Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommersiella länkar undanbedes

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi vill minska antalet utgående länkar ifrån 99mac till kommersiella sajter

I fortsättningen skulle jag uppskatta om ni inte hårdlänkar till kommersiella sajter, exempelvis svenska appleåterförsäljare, applestore eller webshoppar. Ofta räcker det med att nämna företagets namn istället för att göra en klickbar länk.

Vi har inte förändrat forumreglerna med några riktlinjer ännu eftersom länkmöjligheterna är väldigt smidiga. Kom ihåg att alla inlägg indexeras av Google och att alla ingående och utgående länkar påverkar vår egen ranking och mottagarens ranking.

Varför skulle en annonsör betala för annonsplats när han/hon kan trolla fram ett par hundra länkar genom vårt forum istället? Fenomenet är en form av spam som sprider sig alltmer.

Vi har även beslutat att inte längre indexera medlemsprofiler som innehåller externa länkar.

Vi vill inte stänga av möjligheten att länka genom url-taggar så hjälp oss att minska länkarna om möjligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 16:46

ehhh ... jag fattar inte riktigt vad du menar ... Kommer 99mac att hamna längre ner i Googlesköningar om vi använder oss av länkar?

Och det är väl inga företag som skriver tusentals inlägg med länkar till sin egen sida istf att betala en annons?

Först och främst är det så att vi vill att annonsörer skall betala för länkar ifrån 99mac, och då tänker vi främst på våra potentiella kunder dvs Appleåterförsäljare och AppleStore.

Google pagerank beräknas enligt följande (engelsk beskrivning):

PR(A) = (1-d) + d(PR(t1)/C(t1) + ... + PR(tn)/C(tn))

That's the equation that calculates a page's PageRank. It's the original one that was published when PageRank was being developed, and it is probable that Google uses a variation of it but they aren't telling us what it is. It doesn't matter though, as this equation is good enough.

In the equation 't1 - tn' are pages linking to page A, 'C' is the number of outbound links that a page has and 'd' is a damping factor, usually set to 0.85.

We can think of it in a simpler way:-

a page's PageRank = 0.15 + 0.85 * (a "share" of the PageRank of every page that links to it)

"share" = the linking page's PageRank divided by the number of outbound links on the page.

A page "votes" an amount of PageRank onto each page that it links to. The amount of PageRank that it has to vote with is a little less than its own PageRank value (its own value * 0.85). This value is shared equally between all the pages that it links to.

From this, we could conclude that a link from a page with PR4 and 5 outbound links is worth more than a link from a page with PR8 and 100 outbound links. The PageRank of a page that links to yours is important but the number of links on that page is also important. The more links there are on a page, the less PageRank value your page will receive from it.

Din begäran låter helknasig i mina öron.

Men - om det nu är ett problem, varför inte lägga in vissa URL's i listan över bannade ord? Alltså så att "http://www.macoteket.se" automatiskt konverteras till "Macoteket".

Visst kan jag göra det. Ett annat alternativ är ju att bara skriva Macoteket istället för att hårdlänka, eller hur?

förstår problematiken men undrar om detta verkligen går att styra på ett så stort forum som 99mac...

ska tänka på att inte "hård"länka i onödan.

Personligen så brukar jag ändå inte orka att skriva länkar i mina inlägg *lat*

Som jag skrev är det inte en regel ännu utan bara en vädjan ifrån mig. Oftast behövs ju inte en länk om sidorna är kända.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-05 18:06
Ursprungligen av Björnström:

Som jag skrev är det inte en regel ännu utan bara en vädjan ifrån mig. Oftast behövs ju inte en länk om sidorna är kända.

Menar du klickbara länkar? Varför ordnar ni inte så att adresserna inte automatiskt förvandlas till klickbara länkar? Skulle ni forfarande ha problem även om länkarna inte var klickbara?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 20:42

Jag kan förstå önskan. Kan bli en knasig regel dock. Precis som "mac*&€....se".

Är det inte mäç*****.nu du menar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 18:54

Är det inte det som är det fina med internet , länkar? Peka & klicka

Ursprungligen av durre:

Är det inte det som är det fina med internet , länkar? Peka & klicka

Precis, det är ju hela grejen, att man snabbt kan ta sig vidare.

Jag kan förstå problematiken, men tycker att det är smällar man får ta. Det är klart att det blir gratisreklam på ett sånt här forum.

Att be oss att inte länka är som att be oss att inte skriva om Apples produkter för att ni vill att Apple själva ska annonsera om dem.

Länkar är ju själva poängen med Internet, att man har ett rikt innehåll.

Annonsering fyller en annan funktion, så jag tycker du är ute och cyklar lite Mr B.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-06 12:54

Kan bara hålla med om kritiken mot förslaget har svårt att se att det skulle gynna forumet, plus att det blir irriterande att alltid själv få skriva i eller söka rätt på "länken"

Ursprungligen av thomk:

Kan bara hålla med om kritiken mot förslaget har svårt att se att det skulle gynna forumet, plus att det blir irriterande att alltid själv få skriva i eller söka rätt på "länken"

Precis. För ofta överensstämmer ju inte namnet på butiken med adressen. Vad jag förstod gäller detta dock bara adresser till svenska återförsäljare eller hur? Jag brukar nämligen ibland gärna hänvisa till min favvoåterförsäljare nämligen OWC i Amerikat men de annonserar ju inte här eller hur. Iof kan man ju verkligen hårddra rekomendationen och säga att även hårdlänkning till konkurrenter till de svenska återförsäljarna som annonserar på forumet inte får ske och därmed befinner vi oss verkligen i iskylan.

