Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

final cut pro 4.0

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 13:56

jag har nu övergått från adobe premiere till final cut pro... grymt snyggt program. lite svårt i början som alltid... ett problem bara.. när jag capturar från dv kameran. använder man inte batch (eller vad det heter) då? för när jag capturar med alternativet under i menyn blir det grymt kass kvalitet när jag sedan exportar som divx avi... hjälp mig!!

• Oregistrerad
  • 2005-01-06 15:40

Blir det redan dålig kvalitet på materialet i dv?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 15:50

i iMovie när jag testat att captura dit har det varit perfa bild! och när jag kör dv kameran direkt till tvn blir det änu bättre

Huruvida du gör capture now/clip eller loggar och kör batch har inget med kvaliteten att göra. Frågan är om du har programmet inställt på att logga i en lägre upplösning än DV. Detta är användbart om man har mycket råmaterial som man vill klippa ner. När man klippt färdigt låter man FCP logga om i högre upplösning. Det är i princip ingen skillnad på att göra capture i Premiere eller FCP. Båda använder Quicktime codecs så resultatet är bara beroende av hur programmet är inställt.

/TM

• Oregistrerad
  • 2005-01-08 16:46
Ursprungligen av Treasuremine:

Huruvida du gör capture now/clip eller loggar och kör batch har inget med kvaliteten att göra. Frågan är om du har programmet inställt på att logga i en lägre upplösning än DV. Detta är användbart om man har mycket råmaterial som man vill klippa ner. När man klippt färdigt låter man FCP logga om i högre upplösning. Det är i princip ingen skillnad på att göra capture i Premiere eller FCP. Båda använder Quicktime codecs så resultatet är bara beroende av hur programmet är inställt.

/TM

Jag är lite osäker på det här med inställningar för hög/låg kvalitet. Hur menar du med att logga om? Att man ställer om i inställningarna någonstans (vart?) innan man exporterar. Eller menar du att man får tanka in materialet igen, fast har kvar klippningarna i timeline?

/Jonas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 16:00

jag har hittat några inställningar under capture men det hjälper inte.. hur ser era inställningar ut? jag capturar i pal 48 k lr någe...

• Oregistrerad
  • 2005-01-06 17:36
Ursprungligen av hamp:

jag har hittat några inställningar under capture men det hjälper inte.. hur ser era inställningar ut? jag capturar i pal 48 k lr någe...

Det är nog snarare i exportering du skall göra ändringar i än i capture? Hmm, tror jag...

Om du tarin material och sedan spelar upp klippen från FCP till din DV-kamera/banader och ser dem på en monitor, ser de då ut ungefär som när du spelar samma material från bandet?

/TM

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 11:25

men det kommer upp ett meddelande när jag startar också, typ firewire pal något finns inte... kan det påverka?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 11:35

hur exportar man till bandet? edit to tape? får inte det att funka...

Ursprungligen av hamp:

hur exportar man till bandet? edit to tape? får inte det att funka...

edit to tape eller print to video. som namnen säger så redigerar du till band med den först och exportera allt(mastrar) med den andra. Jag använder alltid print to video. och funkar perfekt.

Principen är att du loggar in allt material i en låg upplösning. När du redigerat färdigt låter du Final Cut hämta in det material som behövs för den färdiga filmen i full DV-upplösning eller vad du nu vill ha. 1 tim. råmaterial i full DV tar ju ca 12-13GB. Jag vet inte vilka mängder vi pratar om när man kör lägre upplösningar, men betydligt mindre. Om du av 1 tim. skall skapa en färdig film på 10 minuter så tar ju inte den färdiga filmen mer än mellan 1 och 2GB. Lite skillnad.
PS. Logga=capture"

/TM

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-10 22:39

ah det låter ju skit bra! har kommit igång lite nu.... verkligen ett höjdar program! men var exakt väljer man att fcp ska göra förbättringen när man är klar? och i vilken kvalitet ska man logga in materialet i?

Ursprungligen av hamp:

ah det låter ju skit bra! har kommit igång lite nu.... verkligen ett höjdar program! men var exakt väljer man att fcp ska göra förbättringen när man är klar? och i vilken kvalitet ska man logga in materialet i?

Jag är inte säker på hur man gör inställningarna. Det finns säkert i manualen någonstans. Den slutgiltiga kvaliteten är vanligtvis en mov-fil i DV-PAL 48Khz.

Print to Video innebär att du sköter bandaren manuellt. Du startar den först och gör sedan print to video.
Edit to tape kräver att bandet har en förinspelad tidkod. Om man anvämder en videokamera kan man helt enkelt sätta i ett tomt DV-band och sedan sätta det i rec. och spelar in svart eller balk på hela bandet (kan också vara bra att döda ljudet genom att sätta i en extern mickkabel utan mick) Sedan kan man redigera mot bandet. FCP kan inte generera tidkod till ett DV-band, åtminstone inte speciellt bra.

/TM

1
Bevaka tråden