i dockan som man vill ska öppna en viss fil.

Jag är pedant och vill ha allt "snyggt". Jag har inte samma "problem" med andra datorer och undrar därför ifall någon vet vad detta kan bero på.

Jag vet mycket väl att jag kan släppa bilder över program för att öppna dem, men detta problem gäller inte bara bilder.

Sen är inte problemet att jag inte kan öppna bilder med rätt program utan jag finner det störande att ha allt skräp i menyn när jag vill ändra default program för en fil.

Jag har inga program i dockan och "kan" därför inte dra och släppa filer på program, det är inte mitt arbetssätt.

Jag klickar på filerna, därför störs jag av detta.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
Irriterar mig också på att jag inte kan bestämma vilket program vissa filtyper skall öppnas i - samtidigt känns det som om det borde vara ett ganska enkelt problem att lösa. Jag har för lite tid över för att sitta och prova mig fram... Överhuvudtaget finns känslan kvar (stark!) att man har mindre kontroll över systemprogrammet nu - och även om man kan påverka mycket mer (som både Apple själva och diverse användare påstår) så krävs det mer kunskaper för att göra motsvarande som var betydligt "enklare" i OS 9!

Någon "guru" här vet säkert råd!

:rolleyes:

Mitt problem ligger inte i att jag inte kan bestämma i vilket program vissa filer ska öppnas, snarare tvärt om, jag har för många val.

Andra datorer med samma setup och samma program installerade funkar bra och visar inte helt idiotiska val.

[ 10 Juni 2002, 00:21: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-11 22:09

Om du tar en fil, och kollar infon på den, kan du välja vilket program som skall öppna den. Du kan också välja att låta alla filer av samma typ öppnas av samma program.

Vänligen Ylan

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Om du tar en fil, och kollar infon på den, kan du välja vilket program som skall öppna den. Du kan också välja att låta alla filer av samma typ öppnas av samma program.

Vänligen Ylan

Öhh? Ja..? Det är där hela problemet ligger om du läser mitt första inlägg och kollar på bilderna.

Det låter ju som ett extremt litet "problem" tycker jag. Vore väl sju resor värre om det fanns program som du ville använda men som inte gick att välja? Hur ska OS X veta vilka program just du vill kunna välja mellan? Antagligen så listar väl OS X alla program som säger sig kunna ta emot just den typen av filer (eller de som tar emot alla). Eller tycker du Apple ska skriva ett speciellt program där du kan ställa in alternativ för varje specifik fil?

Nåja, nästa version av OS X har så många små underbara förbättringar att man blir alldeles lycklig. Som det här t.ex.:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-12 18:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Det låter ju som ett extremt litet "problem" tycker jag. Vore väl sju resor värre om det fanns program som du ville använda men som inte gick att välja? Hur ska OS X veta vilka program just du vill kunna välja mellan? Antagligen så listar väl OS X alla program som säger sig kunna ta emot just den typen av filer (eller de som tar emot alla). Eller tycker du Apple ska skriva ett speciellt program där du kan ställa in alternativ för varje specifik fil?

Nåja, nästa version av OS X har så många små underbara förbättringar att man blir alldeles lycklig. Som det här t.ex.:

Inget prat om Jaguars funktioner som inte är på apples site tack...

/glemme - moderator

Men var det inte ok att bara återge information från andra sajter? Ovanstående bild är från Think Secrets artikel om Jaguar. Alltså inget som jag själv grävt fram.

Think Secret är en välkänd macsajt som emellanåt länkas även från MacWorld och andra stället. Och just nu har dom en artikelserie på hittills sju artiklar om Jaguar, varav den första fått ligga ute i nästan exakt en månad utan att Apple gnällt över det.

Adrian, jo visst vore det värre om jag inte fick använda de program jag ville.

Jag tror dock jag vet varför mitt Mac OS X uppför sig på detta vis, när jag installerade mitt system så formaterade jag om hårddisken och installerade bara X, inte 9.

Det verkar som om X använder sig av 9:ans filemappings, för alla datorer med 9:an visar upp "rätt" program utans massa nonsens.

Alla datorer som inte har eller har haft 9:an installerad visar samma symptom.

Jag hoppar Jaguar löser detta "problem".

Angående buggen i Apple Remote Desktop så har jag skickat in en rapport på Radar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-13 12:35

Sorry Patrik,
när jag skrev inlägget gick det inte att kontakta servern på vilken bilderna ligger. Nu när det gick, förstår jag vad du menar.

Vänligen, Ylan

[ 13 Juni 2002, 12:37: Meddelandet ändrat av: Ylan ]

• Medlem
  • 2002-06-14 19:49

Sicken dynga.

/Fredrik

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

För er som gillar detta rekomenderar jag zingg!
zingg

jag stör mig på att fönster i vissa program inte har några kanter. det blir ingen synlig gräns mellan överlappande fönster i tex bbedit. väldigt distraherande när texter från olika dokument liksom flyter ihop. finns det någon lösning på detta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-15 15:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: zodi:
jag stör mig på att fönster i vissa program inte har några kanter. det blir ingen synlig gräns mellan överlappande fönster i tex bbedit. väldigt distraherande när texter från olika dokument liksom flyter ihop. finns det någon lösning på detta?

Tror WindowshadeX fixar det, om man vill.
WindowShade X

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Sicken dynga.

/Fredrik

1
Bevaka tråden