Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska det vara nödvändigt att bekräfta utloggning?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2004-12-30 16:12

En av de saker jag tycker ALLRA sämst om i OSX är att jag på välkänt pc-manér måste bekräfta att jag "verkligen vill" starta om/stänga av. Samma sak här på 99mac när jag vill logga ut - snälla, kan ni inte ta bort det? Om jag väljer Logga ut så vill jag "verkligen" göra det och skulle jag klicka där av misstag så får jag väl skylla mig själv och kanske bekväma mig till att logga in igen.

Power to the people - mer eget ansvar åt folket!

Ber om ursäkt om detta redan behandlats - jag har sökt, men ej funnit.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 16:16

Lugna ner dig 120 sekunder

Fast jag håller med helt och fullt… …men å andra sidan, hur ofta loggar man ut?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2004-12-30 16:27

Tack, jag ska lugna ner mig. Det finns massor i 99mac och OSX som jag gillar, så det var inte menat så. Men det finns saker jag saknar från 8.6 (körde aldrig 9) - däribland känslan av att jag får ta ansvar för mina handlingar.

... hur ofta man loggar ut? Nja, jag vet inte riktigt varför man ska göra det här. Jag har nog helt oansvarigt gjort det bara därför att möjligheten finns och att jag därmed tror att det är en uppmaning.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-30 16:19

Tog bort verfieringarna på utloggning på jobbet (Solaris, CDE).
Efter att ha loggat ut i misstag 4 ggr så tröttnade jag på min dåliga finmotorik och slog på verfieringen igen

Om du tar en titt på texten på kommandon i menyerna så ser du att vissa har tre punkter på slutet så här ...

Som du säkert vet betyder detta "dialogruta följer".

I OS 9 fanns det ett shareware som hette BeHierarcic som man använde för att bygga snitsigare apple-meny. Bland annat kunde man ändra kommandon av typen Restart... till Restart dvs utan konfirmering.

Ett liknande shareware för OS X är FruitMenu men det finns nog fler. Om dessa har den här funktionen eller ej låter jag vara osagt men chansen finns.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 20:10

Håll nere alt så får du ingen dialogruta.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2004-12-30 22:36

Tack för tipsen! Ska prova dessa.

Men jag tycker fortfarande att det är svagt av Apple att inte bara ha en liten kryssruta där man avaktiverar verifieringen eller åtminstone får sätta tiden själv. Min erfarenhet av tidigare MacOS är just användarvänligheten som tillät mig att trimma systemet så att det passade just mig och en hel del av det har försvunnit med OSX, tycker jag.

Ja, det är ingen mening att gnälla på det som inte kan ändras. Jag kanske i stället ska ställa en fråga här på Feedback: Varför ska jag ev. logga ut?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-12-30 22:55
Ursprungligen av echo:

Varför ska jag ev. logga ut?

För att ingen annan ska kunna skriva i ditt namn?

-- Patrik

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 23:00
Ursprungligen av Poopster:

För att ingen annan ska kunna skriva i ditt namn?

-- Patrik

Går man via inloggningsfönster och fast userswitchng så dehöver man inte logga ut.
Säkerheten mot lokala adminkonton är ungefär lika dålig i båda fallen…

Kommando + Alt + Shift + Q = utloggning utan fråga.

Edit: Ahh, läste inte så noga, såg nu att utloggningen gällde 99mac sidan.

1
Bevaka tråden