Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förbjudet att stanna

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem att få min G3:a att starta från Jaguar efter hårddiskbyte. Får upp en "Jaguargrå" skärm med en – Förbjudet att stanna – skylt mitt på skärmen. Vad innebär det? Finns det något jag kan göra?

Står det verkligen inget mer? Låter väldigt konstigt.

Näe, det är allt och jag lyckas inte komma vidare från det läget utan måste stänga av datorn.

[ 13 November 2002, 15:19: Meddelandet ändrat av: Martin Frykberg ]

• Oregistrerad
  • 2002-11-13 15:19

Ehhhhh....

EDIT:
Konstigt, det låg säkert 7 kopior av Martins senaste inlägg här nyss - nu är det bara ett kvar...

[ 13 November 2002, 15:22: Meddelandet ändrat av: KRAFTWERK ]

Ring Apple. Inte för att jag tror det kommer hjälpa speciellt mycket men ändå. Man vet aldrig.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig utan att veta mera.

Du kan alltid testa med en annan hårddisk (låna av en kompis) och om det funkar då så kanske det är fel på hårddisken du har köpt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-13 15:29

Du kan ju alltid starta på cd´n och köra disc utility, är hårddisken helt paj kan man nog få reda på det däri.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-13 16:13

Jag hade precis samma problem med min PB G3 när jag växlade mellan OS 9.2 & X. Jag fick helt enkelt installera om
Jaguar. Sen dess så har jag hjärtat i halsgropen varje gång jag byter.

Pentry

Kraftwerk - riktigt det var 7-8 inlägg, det är Chimera som skapar det för mig över en ISDN-router..., Jag raderade dem.
Nej, det är inget fel på hårddisken, har testat den med skivverktyg och det är nog snarast valet av startskiva som är problemet. Den startskiva jag valt hittas inte och så fastnar uppstarten. Eller så är det Jaguar som har något problem, men det tror jag inte. Dessutom kan jag inte uppdatera 10.1.1 med startskivan 10.1, dessutom har jag inte plats på skivan för en ren ominstallation, så där sitter jag.

• Oregistrerad
  • 2002-11-13 17:15

OT.

Martin - häftigt att se dig skriva på 99mac. Det här är Patrick som hälsade på dig på Propellerheads i somras. Kolla in musikforumet 99musik också, vore jättekul om du ville skriva och berätta lite om det du jobbar med eller så, eller bara snacka lite om utrustning.

www.99musik.com

Respect - jag har hört mycket bra musik från dig under årens lopp.

• Medlem
  • 2002-11-13 17:38

Låter som om BootX filen travat hem och begått seppuku. Du kan ju alltid pröva att starta i verbose läge d.v.s med äpple-v [eller runa, kringla, staket eller vad som är dagens eufemism för kommandotangenten] och kolla / tala om var den stannar. Men som sagt jag tror BootX klappat ihop, enklaste sättet är att köra installationen igen ovanpå, finns en repairfunktion ungefär den jämför ändrade filer med de på CD:n etc vilket kan störas enligt nedan dock. Enklast då är att sno filen från en annan installation och be till valfri gudom.

Bäst hopp om att ta reda på vad som kajkat är nog verbose läge. Svårt att ha åsikter utan den infon, fast en snabb reset av firmware torde inte skada, är den bara förvirrad bör den finna boot pathen själv efter en dylik operation.

Fattar dock inte följande;

Citat:

quote: Dessutom kan jag inte uppdatera 10.1.1 med startskivan 10.1

10.1? Har du 10.1 installerat också? Eller är det 10.2 och 10.2.1 det handlar om?

Beklagar om jag är lätt osammanhängande, lång dag. All work and no play makes the consultant resemble mental hay.

Martin: Eftersom du har 10.2 installerat så *borde* du ha en 10.2 CD.

Starta på en OS9 CD då, ta bort lite krafs så du har tillräckligt med plats för en ominstallation.

Eller så skapar du en Mac OS X CD med BootCD (sök på Versiontracker) som du startar från och skapar plats på hårddisken.

