Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF05: Squid står pall

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi kommer göra ett försök under morgondagen att slå på Squid HTTP-cache för 99mac för att stå emot tisdagens äventyr - vi räknar med enormt mycket besökare på både 99mac och iPod.se om det händer något kul.

Squid är en proxy som mellanlagrar sidor för snabbare tillgång. Det gör att forumets databas inte behöver jobba lika mycket. Vi kommer även stänga av sökfunktionen mellan 17.00 - 01.00 för att minska belastningen på sajten.

99mac brukar vara en av få sajter som står online minuterna efter att Jobs klivit av scenen i San Francisco - jag räknar med minst 1200 inloggade imorgon. Kom ihåg - om det går lite långsamt GÖR INTE RELOAD hela tiden. Pusta ut och slappna av istället

99mac använder en 2x2GHz Power Macintosh G5 med 3.5GB RAM, 2x160GB RAID-1 hårddiskar som är ansluten mot 100Mbit internetanslutning. Vi använder Apache2, PHP4 och MySQL4 för att driva sajten. Turck MMcache för PHP-acceleration och en rejält Querycache i MySQL.

Läs mer om Squid:
http://meta.wikimedia.org/wiki/Squid_caching

Nu är Squid aktivt. Vänligen rapportera eventuella problem i ett inlägg eller till info@99mac.com

Just nu laddas 64% av alla bilder ifrån Squid istället för webbserver. 22% av alla sidor som laddas kommer direkt ifrån RAM-cache. Borde göra att sajten är lite rappare redan.

Ja, lite snabbare verkar den faktiskt. Finns det några egentliga nackdelar med att använda Squid? Verkar ju vara jättebra när man läser texten.

Edit: Toblerone-dags! 1111 inlägg.

Jag upptäckte en stor nackdel - alla anrop kommer ifrån 192.168.0.1 vilket gör att alla banningsfunktioner slutar att fungera...

Squid är avstängt tills jag hittar en lösning.

Ursprungligen av Björnström:

Jag upptäckte en stor nackdel - alla anrop kommer ifrån 192.168.0.1 vilket gör att alla banningsfunktioner slutar att fungera...

Squid är avstängt tills jag hittar en lösning.

Inget jag har testat men hittade detta vid en snabb sökning.

Can I make origin servers see the client's IP address when going through Squid?

/JD

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-09 20:28
Ursprungligen av Björnström:

Jag upptäckte en stor nackdel - alla anrop kommer ifrån 192.168.0.1 vilket gör att alla banningsfunktioner slutar att fungera...

Squid är avstängt tills jag hittar en lösning.

Du borde väl kunna skriva in de bannade IP-adresserna i en ACL i Squid istället? Eller tänker jag fel?

Ursprungligen av nillon:

Du borde väl kunna skriva in de bannade IP-adresserna i en ACL i Squid istället? Eller tänker jag fel?

Jovisst går det, men forumets inbyggda funktioner för IP-loggning etc sätts ur spel. Dom är väldigt kraftfulla och vill helst använda dom primärt.

Ursprungligen av Björnström:

Kom ihåg - om det går lite långsamt GÖR INTE RELOAD hela tiden. Pusta ut och slappna av istället

Vet du vilka du har med att göra?

1
Bevaka tråden