Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF05: Mac mini är här

Tråden skapades och har fått 365 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 08:36

Kan man sätta in RAM-minne själv i efterhand eller hur är det? Blir ju lite dyrt annars, om det ska med 512 extra eller så, från fabrik.

Ursprungligen av petsematary:

Kan man sätta in RAM-minne själv i efterhand eller hur är det? Blir ju lite dyrt annars, om det ska med 512 extra eller så, från fabrik.

Det borde gå men kan vara lite krångligt. Lär dyka upp instruktioner på nätet inom kort hur den är uppbyggd.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 00:24

fy satan vad cool! allt jag kan säga. för de pengarna dessutom *mums*

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-01-12 00:40

Det är ju skojjigt att läsa vad folk räknar med, egentligen. Mirakel, inget mindre...
Det enda som saknas är ju opto-utgången, det måste lösas, men det kanske kommer i någon extern låda. Får man bara till det så kommer det en sån hit snarast.

Men du Björnström, de där burkarna lämpar sig nog _inte_ att köra som server. En server står på 24/7 och det är inte 2,5"-diskar dimensionerade för. Dessutom är chassiet rejält litet vilket kommer innnebära en rätt hög intern temperatur vilket ytterligare tär hårt på diskens lager, minns hur det var när PB12" kom, det var många diskar som gick åt då.

Ursprungligen av bollman:

Men du Björnström, de där burkarna lämpar sig nog _inte_ att köra som server. En server står på 24/7 och det är inte 2,5"-diskar dimensionerade för. Dessutom är chassiet rejält litet vilket kommer innnebära en rätt hög intern temperatur vilket ytterligare tär hårt på diskens lager, minns hur det var när PB12" kom, det var många diskar som gick åt då.

Tror dock inte Björnström kommer köra med de interna diskarna.

  • Medlem
  • 2005-01-12 01:02

Tänk att man kan bli så positivt överraskad! Trodde att priset skulle ligga en tusenlapp över, och sämre grafik. Det kommer definitivt att stå en här på skrivbordet om två veckor (om Apple kan leverera). Den större modellen med 512 i minne och BT. Enda besvikelsen är ljudet ut, och att det inte finns en kommunikationsport som på iPoden. Skulle sätta igång en enorm mängd tredjepartstillverkare - t.ex. volymkontroll, manövreringsknappar etc.
Kostar inte mer än en hyfsad video eller cd för fem år sedan... och har ett par kunder jag kommer att ringa imorgon och tala om att jag har lösningen på deras problem. Perfekt för dem som inte tycker om datorer men vill kolla mail och skriva ut sina digitala bilder.

Ursprungligen av bollman:

Det är ju skojjigt att läsa vad folk räknar med, egentligen. Mirakel, inget mindre...
Det enda som saknas är ju opto-utgången, det måste lösas, men det kanske kommer i någon extern låda. Får man bara till det så kommer det en sån hit snarast.

Men du Björnström, de där burkarna lämpar sig nog _inte_ att köra som server. En server står på 24/7 och det är inte 2,5"-diskar dimensionerade för. Dessutom är chassiet rejält litet vilket kommer innnebära en rätt hög intern temperatur vilket ytterligare tär hårt på diskens lager, minns hur det var när PB12" kom, det var många diskar som gick åt då.

Hur kan du vara så säker på att det är 2,5" diskar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 01:12

Bara 80gb hd?

Vi som har PB har ju bara 80GB å har aldrig klagat!
Folk som har mindre å kan aldrig fylla upp det med vanlig användning utav foto och musik.

Sen sådana som jag som har 1TH HD, 80 på PB och 160 på PM, 55 på ipoden å fortsätter beställa HD

men vi vill inte ha en mini heller haha

12.860 är dock ändå för mycket för den just nu! speciellt när apple tar så hutlöst mycket betalt för minne som dom gör (48.000) till PM så är det larvigt!

(ruggit lik iHome om ändå rund!)

//tobias

Ursprungligen av atomlab:

Bara 80gb hd?

Vi som har PB har ju bara 80GB å har aldrig klagat!

//tobias

Det är för att det är just en BÄRBAR dator du har.

