Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MP3 fråga.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 22:41

Har ett litet problem, och undrar om ni kan hjälpa mig med det. Jag har en massa cd-skivor med musik som jag vill ha in i datan, men när jag lägger över dom på datan så blir dom så tunga, väger ju flera MB och det är så onödigt. Så finns det något program som minskar ner låtarna ? Länka gärna till program som är bra.

MVH Alexander.

Detta är generella termer som beror lite på hur väl man komprimerar och så, men som standard att tänka på så fungerar det.

En CD-skiva ungefär lika med 60 minuter är ungefär lika med 650 Mb
1 minut är ungefär lika med 10 Mb

När du komprimerar till ACC (som ju blir mindre och bättre än MP3) så blir:
60 minuter är ungefär lika med 60 Mb
1 minut är ungefär lika med 900 Kb.

• Oregistrerad
  • 2005-01-15 22:52

Vet du något program som gör om dom till ACC ??

Ursprungligen av alex65:

Vet du något program som gör om dom till ACC ??

iTunes.

Se Kristofers inlägg.

När du drar över dem är de ju i okomprimerat aiff-format. Det allra enklaste sättet att importera och komprimera dem är att använda iTunes. Du ställer in bitrate och komprimeringsformat (mp3, aac och lossless) i avdelningen importera i inställningarna.

EDIT: Niklas hann före med en del

• Oregistrerad
  • 2005-01-15 22:55
Ursprungligen av Kristofer:

När du drar över dem är de ju i okomprimerat aiff-format. Det allra enklaste sättet att importera och komprimera dem är att använda iTunes. Du ställer in bitrate och komprimeringsformat (mp3, aac och lossless) i avdelningen importera i inställningarna.

EDIT: Niklas hann före med en del

Okej det har jag aldrig tänkt på.

• Oregistrerad
  • 2005-01-15 22:56

Tack för hjälpen allihop!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 22:53

När du plockar in låtarna i datorn som mp3, komprimeras de väldigt mycket. Om du skulle ta in dem helt utan komprimering skulle varje låt bli ungefär 10 gånger större.

Räkna med att mp3-låtarna blir ungefär 4-5 Mb per styck, det är fullt normalt om du vill bibehålla någorlunda kvalitet. Det går givetvis att komprimera lite mer, så att låtarna blir något mindre, men då förlorar du så mycket i kvalitet att det inte är värt besväret.

Jämför gärna med en CD-skiva som rymmer 650 Mb okomprimerad musik, och det brukar bli max 18 låtar...

Edit: Men satan vad en del skriver kvickt då...

Ursprungligen av macce:

Edit: Men satan vad en del skriver kvickt då...

Hehe, det blir så ibland. Inget bättre att göra, ska nog ta och sova.

1
Bevaka tråden