Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilken ljudredigering?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Iinnehållsförteckning:
kapitel1. lite resonerande och bakgrund till kapitel2
kapitel2 frågan (längst ner)

kapitel 1
en gång i tiden, i mitten på 90-talet tror jag det var, knallade jag in på musikbutiken Estrad på söder i Stockholm. Jag gick in med förutsättningen att skaffa mig en portastudio och gick efter för lång tid i butiken ut igen med min första mac under armen.

Jag hade fastnat för ett litet elegant HD-redigerignsprogram som hette Session. Det var digidesigns instegs program. Den stegen fortsatte med Session8 till vilken krävdes hårdvara tror jag. De övriga stegen utgjordes av Protools för folk med jävligt mycket pengar.

Jag kom aldrig längre än till Session men hade stor glädje av det. Man fick iofs ofta defragmentisera hårddisken.

Nu har det flutit lite broar i åarna och jag skulle behöva angripa ljudredigering på mac'en igen. Men nu känner jag att jag knappt har någon koll på utbudet. Jag har länge gått å väntat på att Protools-free skulle komma i en OSX-version men det verkar inte hända.

Jag kanske ska nämna att ett krav är att jag kan lägga upp fler än två spår (där försvann PEAK) och att jag inte är musiker utan sitter och skapar ljudmiljöer för konstnärliga installationer och för ett å annat filmprojekt. De filmprojekten utkämpas i FinalCutPro som levereras med något som heter Soundtrack och verkar vara en halvmesyr.

kapitel 2: Frågan
Finns det något billigt men ändå hyfsta kompetent HD-redigeringsprogram nu för tiden? De namn som far förbi är 'traction', 'Deck', 'DeckLE' etc.

Ursprungligen av David Slättne:

Iinnehållsförteckning:
kapitel1. lite resonerande och bakgrund till kapitel2
kapitel2 frågan (längst ner)

kapitel 1
De filmprojekten utkämpas i FinalCutPro som levereras med något som heter Soundtrack och verkar vara en halvmesyr.

Soundtrack är inte en halvmesyr http://www.apple.com/soundtrack/featureoverview.html

Visst finns det bättre program men om du redan har ST så är det ju svårslaget och väl värt att lära sig.

Ursprungligen av Errol Garner:

Soundtrack är inte en halvmesyr http://www.apple.com/soundtrack/featureoverview.html

Visst finns det bättre program men om du redan har ST så är det ju svårslaget och väl värt att lära sig.

tack! det svaret räcker för att jag ska ge SoundTrack en andra chans.
Nu har jag inte Soundtrack på min egen maskin så jag kanske måste fortsätta att leta efter någon vettig redigering jallafall. (om man inte kan köpa Soundtrack löst förstås).

Ursprungligen av Errol Garner:

det förra svaret skrev jag innan jag tittat på QT-filmerna om ST. Nu när jag gjort det så bekymrar det mig att det fokus verkar enbart vara folk som vill ha skräddarsydd popmusik till sina projekt. Jag vill i första hand mästra olika miljöljud och lägga till färdigkomponerad musik. När man importera sådana ljudfiler så är det nästan alltid fråga om stereo-spår. I Soundtrack lägger sig höger och vänster spår i samma track. Man ser tydligt vågformen för både höger och vänster kanal men det finns ju bara ett panorerings-reglage för hela tracket. så tji stereo verkar det (- men det vägrar jag tro!)

Så verkar det kört att importera ett AAC-spår från iTunes. hur fan kan dom missa en sån sak?

Är verkligen SoundTrack menat för annan verksamhet än att bygga låtar av musikaliska lego-klotsar? (inget ont i det, jag bara undrar)

Ursprungligen av David Slättne:

det förra svaret skrev jag innan jag tittat på QT-filmerna om ST. Nu när jag gjort det så bekymrar det mig att det fokus verkar enbart vara folk som vill ha skräddarsydd popmusik till sina projekt. Jag vill i första hand mästra olika miljöljud och lägga till färdigkomponerad musik. När man importera sådana ljudfiler så är det nästan alltid fråga om stereo-spår. I Soundtrack lägger sig höger och vänster spår i samma track. Man ser tydligt vågformen för både höger och vänster kanal men det finns ju bara ett panorerings-reglage för hela tracket. så tji stereo verkar det (- men det vägrar jag tro!)

Så verkar det kört att importera ett AAC-spår från iTunes. hur fan kan dom missa en sån sak?

Är verkligen SoundTrack menat för annan verksamhet än att bygga låtar av musikaliska lego-klotsar? (inget ont i det, jag bara undrar)

Ja du missade kanske att det går att spela in vad som helst i Soundtrack så att lägga in miljöljud och färdigkomponerad musik är inga problem. Självklart så går det också att importera stereospår i Soundtrack fast då har du balans istället för panorering.

Att Soundtrack inte har import av AAC är ju inget större problem eftersom AIFF och WAV import finns ( och det går ju iofs ändå att få in AAC i ST om man vill ) som ger bättre ljudkvalitet vilket proffs brukar gilla..

Läsa in texter

Jag skriver sagor för mina 13 barnbarn och nu vill jag kunna läsa in texterna och skicka till dem på CD. Verkar overkill att använda GarageBand. Något enkelt?
Jan

Ursprungligen av janfroberg:

Jag skriver sagor för mina 13 barnbarn och nu vill jag kunna läsa in texterna och skicka till dem på CD. Verkar overkill att använda GarageBand. Något enkelt?
Jan

Testa Soundstudio. Det hanterar visserligen bara två spår i stöten men verkar kunna göra det ganska hyggligt. Dvs jag har en god erfarenhet av det och en mindre god. Men eftersom jag i det senare fallet mycket väl kan ha ställt till det för mig medelst slarv så vågar jag inte rata programmet fullständigt.
http://www.felttip.com/products/soundstudio/
Om det räcker till för dina behov så är inte 400:- någon överväldigande summa. Men besiktiga programmer ordentligt först.

Ursprungligen av janfroberg:

Jan

Testa Soundstudio. Det hanterar visserligen bara två spår i stöten men verkar kunna göra det ganska hyggligt. Dvs jag har en god erfarenhet av det och en mindre god. Men eftersom jag i det senare fallet mycket väl kan ha ställt till det för mig medelst slarv så vågar jag inte rata programmet fullständigt.

Om det räcker till för dina behov så är inte 400:- någon överväldigande summa. Men besiktiga programmer ordentligt först.

• Oregistrerad
  • 2004-12-10 11:58

Tracktion e ju gratis nu. Testa. Finns på Mackies hemsida tror jag...

Nu har frågeställningen börjat smalna ner till valet mellan instegsversionerna av Protools och Logic

Testa detta http://audacity.sourceforge.net/
det är gratis och med många kanaler.

Ps. David jag tror att en MBOX med protools är vad du behöver.

Jag både stort protools(mixfarm+) och LE den senare funkar bra till ljudläggning av mindre filmer om du inte måste jobba i realtid med mer än 24 spår eller så.

Spåren är dessutom i steropar om du så vill.

spännande med Audacity. Hur långt kommer man med det?

Du får väl testa lite.
Men den är ju inget pro tools.
Alla effekter måste renderas.

Den klarar tyvärr inte heller AAC-FILER

1
Bevaka tråden