  • Medlem
  • 2005-01-12 01:31

80 Gb försvinner snabbt om man matar in några semesterfilmer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 01:36

Strömdosan!!! till MacMini finns att beskåda här:
http://www.macnn.com/news/27614

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 01:38

Kan räkna upp personer, lika många som fingrar å tår, som lika gärna kan ha sin PB/iB fastlimmade på bordet!

Sen verkar det ju vara meningen att man ska kunna ta med sig mini´n överallt så som iMac G3 fast utan skärm.

BTW hur stor disk hade iMac g4? 60-80?

//tobias

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-12 11:17
Ursprungligen av atomlab:

BTW hur stor disk hade iMac g4? 60-80?

Jag har visserligen den senaste revisionen, men jag kör med 160GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 01:45

Den kommer att sälja som smör, inget snack..
Sen att HemByggarBob och hans polare inte gillar den är väl skit samma, det är inte till dom den riktar sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 01:46

Gå och lägg dig tobbe klockan är mycket

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 01:52
Ursprungligen av Fredric:

Gå och lägg dig tobbe klockan är mycket

Äsch...stick!!!

ska till polisen imorgon så jag måste se riktigt ledsen ut!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-12 02:13

För de som vill ha större lagringskapacitet är det bara att skaffa en sådan här PowerTower med 8x400 Gb. 3200 Gb borde räcka för de flesta, till och med för alla haxx0rS som tankar järnet på DC. Enda kruxet är väl kanske priset på ca 36000:-...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-12 02:24

Lite OT kanske men ändå...

Kollade igenom keynoten och kunde inte låta bli att tänka på en sak. Datorföretaget Apple lanserar sin billigaste mac någonsin, en "ny cube", en modell som folk skrikit efter i åratal...
Men vad är "one more thing..." nuförtiden? Jo, en skärmlös iPod för 895 spänn!

Är det tokigt? Nej tänker jag. Lite lagom suddig som man är efter några öl med mac-malmö så framstår strategin som lysande. Mega-IBM säljer sin PC-avdelning... Diverse högavlönade analytiker spår att det inte finns någon framtid för fler än ett par stora pc-tillverkare...

Vad gör vårt favoritfruktförsäljare i det här läget? Jooo, satsar stenhårt på en musikspelare, en relativt billig kringutrustning till datorn. Den är inte ens bunden till Mac OS (och det är kanske poängen). Däremot skapar den ett mervärde för macen i ett längre perspektiv, den ger en glimt av något annat, en annan värld, något som inte IBM lyckades med (pga av det var ett annat företags OS som rullade på burken).

I vissa stunder (nu t ex) verkar det vara ett lysande drag att "stänga in sig" genom att både tillverka OS:et och hårdvaran samtidigt som man hårdlanserar något helt annat...

Hänger ni med eller är jag helt full?

edit: insåg att jag kanske svamlade och la till första raden...

Senast redigerat 2005-01-12 02:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 02:34
Ursprungligen av rk:

Kollade igenom keynoten och kunde inte låta bli att tänka på en sak. Datorföretaget Apple lanserar sin billigaste mac någonsin, en "ny cube", en modell som folk skrikit efter i åratal...
Men vad är "one more thing..." nuförtiden? Jo, en skärmlös iPod för 895 spänn!

Är det tokigt? Nej tänker jag. Lite lagom suddig som man är efter några öl med mac-malmö så framstår strategin som lysande. Mega-IBM säljer sin PC-avdelning... Diverse högavlönade analytiker spår att det inte finns någon framtid för fler än ett par stora pc-tillverkare...

Vad gör vårt favoritfruktförsäljare i det här läget? Jooo, satsar stenhårt på en musikspelare, en relativt billig kringutrustning till datorn. Den är inte ens bunden till Mac OS (och det är kanske poängen). Däremot skapar den ett mervärde för macen i ett längre perspektiv, den ger en glimt av något annat, en annan värld, något som inte IBM lyckades med (pga av det var ett annat företags OS som rullade på burken).

I vissa stunder (nu t ex) verkar det vara ett lysande drag att "stänga in sig" genom att både tillverka OS:et och hårdvaran samtidigt som man hårdlanserar något helt annat...

Hänger ni med eller är jag helt full?

