Iinnehållsförteckning:
kapitel1. lite resonerande och bakgrund till kapitel2
kapitel2 frågan (längst ner)
kapitel 1
en gång i tiden, i mitten på 90-talet tror jag det var, knallade jag in på musikbutiken Estrad på söder i Stockholm. Jag gick in med förutsättningen att skaffa mig en portastudio och gick efter för lång tid i butiken ut igen med min första mac under armen.
Jag hade fastnat för ett litet elegant HD-redigerignsprogram som hette Session. Det var digidesigns instegs program. Den stegen fortsatte med Session8 till vilken krävdes hårdvara tror jag. De övriga stegen utgjordes av Protools för folk med jävligt mycket pengar.
Jag kom aldrig längre än till Session men hade stor glädje av det. Man fick iofs ofta defragmentisera hårddisken.
Nu har det flutit lite broar i åarna och jag skulle behöva angripa ljudredigering på mac'en igen. Men nu känner jag att jag knappt har någon koll på utbudet. Jag har länge gått å väntat på att Protools-free skulle komma i en OSX-version men det verkar inte hända.
Jag kanske ska nämna att ett krav är att jag kan lägga upp fler än två spår (där försvann PEAK) och att jag inte är musiker utan sitter och skapar ljudmiljöer för konstnärliga installationer och för ett å annat filmprojekt. De filmprojekten utkämpas i FinalCutPro som levereras med något som heter Soundtrack och verkar vara en halvmesyr.
kapitel 2: Frågan
Finns det något billigt men ändå hyfsta kompetent HD-redigeringsprogram nu för tiden? De namn som far förbi är 'traction', 'Deck', 'DeckLE' etc.