Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Peak 4 vs. Sound Forge 4.5

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har laddat hem en demo av Peak 4. testade looptunern och den verkar ju inte stämma alls, drog ihop samples i samma fas i början och slutet av loopen och det hackade av bara den, däremot funkade det när dom INTE hängde ihop i tunern. Har kört samma sak i Sound Forge via Virtual PC 7.0.1 och Win98 och där stämmer looptunern till punkt och pricka. Det verkar som tunern i Pek är "felstämd". Det är inga komplicerade samples heller, testade med Hiorgan som jag samplat från min gamla Roland D-50. (Första sampleplayern,tror jag). Loopen från Peak funkade iofs att spela i kontakt 1.5 så det går ju att få till det, men synd att tunern missar så grovt. Få till snygga loopar snabbt är ju en viktig funktion vid ljudredigering, tycker jag...

Senast redigerat 2005-01-03 16:27
  • Oregistrerad
  • 2005-01-03 17:29

Hmm, jag använder Peak ofta, och inte de problem du beskriver, tvårtom så fungerar Loop surfern utmärkt. Det gäller att dock vara noggrann

Så här ser looparna ut

Här är ett exempel på loopar från Peak 4, vänstra låter fint, högra hackar.
Den nedre är en välljudande loop med Sound Forge

Senast redigerat 2005-01-03 19:57
  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 14:58

Det var tjusiga bilder
Men jag förstår inte ditt problem . . . Det är väl bara att jobba som du känner fungerar bäst. I SF.

Det kan bero på Coreaudio/ljudkort (externt . . t.ex), kan bero på hur demot fungerar, och vad det är för slags loop vill göra (trummor/synth ton, riff/etc).
Jag jobbar nästan dagligen med loopar i Peak (trummor/slagverk/mm) är helt nöjd.
Jag tar in en stereo fil som jag har mastrat i PT (spelat in där också) för att pusta till den innan jag tar in loopen i Recycle och Apple Loops Utility för att där göra slutgiltiga loop-filen.

I Peak så är det viktigt att ställa in bpm (eller närmast man kan komma) t.ex på det loop man ska arbeta med.
Är det däremot en instrument ljud, typ orgelton/fiol/piano/etc jag ska loopa (så att inte tonen dör ut förran jag lyfter på tangenten) så gör jag det i de olika samplerna direkt, blir bättre så.

Visst...

klart man kan använda Sound Forge +win98 med hjälp av Virtual PC, men det är ju ändå lite segare, även öm det funkar bättre än man kan tro. Har ju dock en mack för att använda den och inte emuleringar...

• Oregistrerad
  • 2005-01-05 12:53

Ok. så nästa fråga är vilka slags loopar (trum/slagverk/??) vill du redigera i Peak och vilken slags redigering?

Samplar D-50

Håller just på att sampla av en Roland D-50, ska försöka låna hem flera gamla synthar (Korg M1 tex), och sampla av fabriksljuden, allt på hobbybasis, är nån intresserad så är det bara att höra av sig. (Inte än dock). Har just anskaffat Audio Hijack pro och ska se om det går att spela in från ingången på datorn, borde funka eftersom audio in är default ljudingång på Hijack. Har förr använt Cubase SX för sånt här, men det är lite krångligt att använda, dessvärre. Har redan gjort det här på PC, men när jag bytte plattform lyckades jag givetvis strula till det. Kopierade inte över allt från PC:n till Macken, sonen fick PC:hårddisken, gjorde ny partition, och, tja där rök dom filerna, har dock repat mod nu och tänker ta det på nytt, samt försöka utöka det här, kanske många "out there" som är intresserade av gamla synthljud?

1
Bevaka tråden