PF - det är helt säkert en annan Martin du träffat, musik är inte min grej!
Lucas - Jag har testat verbose mode men kommer aldrig så långt i uppstarten, har också resetat firmvare men det hjälper ej. Det stämmer att jag blandat ihop 10.1, med 10.2. Det är alltså 10.2.1 som jag inte kan uppdatera med installationsskivan.
Eftersom min disk syns bara under X (install.skiva) och startskiva gjord med BootCD inte fungerar på G3:an ser jag som enda lösning att montera in ytterligare en hårddisk i datorn, installera Jaggan på den och därefter förhoppningsvis komma åt min disk på så sätt.

• Medlem
  • 2002-11-13 18:05

Förmodligen enda snabba lösningen såvida du inte råkar ha en ganska färsk Drive 10 skiva liggande.

Patrik S - tyvärr syns inte min disk från 9:an. Jag har testat och försökt i en vecka nu!

Lukas - Finns drive 10 på en X startsiva, eller kör man precis som DiskWarrior på en OS 9 skiva? DiskWarior har jag testat och inte heller där kan jag se min disk.

• Oregistrerad
  • 2002-11-13 18:51

:rolleyes:

sorry... läste fel... er... remixade ihop dig med... magnus frykberg...

[ 13 November 2002, 18:52: Meddelandet ändrat av: PF ]

Om du inte har tillgång till Drive 10 så är den lättaste lösningen nog att låna en hårddisk och installera Jaguar på den.

Plocka bort lite skräp från hårddisken i fråga och sedan göra en clean install av Jaguar på den.

Du har väl läst Troubleshooting a Startup Issue hos Apple förmodar jag.

Bilden ser föv ut så här om någon undrar

Har nu studerat tipset "Troubleshooting a Startup Issue"som tyvärr inte hjälpte. har därför skaffat ett ATA-133 PCI kort och en 80gig disk som jag installerat i G3an. Partionerat i en mindre 7,5 och en större partion. Vet inte om det var nödvändigt, men har ju läst om det där med max 8gig... Installerade Jaguar och startade om. Får vid uppstart bara Jauargrå skärm med äpplet samt en "brusrand" horsiontellt rätt över skärmbilden. Där fryser datorn och jag kommer inte vidare.
Testade att plocka ur originaldisken men det hjälper inte. Har installerat om Jaguar, men det blir ingen skillnad.
Är lite osäker på hur det har med Slave, Master fungerar, har testat några olika inställningar utan resultat. Vad ger en felaktig inställning på detta för resultat?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
:rolleyes:

sorry... läste fel... er... remixade ihop dig med... magnus frykberg...

Hehe, i made the same misstake

Citat:

quote: Är lite osäker på hur det har med Slave, Master fungerar, har testat några olika inställningar utan resultat. Vad ger en felaktig inställning på detta för resultat?

Att diskarna krockar med varandra och inte funkar. Det borde finnas anvisningar på sjävla hårddisken om hur jumprarna ska sitta för master respektive slave.

Annars finns anvisningarna på tillverkens hemsida.

Problemen fortsätter, men jag har testat vidare och det är nog inte diskarna som är problemet... Har installerat 9:an och då fungerar allt helt OK. Men om jag väljer att starta från X,oberoende av om jag har en eller två diskar installerade och oberoende av om jag har något PCI kort installerat eller ej, så fyser datorn nästan direkt efter gråa äpplet med en (två) horisontella brusband över skärmen. Vad ska jag göra? Har installerat om X ett antal gånger, men samma fel ändå. Ibland blir det dock bara vit skärm med firmware(?) text "Cant open" Hjälp!

Testat att starta upp i single user mode. Kommer en liten bit tom "Kernel version: Darvin osv..." innan meddelandet "panic: We are hangig here..." Hur felsöker man vidare?!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-24 22:04

Tyvärr måste jag säga att använda ATA PCI kort är förkastlig ! Det går inte att boota OSX om OSX ligger i den HD via ATA PCI kort ! Det går bra med system 9 !
Tyvärr får du byta HD plats, din stora sätts in i orginalplats och den gamla ihop med ATA PCI kort.
Installera sedan OSX på stora HD.
OSX är "känner" inte igen tredje part hårdvaran !

1
Bevaka tråden