Alla kan väl Googla?
Det räcker väl att man skriver länken med lite extra mellanslag. Eller skriver vad förtaget heter så kan man Goggla upp det?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-06 14:10

99mac = jobbigt översittar forum

Ursprungligen av pijon:

99mac = gestapoforum

App, app, app! Så skriver man väl inte heller?
Nån jävla ordning måste det väl vara. Om du läser första inlägget i tråden så kanske du förstår varför man inte ska länka direkt.

here we go again...

Nog för att jag inte heller är så himla nöjd med att inte få länka vidare, men nazi-referenser är att sjunka lågt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-06 14:18
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

here we go again...

Nog för att jag inte heller är så himla nöjd med att inte få länka vidare, men nazi-referenser är att sjunka lågt.

nä jag håller med. det var lågt. men jag tycker att 99mac bara går åt det sämre hållet.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

here we go again...

Nog för att jag inte heller är så himla nöjd med att inte få länka vidare, men nazi-referenser är att sjunka lågt.

Godwin's Law

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

here we go again...

Nog för att jag inte heller är så himla nöjd med att inte få länka vidare, men nazi-referenser är att sjunka lågt.

Inte lika lågt som Glocalnet!

Hmm, det här låter lite konstigt tycker jag. Ska vi inte längre länka till källor för nyheter? Eller till programs hemsidor om dom är kommersiella? Eller gäller det bara återförsäljare?

Även jag tycker detta låter underligt, men det e ju inte jag som driver stället :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 14:12

Varför censurerades killens inlägg?
Är det inte åsiktsfrihet i Svea Rike?
Så vitt jag vet så är nog alla här medvetna om att 99mac inte är ett nazi-forum, utan ett Mac-forum. Så de flesta ser (bör se?) nog detta som kritik för (löjligt liten) frihetskränkning, och inte en beskyllning för nazism.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 14:21
Ursprungligen av Netzach:

Varför censurerades killens inlägg?
Är det inte åsiktsfrihet i Svea Rike?
Så vitt jag vet så är nog alla här medvetna om att 99mac inte är ett nazi-forum, utan ett Mac-forum. Så de flesta ser (bör se?) nog detta som kritik för (löjligt liten) frihetskränkning, och inte en beskyllning för nazism.

Det är väl ingen som censurerat ngt ? Pijon ångrade sin formulering och ändrade lite i sitt ursprungliga inlägg.

Ja du får ha vilka åsikter du vill men du har inte alltid rätt att uttrycka dem, speciellt inte i ett privat forum.

Allt jag skrev var - I fortsättningen skulle jag uppskatta om ni inte hårdlänkar till kommersiella sajter, exempelvis svenska appleåterförsäljare, applestore eller webshoppar. Ofta räcker det med att nämna företagets namn istället för att göra en klickbar länk.

Inga nya regler. Jag menade bara att alla nog vet adressen till inwarehouse utan en länk men om det behövs så kommer ingen klaga på det.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-10 10:23
Ursprungligen av Björnström:

Allt jag skrev var - I fortsättningen skulle jag uppskatta om ni inte hårdlänkar till kommersiella sajter, exempelvis svenska appleåterförsäljare, applestore eller webshoppar. Ofta räcker det med att nämna företagets namn istället för att göra en klickbar länk.

Inga nya regler. Jag menade bara att alla nog vet adressen till inwarehouse utan en länk men om det behövs så kommer ingen klaga på det.

Fanns ju flera exempel på hur man kan skriva in en länk utan att den är click bar just i denna tråd

cmd-c, cmd-t, cmd-v, enter är väl inte så svårt?

Eller i exploder på windos ctrl-c, ctrl-n, ctrl-l, ctrl-v, enter

Senast redigerat 2005-01-10 10:39
  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 22:27
Ursprungligen av Björnström:

Vi har inte förändrat forumreglerna med några riktlinjer ännu eftersom länkmöjligheterna är väldigt smidiga. Kom ihåg att alla inlägg indexeras av Google och att alla ingående och utgående länkar påverkar vår egen ranking och mottagarens ranking.

Varför skulle en annonsör betala för annonsplats när han/hon kan trolla fram ett par hundra länkar genom vårt forum istället? Fenomenet är en form av spam som sprider sig alltmer.

Jag tror du kan lösa problemet med att automatiskt lägga in rel="nofollow" i alla länkar som folk skapar i forumet.

läs mer om hur det funkar här:
http://www.google.com/googleblog/2005/01/preventing-comment-spam.html
http://www.ysearchblog.com/archives/000069.html

Personligen tycker jag denna läsning verkar mycket bättre än att skippa klickbara länkar, dels för att jag är slö och så är det väl halva meningen med internet

Bevaka tråden