Jag håller med. Gensvaret i publiken var mycket starkare vid presentationen av Mac mini och jag tror det kommer bli en storsäljare (en ny fast bättre kub som du säger). Men iPod har ju gjort hela företaget de senaste två åren så "One more thing"-känslan är nog mer intern nu när de ämnar ta över hela musikspelarmarknaden. Publiken var tyst men jublade över priset eftersom denna-obetydliga-tingest-i-alla-fall-inte-kostar-mer-än-att-man-köper-en-till-barnen... typ.

  • Medlem
  • 2005-01-12 02:30

det är ju klart att det inte följer med någon skärm, det är ju Apples senaste trend "Shuffle" Den slumpar ju fram programmen…

  • Medlem
  • 2005-01-12 02:47

Nu kommer Microdatorn testa Mac Mini mot DULL 3.8 Ghz och konstatera att dullen är ett mycket bättre val för den kör Exel snabbare.. och stora fläktar är macho och datorer som inte rymms i tower är bögiga…

Ursprungligen av nixon:

Nu kommer Microdatorn testa Mac Mini mot DULL 3.8 Ghz och konstatera att dullen är ett mycket bättre val för den kör Exel snabbare.. och stora fläktar är macho och datorer som inte rymms i tower är bögiga…

Fast Mac Mini borde de ju gilla det är ju en riktig Mikrodator.
Fast jag glömde de gillar ju tydligen bara Mikro WIN-PCs.

Som PC user undrar jag mest om man kan ha den som HTPC, verkar vara ett lämpligt användningsområde för en sån.

Har den TV-out, kan man se divx, xvid, vcd, svcd, dvd etc?
Har den tv-kort så man kan spela in program från TV?

+ att den måste gå att styra genom en fjärr.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-12 05:39
Ursprungligen av bstark:

Som PC user undrar jag mest om man kan ha den som HTPC, verkar vara ett lämpligt användningsområde för en sån.

Har den TV-out, kan man se divx, xvid, vcd, svcd, dvd etc?
Har den tv-kort så man kan spela in program från TV?

+ att den måste gå att styra genom en fjärr.

Om du inte kan koppla via DVI/VGA kan du köpa en s-video/komposit-adapter för att koppla in den till en tv. Med programmet VLC kan du spela upp alla sorters filer, som t.ex. divx och xvid, och du slipper hålla på med en massa codecs. Jag har själv inte stött på något som inte VLC klarat att spela upp.

Det följer inte med något tv-kort, men det finns flera tredjepartslösningar som fixar inspelning m.m.

Styra macen gör du enklast via BT och Salling Clicker. Med en vanlig mobil kan du då sköta det mesta på din dator, iTunes, VLC m.m.

Ursprungligen av bstark:

Som PC user undrar jag mest om man kan ha den som HTPC, verkar vara ett lämpligt användningsområde för en sån.

Har den TV-out, kan man se divx, xvid, vcd, svcd, dvd etc?
Har den tv-kort så man kan spela in program från TV?

+ att den måste gå att styra genom en fjärr.

ATI Remote Wonder och ett flertal andra fjärrkontroller fungerar till Mac.

ElGato har ett flertal USB TV-kort tlll mac bl.a. http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetvwonder#

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-01-12 03:09

Läs här om PC-folkets kommentarer på Mac mini: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=399024

Grattis, Apple!

  • Medlem
  • 2005-01-12 03:48

Vad tror ni om den prestandamässigt? Det är ju ändå G4 och inte G5... blir inte iMacen ett bättre köp då (om man antar att man inte redan har en skärm)?

Ursprungligen av efa:

Vad tror ni om den prestandamässigt? Det är ju ändå G4 och inte G5... blir inte iMacen ett bättre köp då (om man antar att man inte redan har en skärm)?

Diskuteras livligt i denna tråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 04:11
Ursprungligen av Rasmus:

Läs här om PC-folkets kommentarer på Mac mini: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=399024

Grattis, Apple!

Kul läsning! En och annan PC-nörd försöker med samma gamla resonemang men blir nertalde av "sina egna"

Ursprungligen av efa:

Vad tror ni om den prestandamässigt? Det är ju ändå G4 och inte G5... blir inte iMacen ett bättre köp då (om man antar att man inte redan har en skärm)?

Jo men du får lägga ut nästan tre gånger så mycket. Allt beror ju på vad man ska göra med den och hur mycket pengar det är värt...

Har den någon microfon?

Bevaka tråden